Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1644336_0001.png
Folketingets Finansudvalg
[email protected]
Josephine Fock
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Finansudvalget har i brev af 19. maj 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 320 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Josephine Fock
(ALT).
Spørgsmål nr. 320:
9. juni 2016
J.nr. 2016 - 3305.
”Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 234 uddybe, hvordan udgifter-
ne til aktivering var fordelt på forskellige områder, og hvor meget der kan henføres
til administration og kontrol i forbindelse med kontanthjælp? Derudover bedes re-
degjort for, hvor stor en del af jobcentrernes udgifter til administration der kan hen-
føres til kontanthjælp (Hvis de præcise tal ikke er tilgængelige, bedes ministeren
komme med et overslag).”
Svar:
Siden besvarelsen af spørgsmål 234 har Danmarks Statistik offentliggjort kommu-
nale regnskabstal for 2015. På baggrund af de endelige regnskabstal kan det oply-
ses, at der som del af aktive beskæftigelsesindsats i 2015 er anvendt ca. 6,1 mia. kr.
til aktivering af forskellige målgrupper (i 2016 pris- og lønniveau),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Udgifter til aktivering i 2015 fordelt på målgrupper
Mia. kr. (2016-pl)
Udgifter til aktivering i alt
Kontanthjælpsmodtagere
Uddannelseshjælpsmodtagere
Dagpengemodtagere (inkl. deltagelse i jobrettet uddannelse)
Sygedagpengemodtagere
Ressourceforløbsydelsesmodtagere (ressource- og jobafkla-
ringsforløb)
Revalidender og forrevalidender på kontanthjælp
Ledighedsydelsesmodtagere
2015
6,1
2,1
1,3
1,0
0,6
0,5
0,4
0,2
Udgifterne til aktivering på 6,1 mia. kr. kan fordeles på knap 4,9 mia. kr. til vejled-
ning og opkvalificering af de forskellige målgrupper og knap 1,3 mia. kr. til følge-
udgifter fx mentor og befordring.
Kommunerne har endvidere afholdt udgifter for 2,5 mia. kr. til øvrige beskæftigel-
sesordninger som fx jobrotation og voksenlærlinge, samt 0,2 mia. kr. til puljer og
initiativer målrettet den aktive beskæftigelsesindsats.
Beskæftigelsesministeriet har ikke validerede opgørelser af kommunernes udgifter
til driften af jobcentrene, eller hvorledes disse administrative udgifter, herunder
udgifter til kontrol, er fordelt på målgrupper. Det skyldes, at kommunerne har for-
skellig regnskabspraksis, og at staten ikke yder direkte refusion til kommunernes
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om, hvordan udgifterne til aktivering var fordelt på forskellige områder, til beskæftigelsesministeren
administrationsudgifter i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen. Kommunerne
indberetter årligt budget- og regnskabstal til Danmarks Statistik, og i den forbindel-
se kan det oplyses, at kommunerne har registreret 4 mia. kr. i 2015 som administra-
tive udgifter.
Jobcentrenes indsats for de forskellige målgrupper kan variere, da målgrupperne
har forskellig tilknytning til arbejdsmarkedet og er omfattet af forskellige regler
omkring samtalekadence og opfølgning m.v. Det er således ikke muligt at komme
med et overslag over, hvor stor en del af de administrative udgifter, der kan henfø-
res til indsatsen for kontanthjælpsmodtagerne.
Rapporten ”Veje
til job – en arbejdsmarkedsindsats med mening”
fra februar 2014,
som er udarbejdet af ekspertgruppen om udredning af den aktive beskæftigelses-
indsats, fremgår det af et casestudie i tre mellemstore kommuner, der ligner hinan-
den i forhold til placering, størrelse og ledighed, at især ikke-arbejdsmarkedsrettede
kontanthjælpsmodtagere fylder mest i de borgerrettede opgaver.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2