Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1669299_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 63 (Alm. del) af 4.
november 2015
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere, hvordan de foreslåede i tiltag i spørgsmål 246 (FIU alm.
del 2013-14) vil påvirke den offentlige saldo i 2025 og hvad den offentlige saldo
dermed vil blive i mia. kr. og i pct. af BNP ud fra følgende opdaterede forudsæt-
ninger.
1) Nulvækst i det offentlige forbrug skal starte fra og med 2016
2) Demografisk træk på det offentlige forbrug frem mod 2020 jf. svar på FIU spg.
nr. 116 (Alm. del) af 8. september 2015
3) Skattestoppet på ejendomsværdiskatten forlænges til 2025
4) Der indføres ikke brugerbetaling i sundhedsvæsnet på 3,4 mia. kr.
Svar
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 246 (FIU Alm. del 2013-14) af 27. januar 2015
lægges til grund for besvarelsen.
Der foretages en ny beregning af de 4 opdaterede forudsætninger (forslag) på bag-
grund af Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning –
Opdateret 2020-
forløb: Grundlag for udgiftslofter 2019, august 2015.
Beregningerne i
Svar på FIU spørgs-
mål nr. 246
var baseret på
Opdateret 2020-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2018, august
2014.
Der foretages ikke en genberegning af de øvrige forslag, bortset fra forslaget om
10 pct. produktivitetsforbedring i den offentlige sektor
(forslag nr. 28 i
Svar på FIU spørgs-
mål nr. 246).
Genberegningen af dette forslag skyldes, at forslaget – ligesom forsla-
gene i relation til de to første opdaterede forudsætninger - knytter sig til det aktu-
elle beregningstekniske forløb for det offentlige forbrug frem mod 2025.
I
tabel 1
er vist de opdaterede forudsætningers virkning på den offentlige saldo i
2025 i forhold til den tidligere vurdering af forslagene i
Svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 246.
De opdaterede forudsætninger betyder, at forslagene i
Finansudvalgets spørgsmål nr.
246
samlet set styrker den offentlige saldo med 7,1 mia. kr. i 2025 svarende til ca.
0,4 pct. af BNP.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om, hvordan de foreslåede tiltag vil påvirke den offentlige saldo i 2027, til finansministeren
1669299_0002.png
Side 2 af 3
Det skal bemærkes, at det offentlige forbrug reduceres med knap 9 mia. kr. som
følge af de opdaterede forudsætninger. Det skal ses i sammenhæng med, at forsla-
gene i
Finansudvalgets spørgsmål nr. 246
samlet set reducerede det offentlige forbrug
med ca. 80 mia. kr. frem mod 2025 – og reducerede beskæftigelsen i den offentli-
ge sektor svarende til 92.000 fuldtidspersoner frem mod 2025.
Tabel 1
Opdaterede forudsætningers saldovirkning på primær offentlig saldo 2025
FIU nr.
246
2,5
-112,6
-
78,1
50,7
2)
3)
Mia. kr. (2015-niveau)
Samlet virkning på strukturel primær saldo
Skatter og afgifter
- Heraf skattestop på ejendomsværdiskat forlænges til 2025
1 )
Offentligt forbrug
-
Heraf nulvækst
-
Heraf demografisk træk og øvrigt offentligt forbrug
FIU nr.
Ændring
63
7,1
-113,7
-1,1
87,0
45,4
-12,9
54,5
22,8
11,0
0
4,6
-1,1
-1,1
8,9
-5,3
15,2
-1,0
-
-3,2
-3,2
-28,1
55,5
22,8
14,2
5)
-
Heraf 10 pct. reduktion i det offentlige forbrug (jf. forslag om 10 pct. produktivitetsforbed-
ring i den offentlige sektor)
4)
Overførsler
Øvrigt
- Heraf brugerbetaling i sundhedsvæsnet på 3,4 mia. kr.
3,2
Anm.: 1) Beregnet på baggrund af KP15. 2) Provenuvirkning i 2025 af det demografiske træk i perioden 2016 til
2020 kan afvige fra andre opgørelser, fx
Svar til FIU spørgsmål nr. 116 (Alm. del) af 8. september 2015,
hvor det
demografiske træk på offentlige forbrug er opgjort i 2016-priser. 3) Øvrigt offentligt forbrug omfatter fx
800 mio. kr. til øget bevilling til fri forskning. 4) Det ændrede provenu af forslaget skyldes et opdateret be-
regningsteknisk forløb for det offentlige forbrug, der bl.a. er påvirket nationalregnskabsrevisionen i 2014. 5)
Provenuet efter tilbageløb.
Kilde: Egne beregninger.
Den første opdaterede forudsætning betyder, at nulvækst nu beregnes i perioden
2016 til 2025 mod tidligere i perioden 2015 til 2025. Den kortere periode med
nulvækst, samt det opdaterede beregningstekniske forløb for det offentlige for-
brug, reducerer forbedringen af den offentlige saldo med 5,3 mia. kr. i 2025. Det
skal bemærkes, at der i beregningen er medregnet et bidrag fra nulvækst i det of-
fentlige forbrug i 2016, selvom det i praksis vil være vanskeligt at realisere, fordi
der er indgået en finanslovsaftale for 2016. Hvis nulvækst først gælder fra 2017
reduceres forbedringen af den offentlige saldo yderligere.
Den anden opdaterede forudsætning betyder, at det offentlige forbrug nu alene
hæves svarende til det demografiske træk i perioden 2016 til 2020 mod tidligere i
perioden 2015 til 2025. Ændringen af forslaget sænker det offentlige forbrug og
styrker den offentlige saldo.
Den tredje opdaterede forudsætning er et nyt forslag i forhold til
Finansudvalgets
spørgsmål nr. 246.
En nominel fastholdelse af ejendomsværdiskatten frem til 2025
svækker den offentlige saldo, fordi det beregningsteknisk efter 2020 er lagt til
grund, at provenuet fra ejendomsværdiskatten følger BNP. Det skal i den forbin-
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om, hvordan de foreslåede tiltag vil påvirke den offentlige saldo i 2027, til finansministeren
1669299_0003.png
Side 3 af 3
delse bemærkes, at skattestoppet desuden indeholder en række afgifter, der er
fastsat nominelt. I det beregningstekniske forløb er det lagt til grund, at afgifterne
reguleres med prisudviklingen efter 2020. Der er ikke taget politisk stilling til, om
afgifterne skal reguleres efter 2020. Hvis afgifterne ikke reguleres efter 2020, vil
den offentlige saldo gradvist blive svækket.
Den fjerde opdaterede forudsætning er et bortfald af forslaget om
Brugerbetaling i
sundhedsvæsnet på 3,4 mia. kr.
(forslag nr. 31 i
Svar på FIU spørgsmål nr. 246).
Bortfal-
det af forslaget vil svække den offentlige saldo svarende til den forbedring, der var
indregnet af forslaget i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 246.
Afsluttende skal det bemærkes, at finanslovsaftalen for 2016 vil have afledte kon-
sekvenser for andre af de forslag, der var indeholdt i
Finansudvalgets spørgsmål nr.
246.
Det drejer sig bl.a. om forslagene i relation til grundskyld, registreringsafgift,
reklameafgift, NOx-afgift, reduktion af udviklingsbistanden, ramme fra vækstafta-
len, kontanthjælpsloft og tilskudsprocent til fri grundskoler. Konsekvenser af disse
forslag er ikke indregnet i det ovenstående.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister