Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1669297_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 316 (Alm. del) af 18. maj
2016
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af Konvergensprogram 2016 vurdere, dels hvordan de
foreslåede tiltag nævnt i FIU alm. del – spørgsmål 246 fra folketingsåret 2013-14
vil påvirke den offentlige saldo i 2027 og dels hvad den strukturelle saldo dermed
vil blive i mia. kr. og i pct. af BNP i 2027 ud fra følgende opdaterede forudsætnin-
ger. 1) Nulvækst i det offentlige forbrug fra og med 2017 til 2027, 2) Demografisk
træk dækkes fra og med 2017 til 2027, 3) Skattestoppet på ejendomsværdiskat
forlænges til 2027 og 4) Der indføres ikke brugerbetaling i sundhedsvæsnet på 3,4
mia. kr.?
Svar
I dette svar er der foretaget en marginalberegning af de fire opdaterede forudsæt-
ningers betydning for den offentlige saldo i 2027. Beregningen er foretaget i 2015-
niveau, så den i nogen grad er sammenlignelig med tidligere beregninger i
Svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 246 (Alm. del) af 9. april 2014, Svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 63 (Alm. del) af 4. november 2015
og
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr.
130 (Alm. del) af 18. januar 2016,
hvori der blev beregnet frem til 2025. Det skal
dog understreges, at nærværende beregninger er foretaget på baggrund af Finans-
ministeriets seneste mellemfristede fremskrivning – grundforløb uden nye tiltag –
i
DK2025 – Et stærkere Danmark.
De tidligere besvarelser var beregnet på baggrund af Finansministeriets seneste
mellemfristede fremskrivning på svartidspunktet, således var svaret på spørgsmål
nr. 246 beregnet på baggrund af
Opdateret 2020-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2018,
august 2014 og svaret på spørgsmål nr. 130 var beregnet på baggrund af
Opdateret
2020-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2019.
De øvrige forslag i det oprindelige spørgsmål nr. 246 er ikke genberegnet frem til
2027 – fx forslaget om inflationsregulering af overførsler frem mod 2025. Det skal
yderligere bemærkes, at
Aftale om Finansloven for 2016
indeholdt en række forslag,
der påvirker de oprindelige provenuberegninger i spørgsmål nr. 246. Der er ikke
foretaget en genberegning af de forslag, hvis provenuvirkning er påvirket af fi-
nanslovsaftalen for 2016. En genberegning af alle forslagene indeholdt i spørgs-
mål nr. 246 vil være særdeles tidskrævende.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om, hvordan de foreslåede tiltag vil påvirke den offentlige saldo i 2027, til finansministeren
1669297_0002.png
Side 2 af 2
I
tabel 1
er vist de fire opdaterede forudsætningers betydning for det oprindelige
provenuskøn i svaret på spørgsmål nr. 246. Der er ligeledes sammenholdt med
vurderingen af de fire beregningsforudsætninger frem til 2025 i svaret på spørgs-
mål nr. 130.
De fire opdaterede forudsætninger i relation til spørgsmål nr. 246 vurderes samlet
set, at medføre en svækkelse af den offentlige saldo i 2027. Det skyldes i forhold
til beregningerne i spørgsmål nr. 130, at provenuforbedringen fra en forlængelse
af nulvækst i det offentlige forbrug fra 2025 til 2027 i et betydeligt omfang mod-
svares af et stigende udgifter til imødekommelse af det demografiske træk frem
mod 2027. Det skal i den forbindelse bemærkes, at råderummet frem mod 2025
(målt i forhold til et forløb med nulvækst i det offentlige forbrug) – er reduceret i
forhold til tidligere fremskrivninger. Det skyldes bl.a., at de forventede indtægter
fra olie- og gasudvinding i Nordsøen er nedjusteret. Det skal endvidere fremhæ-
ves, at det demografiske træk vokser mere i den seneste mellemfristede fremskriv-
ning sammenholdt med de fremskrivninger, der lå til grund for de tidligere besva-
relser.
Tabel 1
Opdaterede forudsætningers saldovirkning på primær offentlig saldo 2025/2027
Mia. kr. (2015-niveau)
Samlet virkning på strukturel primær saldo
Skatter og afgifter
- Heraf skattestop på ejendomsværdiskat forlænges til 2025/2027
Offentligt forbrug
-
Heraf nulvækst til 2025/2027
-
Heraf demografisk træk og øvrigt offentligt forbrug til 2025/2027
1)
-
Heraf 10 pct. reduktion i det offentlige forbrug (jf. forslag om 10 pct.
produktivitetsforbedring i den offentlige sektor)
Overførsler
Øvrigt
- Heraf brugerbetaling i sundhedsvæsnet på 3,4 mia. kr.
FIU nr. 246 FIU nr. 130
(2025)
(2025)
2,5
-112,6
-
78,1
50,7
-28,1
55,5
22,8
14,2
3,2
-6,2
-113,7
-1,1
73,7
46,7
-27,5
54,5
22,8
11,0
0
FIU nr. 316
(2027)
-3,5
-114,0
-1,4
76,7
57,2
-37,3
56,8
22,8
11,0
0
Anm.: 1) Øvrigt offentligt forbrug omfatter fx 800 mio. kr. til øget bevilling til fri forskning.
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister