Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1643716_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. juni 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 306 (Alm. del) af 10. maj
2016 stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 143 sende tallene, der ligger til
grund for tabellerne, i tabelform og i regneark?
Svar
I
bilag 1
er i tabelform gengivet de data, der lå til grund for
figur 1-16
i
Svar på Fi-
nansudvalgets Spørgsmål nr. 143 (Alm. del) af 29. januar 2016.
Vedlagt findes også data
i regneark.
Det skal, som i svaret på spørgsmål nr. 143, understreges, at konjunkturelt betin-
gede afvigelser mellem den antagne og den faktiske udvikling i planperioden –
dvs. en væsentlig del af de afvigelser der fremgår af svaret på spørgsmål nr. 143 og
dette svar – kun har en beskeden betydning for udviklingen i den strukturelle of-
fentlige saldo og den langsigtede finanspolitiske holdbarhed.
Netop derfor styres finanspolitikken i Danmark primært efter disse (konjunktur-
rensede) mål.
De mellemfristede planer er omdrejningspunktet i forhold til at sikre en holdbar
og ansvarlig økonomisk politik. Planerne har været afgørende for, at Danmark er
et af de lande, der er bedst rustet til, at der i fremtiden bliver flere ældre og der-
med større udgiftsbehov for sundhedsydelser og ældrepleje.
Det er fastlæggelsen og opfyldelsen af mål for strukturel saldo og langsigtet hold-
barhed, der er det centrale finanspolitiske sigte i planerne.
Målopfyldelsen i planerne kan kort opsummeres som følger:
I 2010-planen (gældende 2001-2007) var
de primære finanspolitiske mål
at hal-
vere den offentlige gæld og fastholde overskud på den strukturelle saldo i
intervallet ¾-1¾ pct. af BNP (i gennemsnit). Reformer skulle øge beskæf-
tigelsen svarende til et bidrag til den finanspolitiske holdbarhed på ca. 1
pct. af BNP.
Resultater:
Frem mod 2007 var gældsafviklingen foran plan og
målet for den strukturelle saldo blev efterlevet. Både indtægter og udgifter
voksede mere end forudsat. Med Velfærdsaftalen blev der taget afgørende
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om ministeren vil sende tallene, der ligger til grund for tabellerne, i tabelform og i regneark, til finansministeren
Side 2 af 8
skridt til at sikre langsigtet holdbarhed. Reformkravet til øget beskæftigelse
blev i den forstand mere end indfriet, men først på sigt.
I 2015-planen (gældende 2007-2011) var
de primære finanspolitiske mål
en
fortsættelse af 2010-planens mål for struktursaldoen til 2010 og mindst
strukturel balance i 2015. Reformkrav til arbejdstid og beskæftigelse svare-
de til en samlet merbeskæftigelse på ca. 50.000 personer.
Resultater:
Målet
om strukturelle overskud blev overholdt i 2007-2008, men da den globale
finanskrise ramte blev det besluttet at fravige målet for at understøtte
økonomien. Omkring tre fjerdedele af kravet til beskæftigelsesfremmende
reformer blev indfriet i løbet af 2007-2011, dvs. på halvdelen af tiden til
2015.
I 2020-planen (både i 2011- og 2012-udgaven) er
det primære finanspolitiske
mål
balance på den strukturelle saldo i 2020. I den første 2020-plan fordre-
de målet om balance i 2020 en forbedring af de offentlige finanser på 47
mia. kr. Det krav blev indfriet med Genopretningsaftalen og Aftale om re-
formpakke 2020. I den anden 2020-plan er målet fortsat balance på den
strukturelle saldo i 2020, men målet blev suppleret af initiativer, der øger
vækst og velstand.
Resultater:
Underskuddet på den strukturelle saldo er re-
duceret på trods af, at fx faldende indtægter fra Nordsøen isoleret har
svækket den strukturelle saldo i de seneste år. I 2016 er underskuddet på
den strukturelle saldo 0,4 pct. af BNP.
Samlet set har planerne – på trods af de afvigelser der har været – bidraget afgø-
rende til at sikre en holdbar og ansvarlig økonomisk politik.
Det skal – som i svaret på spørgsmål nr. 143 – understreges, at der er en lang ræk-
ke forhold, der vanskeliggør en sammenligning mellem de enkelte fremskrivninger
og de nuværende historiske tal offentliggjort af Danmarks Statistik. Det skyldes
bl.a., at definitionerne af BNP og den offentlige sektor er ændret. Hertil kommer,
at ændret politik mv. vil påvirke sammenligningen.
I svaret på spørgsmål nr. 143 er anvendt data fra det oprindelige grundforløb for
2020-planen fra 2011. Nærværende tabeller viser imidlertid det såkaldte aftalefor-
løb, der er udarbejdet efter
Aftale om reformpakke 2020
i maj 2011. Aftaleforløbet
indregner – i modsætning til grundforløbet – virkningen af en række reformer,
herunder tilbagetrækningsaftalen,
jf. bilag 1.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om ministeren vil sende tallene, der ligger til grund for tabellerne, i tabelform og i regneark, til finansministeren
1643716_0003.png
Side 3 af 8
Bilag 1
Tabel 1
Real BNP (Mia. kr. kædede 2010-priser) (Data til figur 1, 5, 9, 13 i FIU 143)
DK2010
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
917,6
941,2
984,1
1019,0
1005,1
987,3
1050,7
1063,3
1082,5
1116,3
1109,8
1087,2
1117,7
1139,2
1181,1
1227,8
1278,3
1274,3
1264,7
1266,6
1278,8
1293,1
1300,9
1300,9
1372,0
1409,8
1445,3
1490,7
1528,5
1554,2
1591,7
1619,7
1647,5
1676,4
1704,1
1734,3
1760,7
DK2015
826,2
851,1
886,6
919,9
912,4
901,3
956,2
975,1
997,3
1036,7
1032,9
1023,7
1061,7
1089,9
1135,3
1181,0
1239,4
1243,0
1241,3
1248,4
1266,9
1283,4
1308,7
1307,5
1379,8
1422,1
1462,4
1509,2
1541,8
1581,2
1637,0
1648,6
1656,3
1662,6
1698,0
1750,0
1811,6
DK2020_2011
825,2
850,0
885,5
918,8
911,3
900,2
955,0
973,9
996,1
1035,4
1031,6
1022,5
1060,4
1088,6
1133,9
1179,5
1237,9
1241,5
1239,7
1246,8
1266,9
1283,4
1308,7
1307,5
1379,8
1422,1
1462,4
1509,2
1541,8
1581,2
1637,0
1648,6
1656,3
1662,6
1700,8
1742,4
1801,5
DK2020_2012
827,9
852,8
888,4
921,8
914,2
903,1
958,1
977,1
999,3
1038,8
1035,0
1025,8
1063,9
1092,1
1137,6
1183,4
1241,9
1245,5
1243,8
1250,9
1271,0
1287,5
1313,0
1311,8
1384,3
1426,7
1467,1
1514,1
1546,8
1586,4
1642,4
1653,9
1661,6
1668,0
1706,3
1748,1
1807,4
Faktisk
847,4
872,9
907,2
944,3
933,7
920,1
974,6
992,8
1014,9
1054,2
1049,1
1042,1
1080,5
1108,6
1154,7
1201,0
1259,9
1263,0
1262,9
1271,0
1289,8
1307,8
1333,4
1333,5
1404,6
1447,1
1489,1
1537,7
1571,8
1618,1
1678,7
1692,5
1700,4
1707,1
1752,1
1794,7
1862,9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om ministeren vil sende tallene, der ligger til grund for tabellerne, i tabelform og i regneark, til finansministeren
1643716_0004.png
Side 4 af 8
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
1786,1
1811,8
1839,2
1865,8
-
-
-
-
-
1847,1
1871,6
1891,8
1901,7
1922,0
1948,6
1979,4
2014,4
2048,2
1830,1
1809,5
1715,3
1751,1
1781,8
1812,6
1851,5
1882,3
1928,8
1836,0
1821,6
1715,3
1737,6
1754,9
1776,1
1802,8
1836,6
1880,5
1878,3
1864,8
1769,9
1798,6
1819,4
1818,0
1813,6
1836,5
1858,1
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om ministeren vil sende tallene, der ligger til grund for tabellerne, i tabelform og i regneark, til finansministeren
1643716_0005.png
Side 5 af 8
Tabel 2
Beskæftigese (1.000 personer) (Data til figur 2, 6, 10, 14 i FIU 143)
DK2010
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2462,9
2458,4
2498,6
2526,2
2505,0
2475,7
2517,0
2512,4
2530,1
2552,7
2533,9
2496,1
2502,4
2505,1
2541,1
2597,4
2657,0
2666,2
2644,5
2626,0
2605,6
2590,7
2568,0
2530,7
2520,7
2538,8
2572,6
2604,0
2658,7
2680,8
2706,2
2718,8
2730,5
2747,3
2761,6
2777,4
2782,6
2787,3
2792,0
DK2015
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2608,9
2593,6
2562,9
2522,9
2513,7
2557,7
2591,4
2630,8
2672,2
2701,3
2716,7
2742,5
2743,0
2706,2
2706,7
2726,1
2780,5
2827,5
2827,2
DK2020_2011
2437,8
2434,2
2483,0
2514,0
2493,6
2460,8
2502,5
2496,3
2514,3
2538,3
2519,0
2477,8
2485,7
2485,9
2522,8
2582,5
2644,3
2656,2
2635,2
2623,5
2608,9
2593,6
2562,9
2522,9
2513,7
2552,7
2584,1
2627,8
2668,1
2693,7
2712,5
2742,5
2746,0
2713,5
2697,6
2726,9
2783,5
2860,8
2908,7
DK2020_2012
2437,8
2434,2
2483,0
2514,0
2493,6
2460,7
2502,5
2496,3
2514,3
2538,3
2519,0
2477,8
2485,7
2485,9
2522,8
2582,5
2644,3
2656,2
2635,2
2623,5
2608,9
2593,6
2562,9
2522,9
2513,7
2552,7
2584,1
2627,8
2668,1
2693,7
2712,5
2742,5
2746,0
2713,5
2697,6
2726,9
2783,5
2860,8
2904,5
Faktiske
2396,0
2395,3
2442,6
2470,9
2454,0
2431,0
2472,4
2466,8
2487,6
2516,3
2502,5
2463,9
2475,5
2477,5
2510,8
2569,1
2631,4
2651,3
2638,7
2630,4
2619,5
2594,4
2572,1
2528,8
2583,7
2597,3
2621,1
2655,8
2692,2
2711,3
2730,5
2755,5
2757,6
2732,2
2716,4
2753,9
2814,5
2877,3
2910,3
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om ministeren vil sende tallene, der ligger til grund for tabellerne, i tabelform og i regneark, til finansministeren
1643716_0006.png
Side 6 af 8
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2798,9
2806,0
-
-
-
-
-
2814,0
2793,1
2769,4
2768,6
2767,6
2766,7
2765,2
2823,9
2763,9
2767,0
2773,5
2787,2
2811,5
2833,2
2814,5
2751,1
2741,2
2739,5
2743,6
2761,5
2784,9
2823,4
2758,4
2756,4
2739,6
2742,8
2765,1
2795,7
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om ministeren vil sende tallene, der ligger til grund for tabellerne, i tabelform og i regneark, til finansministeren
1643716_0007.png
Side 7 af 8
Tabel 3
Offentlig saldo (Pct. af BNP) (Data til figur 3, 7, 11, 15 i FIU 143)
DK2010
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
-1,4
3,3
2,5
1,5
0,3
-1,0
-2,4
-2,2
-2,9
-2,4
-2,3
-1,0
0,5
1,2
2,8
2,7
2,8
2,6
2,6
2,7
2,8
2,6
2,6
2,6
2,6
2,6
-
-
-
-
-
DK2015
-2,7
2,3
1,5
0,3
-0,7
-1,3
-2,9
-2,6
-3,8
-3,3
-2,9
-1,9
-0,5
0,0
1,4
2,3
1,2
0,2
-0,1
1,9
4,6
4,7
3,9
3,1
2,1
1,3
0,9
0,8
0,5
0,6
0,4
DK2020_2011
-2,7
2,3
1,5
0,3
-0,7
-1,3
-3,0
-2,6
-3,9
-3,4
-2,9
-2,0
-0,6
-0,1
1,3
2,2
1,2
0,3
-0,1
1,9
5,0
5,0
4,8
3,3
-2,8
-2,9
-4,0
-4,1
-1,7
-1,0
-0,4
DK2020_2012
-2,7
2,3
1,5
0,3
-0,7
-1,3
-3,0
-2,6
-3,9
-3,4
-2,9
-2,0
-0,6
-0,1
1,3
2,2
1,2
0,3
-0,1
1,9
5,0
5,0
4,8
3,3
-2,7
-2,7
-1,9
-4,1
-1,9
-2,0
-1,8
Faktisk
-2,6
2,1
1,5
0,2
-0,7
-1,5
-2,9
-2,6
-3,7
-3,6
-3,6
-2,5
-1,2
-0,4
0,9
1,9
1,1
0,0
-0,1
2,1
5,0
5,0
5,0
3,2
-2,8
-2,7
-2,1
-3,5
-1,1
1,5
-2,1
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om ministeren vil sende tallene, der ligger til grund for tabellerne, i tabelform og i regneark, til finansministeren
1643716_0008.png
Side 8 af 8
Tabel 4
Inflation (Pct.) (Data til figur 4, 8, 12, 16 i FIU 143)
DK2010
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
4,5
2,8
4,8
4,6
4,7
2,9
2,8
1,9
2,0
3,0
1,9
2,1
2,0
1,8
2,6
3,4
2,6
1,9
1,9
1,8
1,8
1,8
1,8
1,8
1,8
1,9
-
-
-
-
-
DK2015
3,8
1,0
4,3
4,2
4,8
2,2
2,8
1,1
1,1
2,7
1,8
1,6
2,0
1,4
1,9
2,7
2,3
1,7
1,3
1,5
2,2
2,1
1,7
2,6
2,0
2,1
1,9
1,8
1,7
1,6
1,6
DK2020_2011
3,8
1,0
4,3
4,2
4,8
1,8
2,8
1,1
1,1
2,7
1,8
1,6
2,0
1,4
1,9
2,7
2,4
1,7
1,3
1,3
1,5
1,9
1,2
3,1
1,3
2,6
2,4
1,4
1,9
1,9
2,0
DK2020_2012
3,8
1,0
4,3
4,2
4,8
1,8
2,8
1,1
1,1
2,7
1,8
1,6
2,0
1,4
1,9
2,7
2,3
1,7
1,3
1,3
1,5
1,9
1,2
2,7
1,3
2,5
2,5
2,6
1,7
1,9
2,0
Faktisk
3,7
0,9
4,5
4,1
4,8
1,7
2,8
1,2
1,1
2,6
1,8
1,7
1,9
1,5
1,9
2,8
2,3
1,9
1,2
1,2
1,7
2,2
1,7
2,9
1,3
2,5
2,4
2,4
0,8
0,8
0,6
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger