Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. maj 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 300 (Alm. del) af 2. maj
2016 stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke konsekvenser det ville få for de offentlige budgetlof-
ter, hvis man flyttede PSO’en på finansloven, så de planlagte udgifter til VE anlæg
og energibesparelser i stedet for at foregå i den private sektor nu skal passes ind i
statens budgetlove. Ministeren bedes både oplyse, hvordan den årlige udgift til
PSO vil påvirke den faktiske og den strukturelle saldo i forhold til EU's konver-
genskrav, og om en overflytning af PSO’en i sidste ende vil betyde, at der skal
skæres et tilsvarende beløb på andre statslige budgetter.
Svar
De udgifter og indtægter (PSO-afgiften), der er knyttet til den nuværende PSO-
ordning, indgår i den nationalregnskabsmæssige opgørelse af de offentlige udgifter
og de offentlige indtægter. De forventede udgifter og indtægter vedr. PSO er såle-
des indregnet i de aktuelle skøn for den faktiske og strukturelle saldo i
Danmarks
Konvergensprogram 2016
(april 2016)
Med regeringens udspil foreslår regeringen en gradvis afskaffelse af PSO-afgiften
fra 2017 til 2021. PSO-udgifterne vil fremover i stedet skulle afholdes over finans-
loven.
Det er regeringens hensigt, at PSO-omlægningen ikke skal belaste de offentlige
finanser. Dette kræver, at der krone for krone findes modgående finansiering. Det
kan ske ved forhøjelse af de offentlige indtægter og/eller ved reduktion af de of-
fentlige udgifter.
Regeringen vil drøfte finansieringen af PSO-omlægningen med Folketingets parti-
er.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk