Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 28. juni 2016
Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 286 (Alm. del) af
26. april 2016 stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere den internationale sammenligning af skattetryk, som
indgår i Finansredegørelse 2002, s. 257-265, herunder med særligt fokus på
betydningen af skat af overførsler, BFI-korrektion, hvor stor en del af de
obligatoriske sociale bidrag der er individuel opsparing, skattefradrag til sociale
formål (f.eks. børnefradrag) og offentlig skat til sig selv? Opgørelsen bedes
foretaget for så mange OECD-lande som muligt for det senest tilgængelige år.
Svar
Skattetrykket måles normalt som skatter og afgifter i procent af bruttonational-
produktet (BNP). Skattetrykket i Danmark målt ved det simple skattetryksmål er
højt set i international sammenhæng,
jf. figur 1.
Figur 1
Skattetryk i EU/EØS-landene, 2014
Pct. af BNP
55
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Schweitz
Rumænien
Bulgarien
Litauen
Letland
Irland
Slovakiet
Estland
Polen
Tjekkiet
Cypern
Spanien
Storbritannien
Malta
Kroatien
Portugal
Slovenien
Serbien
Nederlandene
Ungarn
Island
Norge
Grækenland
Luxembourg
Tyskland
EU-28
EA-19
Italien
Østrig
Sverige
Finland
Belgien
Frankrig
Danmark
Pct. af BNP
55
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Skatter på indkomst og formue
Sociale bidrag
Indirekte skatter
Anm.: Skattetryk defineret som indtægter fra skatter og sociale bidrag (inkl. imputerede sociale bidrag) som andel
af BNP. Gennemsnitet for EU og Euro-zonen er vægtet med BNP.
Visse arbejdsgiverbetalte sociale bidrag
klassificeres som indirekte skatter (lønsumsafgifter) og ikke som sociale bidrag. Det gælder bl.a. for Sverige.
Kilde: Eurostat (gov_10a_taxag).