Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 2. november 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 27 (Alm. del) af 21.
oktober 2015 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af beregningsmetoderne i Dagpengekommissionens
rapport beregne effekten på beskæftigelsen og de offentlige finanser ved at ned-
sætte dimittendsatsen til 60 pct. af højeste dagpengesats og reducere dagpengepe-
rioden til 1 år for dimittender?
Svar
Det vurderes, at en nedsættelse af dimittendsatsen fra 82 pct. til 60 pct. af højeste
dagpengesats og en reduktion af dagpengeperioden til 1 år for dimittender til
sammen øger beskæftigelsen med 7.200 personer og forbedre de offentlige finan-
ser med 2,2 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Virkningen på de offentlige finanser kommer dels
fra en reduktion i udgifter til dagpenge og dels fra øgede indtægter fra den øgede
beskæftigelse. Vurderingen er foretaget på bagrund af beregningsmetoder, som er
dokumenteret i Dagpengemodellen Tekniske Analyserapport af Dagpengekom-
missionen, Finansministeriet g Beskæftigelsesministeriet.
Tabel 1
Strukturelle effekter af periodeafkortning og satsnedsættelse for dimittendledige
Dimittendsats
60 pct. af den maksimale
dagpengesats
Dagpengeperiode
1 år
Merudgifter (mio. kr.)
-2.200
Beskæftigelsesvirkning
7.200
Kilde: Egne beregninger på dagpengemodellen.
Virkningen af en ændring i ydelsen for dimittender er vurderet ud fra de generelle
afgangsadfærd fra ledighed omkring en ydelsesreduktion for alle dagpengemodta-
gere. Skøn for afgangsadfærd for dimittender og den samlede population af dag-
pengemodtagere afviger ikke i en betydelig grad,
jf. Appendiks 3B i Dagpengemodellen
Tekniske Analyserapport.
Derfor er der kun en mindre usikkerhed forbundet med
beregningsresultater for dimittender.
Dog bemærkes det, at en afkortning af dagpengeperiode til 1 år adskiller sig fra de
reformer, der ligger til grund for de estimerede adfærdseffekter, som anvendes i
Dagpengekommissionens rapport. Adfærdseffekterne er i rapporten estimeret på