Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1637773_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. maj 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 226 (Alm. del) af 7. april
2016 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i et skema oplyse det finanspolitiske råderum korrigeret for pris og
lønudviklingen i årene 2020, 2025, 2030 og 2035 under forudsætning af, at det
offentlige forbrug korrigeres, så enhedsudgifterne for velfærdsydelserne følger den
generelle velstandsudvikling i samfundet? Det forudsættes desuden, at fastfrysnin-
gen af ejendomsværdiskatten ikke fortsætter efter 2020.
Svar
Det er ikke muligt at opgøre det finanspolitiske råderum i årene efter 2020,
jf. svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 225 (Alm. del) af 7. april 2016.
I
Danmarks Konvergensprogram 2016
er råderummet fra 2016 til 2020 opgjort til ca.
10 mia. kr. givet målsætningen om mindst balance på den strukturelle saldo i 2020.
Det svarer til en gennemsnitlig realvækst i det offentlige forbrug på 0,5 pct. årligt
fra 2016 til 2020.
I Konvergensprogrammet er det offentlige forbrug i årene efter 2020 fremskrevet
på basis af beregningstekniske principper, hvorefter de offentlige serviceudgifter
pr. borger stiger i takt med den almindelige indkomstfremgang.
Den i spørgsmålet ønskede fremskrivning af det offentlige forbrug svarende til
”enhedsudgifterne til velfærdsydelser følger den generelle velstandsudvikling”
forstås i dette svar som sammenfaldende med de beregningstekniske principper,
der anvendes i Konvergensprogrammet i årene efter 2020.
Den eneste forskel mellem den ønskede fremskrivning af det offentlige forbrug
og Konvergensprogrammets forløb for det offentlige forbrug knytter sig derfor til
årene 2017 til 2020. Hvis det offentlige forbrug i årene 2017 til 2020 stiger som
anført i spørgsmålet, vil det svare til en forøgelse af det offentlige forbrug i 2020
med 0,7 pct. af BNP – svarende til ca. 15 mia. kr. (2016-niveau) – sammenholdt
med Konvergensprogrammet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om det finanspolitiske råderum korrigeret for pris- og lønudviklingen i årene 2020, 2025, 2030 og 2035, til finansministeren
1637773_0002.png
Side 2 af 2
Det vil medføre et underskud på den offentlige saldo (strukturelle saldo) på 0,7
pct. af BNP i 2020, hvilket er højere end budgetlovens underskudsgrænse for den
strukturelle saldo på 0,5 pct. af BNP,
jf. tabel 1.
I årene efter 2020 bliver det offentlige forbrug som nævnt fremskrevet efter de
samme principper som i Konvergensprogrammet, men nu fra et højere niveau
end i Konvergensprogrammet. Det bidrager på grund af stigende renteudgifter på
en øget offentlig gæld til en gradvis yderligere forværring af den offentlige saldo
frem mod 2035 sammenholdt med Konvergensprogrammet. I 2035 vil den of-
fentlige saldo være svækket med ca. 1,3 pct. af BNP, svarende til ca. 25 mia. kr.
(2016-niveau), sammenholdt med Konvergensprogrammet,
jf. tabel 1.
I de beregningstekniske år efter 2020 er der ikke indregnet en fastfrysning af ejen-
domsværdiskatten.
Tabel 1
Offentligt forbrug og offentlig saldo sammenlignet med Konvergensprogram 2016
2020
Offentligt forbrug
FIU spørgsmål 226
Konvergensprogram 2016
Offentlig saldo
FIU spørgsmål 226
Konvergensprogram 2016
Offentlig primær saldo
FIU spørgsmål 226
Konvergensprogram 2016
-0,3
0,4
-0,4
0,3
-0,7
0,0
-0,8
-0,1
-0,7
-0,0
-1,0
-0,2
-1,6
-0,6
-2,0
-0,7
25,7
25,0
2025
Pct. af BNP
25,8
25,1
26,5
25,7
27,2
26,4
2030
2035
Kilde: Konvergensprogram 2016 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister