Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1570253_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
19. november 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 22 (Alm. del) af 19.
oktober 2015 stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne og give sin vurdering af finansieringen i Socialdemokrater-
nes forslag til finanslov for 2016 ”Bredt samarbejde om et stærkere Danmark”?
Svar
Der fremgår følgende finansieringskilder i Socialdemokraternes forslag til finans-
lov for 2016 ”Bredt samarbejde om et stærkere Danmark”:
Annullering af BoligJobordningen
Annullere genindførelsen af formueskattekursen
Forhandlingsreserven, puljen til regeringsinitiativer samt øvrige reserver
Råderummet i de kommende år
Annullering af BoligJobordningen
En annullering af BoligJobordningen skønnes at indebære et merprovenu på i alt
820 mio. kr. i 2016 og 790 mio. kr. i 2017 efter tilbageløb og adfærd.
Annullere genindførelsen af formueskattekursen
En annullering af genindførelsen af formueskattekursen skønnes at indebære et
merprovenu på i alt 600 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
Forhandlingsreserven, puljen til regeringsinitiativer samt øvrige reserver
Forhandlingsreserven på regeringens finanslovforslag for 2016 udgør 1,7 mia. kr.
årligt. Regeringsreserven udgør 300 mio. kr. årligt.
Den afsatte forhandlingsreserve og den afsatte regeringsreserve er finansieret kro-
ne for krone gennem budgetforbedringer. Såfremt Socialdemokraterne ønsker at
benytte reserverne som finansiering for deres prioriteter i ”Bredt samarbejde om
et stærkere Danmark”, forudsætter det, at budgetforbedringerne på finanslov-
forslaget for 2016 gennemføres. Dette inkluderer bl.a., at udviklingsbistanden
udgør 0,7 pct. af BNI, at omprioriteringsbidrag udbredes til hele den offentlige
sektor samt at arbejdsmarkedspolitikken målrettes og tilpasses mod virksomheder
og job. Alternativ skal der tilvejebringes nye budgetforbedringstiltag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om ministeren vil beregne og vurdere finansieringen i Socialdemokraternes forslag til finanslov for 2016, til finansministeren
Side 2 af 2
Der er i tråd med fast praksis afsat en række yderligere reserver på finanslov-
forslaget for 2016. Det fremgår ikke af Socialdemokraternes forslag til finansloven
for 2016, hvilke reserver der påtænkes inddraget til finansiering af prioriteterne.
Råderummet i de kommende år
I den seneste mellemfristede fremskrivning fra september 2015 er der forudsat en
realvækst i det offentlige forbrug på ca. 0,8 pct. årligt i gennemsnit i årene 2017 til
2019, svarende til en stigning på ca. 12 mia. kr. fra 2016 til 2019.
Det er udtryk for et samlet råderum i finanspolitikken (i forhold til uændret realt
offentligt forbrug), som efterfølgende kan prioriteres konkret mellem fx realvækst
i det offentlige forbrug, lavere skatter og afgifter eller andre tiltag.
Skønnet for råderummet i de kommende år i den seneste mellemfristede frem-
skrivning fra september 2015 baserer sig på regeringens forslag til finansloven for
2016. Den forudsatte realvækst i det offentlige forbrug forudsætter således, at de
indbudgetterede budgetforbedringer på finanslovforslaget gennemføres.
Hertil kommer, at den forudsatte realvækst i det offentlige forbrug er baseret på
nuværende beregningsforudsætninger, herunder skøn for udviklingen i oliepriser,
renteudvikling mv. Såfremt der sker ændringer i disse forudsætninger, vil råde-
rummet kunne påvirkes i op- eller nedadgående retning.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister