Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1664462_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 215 (Alm. del) af 4. april
2016 stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse effekten af, at der ligesom i 2012 gives mulighed for at per-
soner, der har indbetalt til efterlønsordningen kan få udbetalt deres depoter, mod
at frasige sig retten til at gå på efterløn? Pt. betales der en afgift på 30 pct. Vil mi-
nisteren opgøre effekten på statsfinanserne af en afgift på hhv. 0, 10 og 20 pct.?
Svar
Forslaget om mulighed for udbetaling af efterlønsdepoter til en afgift på 0, 10 eller
20 pct. indebærer en lempelse i forhold til gældende regler på to punkter. For det
første indebærer forslaget ved afgifter på 20 pct. eller mindre en skattemæssig
begunstigelse ved at forlade efterlønsordningen. Det skyldes, at indbetalte efter-
lønsbidrag er fradragsberettigede i opgørelsen af den skattepligtige indkomst som
et ligningsmæssigt fradrag i indbetalingsåret. Det svarer til en skatteværdi af fra-
draget på 27,9 pct. (i 2016) i en gennemsnitlig kommune. Ved udbetaling af efter-
lønsbidrag betales derfor en afgift på 30 pct. for at tage højde herfor.
For det andet er det i sig selv en lempelse at give mulighed for, at indbetalte efter-
lønsbidrag kan udbetales. Det skyldes, at det med gældende regler kun i særlige
tilfælde er muligt at få udbetalt sine efterlønsbidrag til en afgift på 30 pct. Hvis
man er blevet tilkendt førtidspension, kan indbetalte bidrag udbetales mod en
afgift på 30 pct. Hvis man ønsker at forlade efterlønsordningen, før man når efter-
lønsalderen, kan indbetalte bidrag kun udbetales kontant og beskattes som per-
sonlig indkomst, hvis beløbets størrelse er mindre end et års efterlønsbidrag. Al-
ternativt kan beløbet overføres til en aldersopsparing mod en afgift på 30 pct.,
eller overføres uden afgift til en fradragsberettiget pensionsordning, som er god-
kendt efter personbeskatningsloven. Hvis man har nået efterlønsalderen, kan man
få sit bidrag udbetalt kontant beskattet som personlig indkomst. Der kan derfor
være personer i efterlønsordningen i dag, som ønsker at melde sig ud til en afgift
på 30 pct., men som ikke har denne mulighed.
I besvarelsen af spørgsmålet lægges til grund, at der midlertidigt i 2018 gives mu-
lighed for at få udbetalt indbetalte efterlønsbidrag mod at frasige sig retten til at gå
på efterløn. Yderligere forudsættes det, at den påtænkte udmeldelsesmulighed
annonceres ultimo 2017. Der vil således først være en effekt fra 2018 og frem, og
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om effekten af, at der ligesom i 2012 gives mulighed for at personer, der har indbetalt til efterlønsordningen kan få udbetalt deres depoter, mod at frasige sig retten til at gå på efterløn, til finansministeren
1664462_0002.png
Side 2 af 5
effekten vil kun vedrøre personer, der har betalt bidrag før 2018 og hverken har
forladt ordningen eller er gået på efterløn inden 2018.
For at skønne hvor stor en andel af efterlønsbidragsyderne der vil melde sig ud af
efterlønsordningen, er anvendt en kompensationsgradsberegning. De fleste per-
soner, der er i efterlønsordningen primo 2018, har allerede tidligere haft mulighed
for at få udbetalt deres efterlønsbidrag afgiftsfrit i forbindelse med den ekstraor-
dinære udmeldelsesmulighed i 2012 som følge af
Tilbagetrækningsaftalen
i 2011. Si-
den
Tilbagetrækningsaftalen
vil de fleste af de personer, der dengang valgte at blive i
ordningen have indbetalt yderligere godt 6�½ års efterlønsbidrag primo 2018. Hvis
der på ny gives mulighed for afgiftsfrit at melde sig ud af ordningen, giver de godt
6�½ års yderligere bidrag en ekstra skattemæssig gevinst, hvilket øger deres kom-
pensationsgrad ved at forlade ordningen ift. situationen i 2012.
Denne merændring i kompensationsgraden vedrører årgange, der ikke er gået på
efterløn primo 2018 og samtidig var i ordningen i 2012. Merændringen i kompen-
sationsgraden lægges til grund for at beregne, hvor stor en andel af de personer,
der endnu er i efterlønsordningen i 2018, der vil vælge at melde sig ud, hvis afgif-
ten for at få udbetalt deres depoter nedsættes til 0, 10, eller 20 pct. Dertil kommer
en virkning fra årgange, som først har meldt sig ind i ordningen efter 2012, og
derfor ikke havde depoter i 2012.
Der knytter sig stor usikkerhed til beregningen, bl.a. som følge af at de personer,
der var mest tilbøjelige til at melde sig ud af efterlønsordningen, allerede tog imod
tilbuddet i 2012.
1
De personer, der endnu er tilbage i ordningen, kan derfor ventes
også at være mindre tilbøjelige til at tage imod tilbuddet, hvis muligheden igen
opstår i 2018. Det kan f.eks. skyldes, at de er blevet ældre og nu forventer at være
mere nedslidte ved efterlønsalderen, end de gjorde da de valgte at blive i ordnin-
gen i 2012.
For en afgift på 0 pct. skønnes antallet, der tager imod tilbuddet om afgiftsfri ud-
meldelse til godt 58.000 personer i 2018,
jf. figur 1.
Andelen vurderes at være højst
blandt de 35-50-årige (knap 31 pct.) og lavere blandt de 32-35-årige (knap 5 pct.)
og de 51-60-årige (ca. 16 pct.).
2
På tværs af alle alderstrin fra 32 til 60 år er den
gennemsnitlige udmeldelsesandel knap 21 pct. af de som er i ordningen i 2018.
Ved en afgift på 10 pct. skønnes den gennemsnitlige udmeldelsesandel blandt de
32-60-årige noget lavere til godt 8 pct. Sættes afgiften i stedet til 20 pct. er effekten
endnu mindre og afgrænset til personer i alderen 32-42 år, der skønnes at have en
gennemsnitlig udmeldelsesandel på knap 5 pct.
Der er anvendt samme antagelser om adfærd som ved vurdering af forslaget i
Tilbagetrækningsaftalen
i 2011, hvor det blev
beregnet, hvor mange der ventedes at forlade ordningen i 2012. At de personer, der er tilbage i ordningen i 2018 kan ventes
at være mindre tilbøjelige til at melde sig ud, taler for at anvende en mindre deltagelseselasticitet til vurdering af forslagets
effekt. I modsat retning trækker dog, at antallet af udmeldelser i 2012 efterfølgende viste sig at være undervurderet.
2
Målt ved ikke-vægtede gennemsnit på tværs af alderstrinene.
1
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om effekten af, at der ligesom i 2012 gives mulighed for at personer, der har indbetalt til efterlønsordningen kan få udbetalt deres depoter, mod at frasige sig retten til at gå på efterløn, til finansministeren
1664462_0003.png
Side 3 af 5
Figur 1
Ændring antal efterlønsbidragere
1.000 personer
0
-10
-20
-30
1.000 personer
Figur 2
Ændring i antal efterlønsmodtagere
1.000 personer
1.000 personer
Tusinde
-10
-20
-30
-1
-2
-3
-4
-5
-6
-1
-2
-3
-4
-5
-6
-40
-50
-60
-40
-50
-60
-70
-70
2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060
0 pct. afgift
10 pct. afgift
-7
-7
2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060
0 pct. afgift
10 pct. afgift
Anm.: Effekt på bidragsydere og efterlønsmodtagere ved en afgift på 0 pct. hhv. 10 pct. Antallet af årgange på
efterløn varierer over de enkelte år, som følge af stigninger i efterlønsalderen. Effekten på antallet af
efterlønsmodtagere varierer med et tilsvarende mønster. Fremskrivningen under gældende regler er fra
Helhedsplan DK2025.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger
Da mange af de, der forventes at tage imod tilbuddet, har mange år, til de når ef-
terlønsalderen, slår effekten af udmeldelserne først gradvist igennem på antallet af
efterlønsmodtagere,
jf. figur 2.
Med en afgift på 10 pct. er effekten mindre og
kommer senere, fordi det i højere grad er de yngre årgange, der forventes at tage
imod tilbuddet. Det gælder i endnu højere grad for scenariet med en afgift på 20
pct. (effekten af en afgift på 20 pct. vurderes at være så begrænset, er der ikke
regnet yderligere på denne sats).
Ved en afgift på 0 pct. vurderes effekten på antallet af efterlønsmodtagere at top-
pe i 2035, hvor antallet reduceres med ca. 5.000 personer ift. fremskrivningen
under gældende regler,
jf. figur 2.
Det samlede fald i antallet af efterlønnere skøn-
nes til godt 3.000 personer i gennemsnit i årene 2030-2050.
Med en afgift på 10 pct. er faldet i antal efterlønnere lavere, og effekten topper
senere omkring år 2046 med et fald på ca. 2.000 personer. Det gennemsnitlige fald
er på godt 1.000 personer i årene 2030-2050. I begge scenarier er antallet af efter-
lønnere fra 2059 og frem tilbage på niveauet fra fremskrivningen under gældende
regler, da alle årgange påvirket af muligheden for udmeldelse i 2018 har nået fol-
kepensionsalderen på dette tidspunkt.
Det lavere antal efterlønnere giver i samme periode en midlertidig stigning i den
strukturelle beskæftigelse. Beskæftigelseseffekten vurderes ved en afgift på 0 pct.
at toppe med ca. 3.000 personer i 2035. I perioden fra 2030 til 2050 hvor effekten
er størst ventes beskæftigelsen øget med i gennemsnit knap 2.000 personer ift.
gældende regler,
jf. figur 3.
Tusinde
0
0
0
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om effekten af, at der ligesom i 2012 gives mulighed for at personer, der har indbetalt til efterlønsordningen kan få udbetalt deres depoter, mod at frasige sig retten til at gå på efterløn, til finansministeren
1664462_0004.png
Side 4 af 5
Sættes afgiften i stedet til 10 pct. topper beskæftigelseseffekten først i 2046 med
ca. 1.000 personer. For en afgift på 10 pct. øges beskæftigelsen med i gennemsnit
ca. 500 personer i perioden 2030-2050.
Figur 3
Beskæftigelseseffekt (fuldtidspersoner)
1.000
5
4
3
2
1
0
1.000
5
4
3
2
1
0
Figur 4
Ændring i offentlig saldo
Pct. af BNP
0,1
0,0
Pct. af BNP
0,1
0,0
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
-1
-1
2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060
0 pct. afgift
10 pct. afgift
-0,5
-0,5
2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060
0 pct. afgift
10 pct. afgift
Anm.: Effekt på samlet beskæftigelse og offentlig saldo ved en afgift på 0 pct. hhv. 10 pct.
Beskæftigelseseffekten varierer over tid ift. antallet af årgange på efterløn i de enkelte år,
jf. figur 2.
Frem til 2019 vises effekten på faktisk saldo. Fra 2020 angives saldo i strukturelle værdier som følge af de
beregningstekniske principper. Fremskrivningen under gældende regler er fra
Helhedsplan DK2025.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Ved en afgift på 0 pct. skønnes udmeldelserne at give anledning til udbetaling af
ca. 6,8 mia. kr. i efterlønsdepoter. Ved en afgift på 10 pct. skønnes ca. 1,8 mia. kr.
udbetalt efter fradrag for afgiften. Efterlønsbidrag bliver regnskabsmæssigt be-
handlet som en skatteindtægt for staten og ikke som privat opsparing. Udbetaling
af efterlønsbidrag er dermed en udbetaling fra den offentlige sektor, hvilket for-
værrer den offentlige saldo i udbetalingsåret. Da der er tale om en ekstraordinær
engangsudbetaling, påvirkes den faktiske offentlige saldo, mens den strukturelle
offentlige saldo er upåvirket af udbetalingen i 2018.
Et fald i antallet af bidragsydere har en lille negativ effekt på den offentlige saldo,
som kan ses i 2018 og årene umiddelbart derefter,
jf. figur 4.
Tiltaget giver i begge
scenarier et positivt bidrag til de offentlige finanser fra omkring 2024, hvor virk-
ningen af ekstraordinær udbetaling og lavere indbetalinger opvejes af virkningen
af færre efterlønsmodtagere og flere beskæftigede.
Den offentlige saldo skønnes i 2018 svækket med hhv. godt 0,4 og knap 0,1 pct.
af BNP i faktiske værdier ved en afgift på hhv. 0 og 10 pct.,
jf. figur 4.
Fra omkring
2023 forbedres den strukturelle saldo relativt til fremskrivningen under gældende
regler.
Samlet set giver muligheden for udmeldelse i 2018 med en afgift på 0 eller 10 pct.
et svagt positivt bidrag til de offentlige finanser med en svag forbedring af den
finanspolitiske holdbarhedsindikator (HBI). Effekten er størst i fremskrivningen
med udmeldelsesafgift på 0 pct., hvor HBI forbedres med godt 0,1 mia. kr. i 2016-
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om effekten af, at der ligesom i 2012 gives mulighed for at personer, der har indbetalt til efterlønsordningen kan få udbetalt deres depoter, mod at frasige sig retten til at gå på efterløn, til finansministeren
Side 5 af 5
niveau (svarende til en forbedring af HBI på 0,0 pct. af BNP). I fremskrivningen
med en udmeldelsesafgift på 10 pct. er forbedringen af HBI knap halvt så stor (0,0
pct. af BNP).
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister