Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
25. april 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 212 (Alm. del) af 31.
marts 2016 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren angive hvad effekten er på BNP og arbejdsindsats ved at fjerne
topskatten, herunder udarbejde en tabel over effekterne på beskæftigelse og BNP
de første 10 år og på lang sigt?
Svar
Provenuet fra topskatten skønnes at udgøre ca. 14,9 mia. kr. opgjort med ud-
gangspunkt i 2023-regler i 2016-niveau. Afskaffelsen af topskatten øger dermed
husholdningernes disponible indkomster med 14,9 mia. kr., hvilket skønnes at
give anledning til øgede offentlige indtægter fra moms og afgifter på i størrelses-
orden 3,6 mia. kr. Virkningen på de offentlige finanser af en afskaffelse af topskat-
ten udgør således 11,3 mia. kr. opgjort efter tilbageløb
1
.
Udover det automatiske tilbageløb i form af moms og afgifter skønnes en afskaf-
felse af topskatten – og dermed en nedsættelse af marginalskatten – at have posi-
tive afledte virkninger på arbejdsudbuddet. Arbejdsudbuddet vurderes at stige
svarende til 8.300 fuldtidspersoner som følge af en afskaffelse af topskatten.
Det er veldokumenteret, at der er en nær empirisk sammenhæng mellem ændrin-
ger i arbejdsudbuddet og ændringer i beskæftigelsen. Det gælder både, når man
betragter den historiske udvikling, og når man ser på tværs af lande. Der har været
– og vil også fremadrettet være – perioder med konjunkturudsving, hvor udviklin-
gen i arbejdsstyrke og beskæftigelse kan afvige fra hinanden. Men set over en læn-
gere tidshorisont har en forøgelse af arbejdsudbuddet altid været ledsaget af en
omtrent tilsvarende stigning i beskæftigelsen, jf. kapitel 5 i Finansredegørelse 2014
for en nærmere uddybende beskrivelse.
Også fra et teoretisk perspektiv er det den alment accepterede opfattelse, at mens
beskæftigelsen (og til dels også arbejdsudbuddet) på kortere sigt også vil være på-
virket af efterspørgslen efter arbejdskraft – og dermed af den aktuelle konjunktur-
situation – så vil beskæftigelsen på længere sigt (i en normal konjunktursituation)
Aktieindkomstskatten er fasthold, skønt der samtidigt med en nedsættelse af topskatten typisk vil blive gennemført en
parallel justering af beskatningen af aktieindkomsten. En uændret aktieindkomstbeskatning indebærer en risiko for såkaldt
indkomsttransformation, idet en ensidig reduktion af marginalskatten øger hovedaktionærers tilskyndelse til at ”transforme-
re” overskud til løn (tage overskud i virksomheden ud som løn i stedet for udbytte). Det afledte provenutab fra en sådan
indkomsttransformation er ikke indregnet i provenuskønnet.
1