Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1625824_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. april 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 211 (Alm. del) af 30.
marts 2016
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan det offentlige forbrug ifølge svar på spørgs-
mål S 62 den 13. oktober 2015 blev opjusteret med ca. 2 mia. kr. i 2020 bl.a. som
følge af nedsættelsen af udviklingsbistanden på finansloven, når ministeren i svar
på FIU alm del-spørgsmål 171 skriver, at der endnu ikke er truffet beslutning om
niveauet for udviklingsbistanden i 2020? Ministeren bedes i forlængelse heraf op-
lyse, hvad udviklingsbistanden er i mia. kr. i 2017 i Økonomisk Redegørelse fra
december og i hvert af årene fra 2017 til 2025 i Opdateret 2020-forløb fra sep-
tember.
Svar
Den samlede udviklingsbistand omfatter bistand til udviklingslande, udgifter til
modtagelse af flygtninge i Danmark, fællesskabsfinansieret EU-bistand mv.
Den samlede udviklingsbistandsramme fastlægges i de årlige finanslove, som ved-
tages af Folketinget. Der er således ikke truffet beslutning om det samlede niveau i
årene 2017-2020,
jf. svar på FIU 171 af 24. februar.
Det fremgår af regeringsgrundlaget
Sammen for fremtiden
(juni 2015), at det er rege-
ringens målsætning, at udviklingsbistanden udgør 0,7 pct. af BNI svarende til
FN’s mål for de rigeste lande. Med afsæt heri er det beregningsteknisk lagt til
grund i
Opdateret 2020-forløb
fra september 2015, at bistandsprocenten fastholdes
på 0,7 pct. af BNI fremadrettet. De frigjorte midler fra reduktionen af udviklings-
bistanden til 0,7 pct. af BNI – der forudsættes at vedrøre overførsler til udlandet,
som ikke indgår i det offentlige forbrug – øger således isoleret set det offentlige
forbrug i den mellemfristede fremskrivning,
jf. svar på S 62 af 13. oktober 2015.
Målsætningen om en bistandsprocent på 0,7 pct. af BNI vedrører de budgetterede
udgifter på finansloven (budgetform) og kan ikke overføres direkte til opgørelsen
af de offentlige udgifter på nationalregnskabsform, som udgør grundlaget for vur-
deringerne i
Økonomisk Redegørelse
og de mellemfristede planer.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm. om, hvordan det offentlige forbrug ifølge svar på spørgsmål S 62 den 13. oktober 2015 blev opjusteret med ca. 2 mia. kr. i 2020 bl.a. som følge af nedsættelsen af udviklingsbistanden på finansloven, når ministeren i svar på FIU alm del - spørgsmål 171 skriver, at der endnu ikke er truffet beslutning om niveauet for udviklingsbistanden i 2020, til finansministeren
1625824_0002.png
Side 2 af 2
Det skal blandt andet ses i lyset af, at bistanden til udviklingslande på § 6.3 er til-
sagnsbudgetteret, mens de årlige udbetalinger ligger til grund for udgifterne i nati-
onalregnskabet.
I nationalregnskabet er de samlede udgifter til udviklingsbistand desuden fordelt
på overførsler til udlandet, offentligt forbrug og indkomstoverførsler samt EU-
bidrag mv. og kan dermed ikke opgøres særskilt i vurderingerne af de offentlige
finanser i
Økonomisk Redegørelse
og de mellemfristede fremskrivninger.
Med afsæt i skønnet for BNI i henholdsvis
Økonomisk Redegørelse,
december 2015
og det beregningstekniske forløb i
Opdateret 2020-forløb: Grundlag for udgiftslofter
2019,
september 2015 kan det imidlertid beregningsteknisk opgøres, hvilket ud-
giftsniveau målsætningen på 0,7 pct. af BNI svarer til,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Beregningsteknisk opgørelse af udgiftsniveau svarende til 0,7 pct. af BNI
2017
0,7 pct. af BNI (mia. kr.)
Økonomisk Redegørelse, december 2015
Opdateret 2020-forløb, september 2015
15,4
15,3
-
15,9
-
16,5
-
17,2
-
17,8
-
18,4
-
19,0
-
19,5
-
20,2
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Anm.: Der er til grund for beregningen taget afsæt i BNI-skønnet i Økonomisk Redegørelse, december 2015 og
Opdateret 2020-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2019, september 2015.
Kilde: Økonomisk Redegørelse, december 2015 og Opdateret 2020-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2019
Det skal understreges, at der alene er tale om en beregningsteknisk opgørelse. Den
faktiske budgettering i de enkelte år vil afspejle de politiske prioriteringer og opda-
terede skøn for BNI.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister