Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1651774_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 1. juli 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 192 (Alm. del) af 9. marts
2016
Spørgsmål
Vil ministeren fremsende en opgørelse over de samlede offentlige merudgifter
ved en fuldstændig tilbagerulning af integrationsydelsen, optjeningsprincip på
folkepension og børnepenge for hvert af årene frem til 2025 både samlet og så
vidt muligt fordelt på modtagernes nuværende bopælskommune?
Svar
En fuld tilbagerulning af integrationsydelsen, hvor det antages, at de personer,
som skønnes at være på integrationsydelse, i stedet vil modtage kontanthjælp og
uddannelseshjælp, vil øge de offentlige udgifter til overførsler med 1¾ mia. kr. i
2020 og 1¼ mia. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Efter skat og tilbageløb skønnes det at
svække de offentlige finanser med 1 mia. kr. i 2020 og omkring ¾ mia. kr. i 2025.
Tabel 1
Merudgifter ved tilbagerulning af integrationsydelse, 2016-2025
2016
Modtagere af integrationsydelse
(1.000 personer)
Merudgifter ved tilbagerulning af
integrationsydelse (mia. kr.,
2015-priser)
- Efter skat og tilbageløb
24,6
2017
33,6
2018
41,1
2019
44,5
2020
46,3
2021
46,7
2022
46,4
2023
43,3
2024
38,9
2025
34,2
0,9
0,5
1,2
0,7
1,5
0,9
1,6
1,0
1,7
1,0
1,7
1,0
1,7
1,0
1,6
0,9
1,4
0,8
1,3
0,7
Anm.: I beregningerne er der taget højde for, at modtagere af integrationsydelse i højere grad er berettiget til
boligstøtte og økonomisk friplads end kontanthjælpsmodtagere. Der er ikke taget højde for, at dele af
målgruppen vil blive berørt af kontanthjælpsloftet, når de overgår fra integrationsydelse til kontanthjælp.
Det vurderes dog kun at have meget begrænset betydning for opgørelsen af merudgiften.
Kilde: Konvergensprogram 2016 og egne beregninger
Den lavere integrationsydelse øger incitamentet til at komme i beskæftigelse, og
det skønnes at øge den strukturelle beskæftigelse med omkring 1.000 personer i
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om ministeren vil fremsende en opgørelse over de samlede offentlige merudgifter ved en fuldstændig tilbagerulning af integrationsydelsen, optjeningsprincip på folkepension og børnepenge, til finansministeren
1651774_0002.png
Side 2 af 2
2020
1
. Med tilbagerulning af integrationsydelsen reduceres beskæftigelsen. Det
vurderes varigt at svække de offentlige finanser med omkring 0,2 mia. kr..
Samlet skønnes tilbagerulningen af integrationsydelsen at svække de offentlige
finanser med i størrelsesordenen 1¼ mia. kr. i 2020 og omkring 1 mia. kr. i 2025.
En tilbagerulning af optjeningsprincippet på folkepension vil øge de offentlige
udgifter med 0,1 mia. kr. i 2020 og 0,2 mia. kr. i 2025,
jf. tabel 2.
Virkningen er
relativt begrænset frem til 2018, da relativt få af de nytilkomne er 65 år eller der-
over.
Tabel 2
Merudgifter ved tilbagerulning af optjeningskravet for folkepension, 2016-2025 (mia. kr., 2015-priser)
2016
0
2017
0
2018
0
2019
0,1
2020
0,1
2021
0,1
2022
0,1
2023
0,1
2024
0,1
2025
0,2
Kilde: Beskæftigelsesministeriet og egne beregninger
En tilbagerulning af optjeningsprincippet af børnepenge vil øge de offentlige ud-
gifter med i størrelsesordenen 30 mio. kr. årligt frem mod 2025 efter skat og tilba-
geløb
2
.
Beregningerne er generelt usikre og meget afhængige af tilstrømningen af flygt-
ninge og familiesammenførte til flygtninge. En mindre asyltilstrømning i de kom-
mende år vil reducere antal personer på de forskellige ydelser og dermed også
ovenstående udgiftsskøn.
Det er ikke muligt at opdele ovenstående beregninger på modtagernes bopæls-
kommuner.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
Det blev oprindeligt vurderet, at integrationsydelsen fuldt indfaset ville øge beskæftigelsen med i alt 400 fuldtidspersoner.
Når virkningen er opjusteret, skyldes det, at antallet af modtagere af integrationsydelse er væsentligt højere som følge af en
større asyltilstrømning af flygtninge end oprindelig ventet.
2
Denne opgørelse er baseret på provenu beregningerne fra 2015 ved indførelsen af optjeningskravet.
1