Udenrigsministeriet
Besvarelse af spørgsmål fra
Finansudvalget til udenrigsministeren af
9. marts 2016.
FIU alm. del spørgsmål 191
Vil ministeren lave en opgørelse af, hvilke udgifter man kunne have opgjort som ulandsbistand
på finansloven for 2015, hvis de nye regler for officiel udviklingsbistand, som blev vedtaget af
OECD-DAC ved topmødet i 2016, havde været gældende dengang?
Svar
Som det fremgik af den foreløbige besvarelse af den 7. april 2016, er det kun på området for
fred og sikkerhed, at der blev vedtaget konkrete præciseringer i OECD/DAC’s statistiske
rapporteringsdirektiv. Disse præciseringer vedrørte primært:
-
-
-
Forebyggelse af voldelig ekstremisme.
Brug af militæret som en sidste mulighed ved levering af udviklingsservices og
humanitær hjælp.
Begrænset samarbejde med partnerlandets militær ifm. træning.
Fsva. forebyggelse af voldelig ekstremisme er der tale om præciseringer, da der blandt
medlemsstaterne er observeret forskellige fortolkninger af de tidligere bestemmelser. Her har
Danmark allerede forud for præciseringen anvendt den forståelse, som nu er slået fast. Nemlig
at udviklingsindsatser til at opbygge modtagerlandets kapacitet til at imødegå voldelig
ekstremisme kan opgøres som udviklingsbistand. Der vurderes derfor ikke at have været
yderligere aktiviteter i 2015, der med de nye regler kunne have været opgjort som
udviklingsbistand. Fra dansk side anvendes der foruden udviklingsbistanden midler under
freds- og stabiliseringsfondens §06.11.15.40 til at gennemføre indsatser, der ikke kan
klassificeres som udviklingsbistand.
Ift. brug af militæret som sidste mulighed ved levering af nødhjælp, er der her også tale om
præciseringer i tråd med eksisterende dansk praksis. Det gælder eksempelvis i forbindelse med
Ebolaindsatsen i 2015, hvor Forsvaret bidrog med nødvendige forsyninger og transport af
sundhedspersonel til Sierra Leone, og hvor dette blev opgjort som udviklingsbistand. Der
vurderes derfor ikke at have været yderligere aktiviteter i 2015, der med de nye regler kunne
have været opgjort som udviklingsbistand.
Ligeledes på det sidste punkt om træning af militær inden for fx menneskerettigheder,
ligestilling og god regeringsførelse i samarbejde med civile eksperter, vurderes der ikke på
Udenrigsministeriets område at have været aktiviteter i 2015, der ville have kunnet været
opgjort som udviklingsbistand.