Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1616407_0001.png
Udenrigsministeriet
Besvarelse af spørgsmål fra
Finansudvalget til udenrigsministeren af
9. marts 2016.
FIU alm. del spørgsmål 190
Vil ministeren oplyse, hvad definitionen er på de nye internationale regler for, hvad der kan
opgøres som officiel udviklingsbistand (DAC’es), som de blev vedtaget af OECD-DAC ved
topmødet i 2016?
Svar
Definition af, hvad der kan opgøres som udviklingsbistand er anført i OECD/DAC’s statistiske
rapporteringsdirektiv – i daglig tale DAC-direktivet. I dette direktiv defineres officiel
udviklingsbistand (ODA) som overførsler fra et officielt organ til de lande og territorier samt
multilaterale udviklingsinstitutioner opført på DAC’s lister over ODA-modtagere, hvor
overførslerne har som hovedformål at fremme økonomisk udvikling og velfærd i
udviklingslande og er konsesionelle med et gaveelement på minimum 25 pct.
Denne overordnede definition er der ikke lavet om på ifm. højniveaumødet i OECD’s
Udviklingskomité (DAC) den 18.-19. februar. Det blev på mødet besluttet at gennemføre en
række konkrete præciseringer inden for det eksisterende DAC-direktiv for, hvad der kan
indrapporteres som udviklingsbistand inden for udgifter til fred og sikkerhed. Ligeledes blev
man enige om nogle konkrete opfølgningspunkter og principper for det videre arbejde med at
præcisere, hvordan brugen af privatsektorinstrumenter skal opgøres som udviklingsbistand. På
mødet blev det desuden besluttet at fortsætte det igangværende arbejde med at analysere
udgifterne til flygtningemodtagelse og opgørelsen af disse som udviklingsbistand mhp. at kunne
stille evt. forslag, der vil bringe øget konsistens og transparens på området.
For fred og sikkerhed blev en række konkrete opdateringer af DAC-direktivet vedtaget. Disse
ændringer vedrører primært:
(1) Begrænset samarbejde med parternlandets militær ifm. træning. Det tillades nu, at afgrænset
og specifik træning af militærpersonale kan opgøres som udviklingsbistand. Der blev
defineret helt klare regler for, hvornår dette kan rapporteres: Der skal være opsyn af
civilpersoner, der skal være et klart udviklingsformål til gavn for civile og træningen skal
adressere overgreb, forebygge vold mod kvinder, forbedre humanitær respons eller fremme
god regeringsførelse.
(2) Bekæmpelse af voldelig ekstremisme (CVE). Der foreslås en eksplicit sondring mellem CVE
og terrorbekæmpelse mhp. en ensartet rapportering af udviklingsbistand. Egentlig
terrorbekæmpelse, herunder væbnede indsatser, der fokuserer på at takle truslerne mod
donorlandene, samt opbygning af landenes efterretningstjenester vil fortsat ikke kunne
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om, hvad definitionen er på de nye internationale regler for, hvad der kan opgøres som officiel udviklingsbistand, til udenrigsministeren
1616407_0002.png
regnes som udviklingsbistand. Men det præciseres, at bistand til at opbygge modtagerlandes
kapacitet til at imødegå voldelig ekstremisme kan opgøres som udviklingsbistand,. Det er
eksempelvis kapacitetsopbygning af politiet, fængsler og retsvæsen samt mere bløde
indsatser som f.eks. mentorordninger og civilsamfundsdialog.
(3) Brug af militæret som en sidste mulighed ved levering af udviklingsservices og humanitær
hjælp: De nye regler præciserer, at ekstraomkostninger (ud over løbende udgifter såsom løn,
vedligehold mv.) forbundet med militærets levering af udviklingsservices eller humanitær
hjælp under visse omstændigheder kan opgøres som udviklingsbistand. Det understreges i
de nye regler, at det er en sidste mulighed at anvende militæret og opgøre udgifterne som
udviklingsbistand og DAC-sekretariatet kan bede donorlandet redegøre for, at det virkelig
var tilfældet, at alle andre muligheder var udtømte.
For privatsektorinstrumenterne blev der ikke vedtaget konkrete ændringer til DAC-direktivet.
Men der var overordnet enighed om, dels at tilskynde til, at offentlige midler mobiliserer
privatsektorinvesteringer til fremme af udvikling i overensstemmelse med aftalen fra
konferencen om udviklingsfinansiering i Addis Ababa, og dels at sikre ODA rapporteringens
troværdighed og integritet, dvs. at den afspejler de omkostningerne og den indsats
donorlandene yder. Der udestår stadig en række spørgsmål om de beregningsmetoder, der skal
lægges til grund for at få tal for, hvad der kan rapporteres som udviklingsbistand i relation til
aktieinvesteringer, lån, garantier mv. På højniveaumødet blev det konkret besluttet hvilke
elementer, der skal arbejdes videre med og forslag til mere konkrete modeller ventes fremlagt i
efteråret.