Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
18. marts 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 180 (Alm. del) af 4. marts
2016
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at arbejdsudbudselasticiteten ved ændringer i topskatten
ikke er den samme som elasticiteten på skattepligtig indkomst, herunder at ar-
bejdsudbudselasticiteten blot er én blandt flere faktorer (f.eks. indkomstflytning,
skattesnyd, udbetaling af løn gennem frynsegoder og udnyttelse af fradrag og skat-
tehuller, jf. AE-rådets analyse ”Dynamiske effekter af topskatten), der kan påvirke
elasticiteten af skattepligtige indkomst, hvorfor arbejdsudbudselasticiteten må
antages at være mindre end elasticiteten på skattepligtig indkomst?
Svar
Det er korrekt, at ministeriernes regneprincipper vedr. arbejdsudbudsvirkninger af
ændringer i marginalskatten alene omfatter ændringer i det kvantitative arbejdsud-
bud målt i timer. Der tages således ikke højde for andre adfærdsrelaterede ændrin-
ger, der kan påvirke den skattepligtige indkomst. Det drejer sig om effekter, der
påvirker produktiviteten gennem timelønnen fx fra uddannelse, mobilitet i forhold
til job og karriere, flid og arbejdsindsats. Men det kan også være effekter som skat-
teplanlægning og skatteunddragelse, herunder sort arbejde.
Der er grundlæggende to årsager til, at Finansministeriet alene indregner adfærds-
virkninger fra det kvantitative arbejdsudbud.
Den første
relaterer sig til spørgsmålet
om, hvor stor en virkning disse andre effekter har på de samlede indkomster. Og
den anden
relaterer sig til effekterne på de offentlige finanser af de øgede indkom-
ster.
Analyser af ændringer i skattepligtig indkomst omfatter i princippet både effekter
af øget arbejdsudbud, produktivitet og skatteplanlægning og -unddragelse. Ad-
færdsvirkninger opgjort med udgangspunkt i virkningen på den skattepligtige ind-
komst vil derfor typisk være større end den adfærdsvirkning Finansministeriet
indregner.
Men visse forskningsresultater peger imidlertid også på, at adfærdsvirkninger op-
gjort ved ændringer i den skattepligtige indkomst kan være overvurderet. Det gæl-
der fx et nyere studie af virkningen på de skattepligtige indkomster af Forårspakke