Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1612430_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
18. marts 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 180 (Alm. del) af 4. marts
2016
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at arbejdsudbudselasticiteten ved ændringer i topskatten
ikke er den samme som elasticiteten på skattepligtig indkomst, herunder at ar-
bejdsudbudselasticiteten blot er én blandt flere faktorer (f.eks. indkomstflytning,
skattesnyd, udbetaling af løn gennem frynsegoder og udnyttelse af fradrag og skat-
tehuller, jf. AE-rådets analyse ”Dynamiske effekter af topskatten), der kan påvirke
elasticiteten af skattepligtige indkomst, hvorfor arbejdsudbudselasticiteten må
antages at være mindre end elasticiteten på skattepligtig indkomst?
Svar
Det er korrekt, at ministeriernes regneprincipper vedr. arbejdsudbudsvirkninger af
ændringer i marginalskatten alene omfatter ændringer i det kvantitative arbejdsud-
bud målt i timer. Der tages således ikke højde for andre adfærdsrelaterede ændrin-
ger, der kan påvirke den skattepligtige indkomst. Det drejer sig om effekter, der
påvirker produktiviteten gennem timelønnen fx fra uddannelse, mobilitet i forhold
til job og karriere, flid og arbejdsindsats. Men det kan også være effekter som skat-
teplanlægning og skatteunddragelse, herunder sort arbejde.
Der er grundlæggende to årsager til, at Finansministeriet alene indregner adfærds-
virkninger fra det kvantitative arbejdsudbud.
Den første
relaterer sig til spørgsmålet
om, hvor stor en virkning disse andre effekter har på de samlede indkomster. Og
den anden
relaterer sig til effekterne på de offentlige finanser af de øgede indkom-
ster.
Analyser af ændringer i skattepligtig indkomst omfatter i princippet både effekter
af øget arbejdsudbud, produktivitet og skatteplanlægning og -unddragelse. Ad-
færdsvirkninger opgjort med udgangspunkt i virkningen på den skattepligtige ind-
komst vil derfor typisk være større end den adfærdsvirkning Finansministeriet
indregner.
Men visse forskningsresultater peger imidlertid også på, at adfærdsvirkninger op-
gjort ved ændringer i den skattepligtige indkomst kan være overvurderet. Det gæl-
der fx et nyere studie af virkningen på de skattepligtige indkomster af Forårspakke
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil bekræfte, at arbejdsudbudselasticiteten ved ændringer i topskatten ikke er den samme som elasticiteten på skattepligtig indkomst, til finansministeren
1612430_0002.png
Side 2 af 2
2.0
1
, hvor forfatterene finder, at en meget stor del af den målte stigning i den skat-
tepligtige indkomst kan tilskrives indkomstflytning. Sådanne forhold kan indebæ-
re, at de strukturelle effekter overvurderes, når man betragter ændringer i den
skattepligtige indkomst, hvorfor sådanne analyser også typisk vil kræve, at man
kigger på virkningerne over en længere periode. Det bemærkes, at indkomstflyt-
ning ikke er et problem i forhold til Finansministeriets metode.
I De Økonomiske Råds efterårsrapport fra 2011 indgår også en analyse af effek-
ten af skatteændringer på den skattepligtige indkomst. Heraf fremgår – på linje
med nyere internationale resultater – at de dynamiske effekter af skatteændringer
er større end det, der ligger til grund for Finansministeriets vurderinger. En del af
de større effekter kan som nævnt henføres til produktivitetsforbedringer.
Produktivitetsstigninger vil afspejle sig i timelønningerne. Højere timelønninger vil
i kraft af satsreguleringsprincipperne give sig udslag i øgede offentlige udgifter til
indkomstoverførsler. Også udgifterne til offentlige lønninger vil stige når timeløn-
ningerne stiger. Det skyldes, at de offentlige overenskomster indeholder regule-
ringsaftaler, der sikrer, at der er sammenhæng mellem lønudviklingen i den private
og den offentlige sektor.
Derfor giver effekter, der virker gennem ændret timeløn i den private sektor, ty-
pisk ikke en forbedring af de offentlige finanser i samme omfang som øget ar-
bejdstid. Selvom virkningen på den strukturelle saldo af ændret timeløn således
må vurderes at være relativt begrænset, og ikke indregnes i Finansministeriets op-
gørelser, har produktivitetsstigninger betydning for vækst og velfærd og det er
derfor væsentligt at undersøge omfanget. Finansministeriet vil også fremover føl-
ge med i den danske og internationale forskning med henblik på om nyere resulta-
ter giver anledning til at revurdere ministeriets beregningsforudsætninger på dette
område.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Kleven, H. J., Leth-Petersen, S. og Skov, P. E. (2014)
”Tax Reforms and Intertemporal Shifting of Wage Income: Evidence from
Danish
Monthly Payroll Records”, University of Copenhagen and Rockwool Foundation Research Unit, June 2014.
1