Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1642952_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. juni 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 178 (Alm. del – § 7.
Finansministeriet) af 3. marts 2016 stillet efter ønske fra Joachim
B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne, hvor meget det vil løfte BNP i mia. kr. i 2020 og i 2025
som følge af øget produktivitet, hvis man fra 2017 liberaliserer taxilovgivningen,
herunder at:
Prisdannelsen sættes fri
Særkrav til biler ophæves
Krav om taxilicens fjernes, herunder at krav om at taxien kun må køre i den
kommune, hvor licensen er udstedt, fjernes
Særkrav til taxichauffører fjernes og
Krav om, at bestillingskontorer er pålagt at skulle fordele turene ligeligt mel-
lem deres chauffører fjernes. Ministeren bedes desuden beregne effekten på
produktiviteten og priserne i taxibranchen i pct. i 2020 og i 2025.
Svar
Taxibranchen (almindelig taxikørsel, limousinekørsel, osv.) er pålagt en relativ
omfattende regulering. Formålet med reguleringen er at give brugerne en sikker og
god service samt adgang til taxibetjening i alle dele af landet. Der er således en
række samfundsmæssige hensyn til reguleringen på taxiområdet, som det i tilfælde
af en liberalisering vil være nødvendig at tage højde for.
Afhængig af de konkrete tiltag kan en ændret regulering af taxiområdet betyde en
bedre kapacitetsudnyttelse og en mere effektiv allokering af ressourcerne gennem
blandt andet øget konkurrence, der isoleret set vil bidrage til at øge produktivite-
ten i erhvervet. Samtidigt vil en ændret regulering kunne skabe en større variation
i serviceudbuddet og en ændret prisstruktur.
Det er generelt vanskeligt at vurdere de strukturelle effekter af at liberalisere taxi-
lovgivningen. Der er blandt andet ikke på nuværende tidspunkt systematiske erfa-
ringer med effekterne fra tidligere ændringer i taxilovgivningen, som kan lægges til
grund i vurderingen af effekterne fra reguleringsmæssige liberaliseringstiltag. En
vurdering af effekten på strukturelt BNP vil derfor være behæftet med en betyde-
lig usikkerhed.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: MFU spm. om, hvor meget det vil løfte BNP i mia. kr. i 2020 og i 2025 som følge af øget produktivitet, hvis man fra 2017 liberaliserer taxilovgivningen, til finansministeren
Side 2 af 2
En samtidig liberalisering af flere reguleringsområder vil medføre betydelige æn-
dringer i taxierhvervet, hvilket gør det svært at opgøre effekten på forskellige typer
af regulering. De forskellige reguleringsområder kan også trække i både en positiv
og negativ retning, hvilket vanskeliggør opgørelsen af en nettovirkning.
Overordnet er det dog forventningen, at en liberalisering af taxilovgivningen vil
kunne bidrage positivt til strukturelt BNP på lang sigt. Effekten vil variere med de
konkrete reguleringstiltag, og skal ses i lyset af de samfundsmæssige hensyn, der
knytter sig til reguleringen, herunder forbruger- og forsyningssikkerhed.
Finansministeriet har tidligere regnet på de strukturelle effekter af en række kon-
krete fremsatte liberaliseringstiltag på taxiområdet,
jf. svar på spørgsmål F78 fra 2014.
Tiltagene dækker over ophævelse af selskabsform, antalsbegrænsningen og den
geografiske begrænsning. I svaret er det beregningsteknisk lagt til grund, at om-
kostningerne i taxibranchen kan reduceres med 0,1 mia. kr. blandt andet gennem
bedre kapacitetsudnyttelse. Det svarer til, at totalfaktorproduktiviteten stiger med
0,9 pct. Samlet set blev det skønnet, at det ville forøge strukturelt BNP med ca.
0,2 mia. kr. i 2020, når der tages højde for afsmittende effekter i resten af økono-
mien.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister