Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. marts 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 170 (Alm. del) af 24.
februar 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om der i de samfundsøkonomiske
konsekvensberegninger, som ministeriet foretager, indlægges en forudsætning om
et velstandstab ved opkrævning af skatter – en såkaldt skatteforvridningsfaktor. I
bekræftende fald bedes ministeren oplyse størrelsen af den antagne faktor, og
oplyse begrundelserne og det forskningsmæssige, empiriske belæg for at
indarbejde en sådan antagelse.
Svar
Det aktuelle grundlag for samfundsøkonomiske konsekvensberegninger i relation
til den såkaldte skatteforvridningsfaktor udgøres af
Vejledning i udarbejdelse af
samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger
(November 1999), som kan findes på
Finansministeriets hjemmeside www.fm.dk.
I den omtalte vejledning fremgår der følgende:
”Skattefinansieringsbehov multipliceres med en faktor, der angiver marginalomkostningerne ved
skattefinansiering. Herved fås et udtryk for skatteforvridningstabet. Dette medregnes i cost-
benefit-analysen som en omkostning.
[…]
På baggrund af estimater af de marginale efficiensomkostninger ved moms og beskatning af
arbejdskraft i Danmark, samt resultater fra forskellige internationale undersøgelser, fastsættes
den gennemsnitlige efficiensomkostning med et forsigtigt skøn til 20 pct. Forvridningstabet i
tilknytning til et helt eller delvist skattefinansieret offentligt projekt vil derfor blive beregnet som
20 pct. af nutidsværdien af det monetære netto-cash-flow til staten (20 pct. af
skattefinansieringsbehovet). Forvridningstabet lægges til omkostningerne og indregnes i den
samlede cost-benefit analyse.”
Skatteforvridningsfaktoren i forbindelse med samfundsøkonomiske
konsekvensvurderinger er således aktuelt fastsat til 20 pct. af et givent
skattefinansieringsbehov.
Baggrunden for indregningen af skatteforvridningsfaktoren fremgår også af
vejledningen: