Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. marts 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 162 (Alm. del) af 19.
februar 2016 stillet efter ønske fra Jeppe Bruus (S).
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt Ryanair er en del af den nuværende SKI
flyrammeaftale? Såfremt Ryanair ikke er en del af den nugældende flyrammeaftale,
bedes ministeren redegøre for baggrunden herfor og vurdere hvorvidt Ryanair
ville leve op til CSR-kravene der stilles, for at blive en del af flyrammeaftalen.
Svar
Flyselskabet Ryanair er ikke leverandør på den gældende flyrejseaftale i Statens og
Kommunernes Indkøbs Service A/S (SKI). SKI har oplyst, at Ryanair ikke afgav
tilbud, da SKI udbød aftalen.
Af samme grund er det ikke muligt at svare på, om Ryanair ville kunne leve op til
kravene om samfundsansvar (CSR) i aftalen. Derimod kan der redegøres for, hvil-
ke CSR-krav, der er stillet til leverandørerne i SKI’s gældende flyrejseaftale.
SKI har i deres flyrejseaftale stillet krav om, at leverandører ved opfyldelsen af
kontrakten skal udvise samfundsansvar ved at leve op til en række krav om bl.a.
menneskerettigheder, miljø, anti-korruption og nødvendig omhu (due dilligence),
der baserer sig på internationalt anerkendte principper og de til grund herfor lig-
gende konventioner, herunder FN’s Global Compact og OECD’s Retningslinjer
for Multinationale Virksomheder.
Leverandørerne er endvidere forpligtede til ved kontraktopfyldelsen at sikre over-
holdelsen af grundlæggende arbejdstagerettigheder, herunder krav om at de leve-
rede ydelser eller dele heraf ikke er produceret i strid med bestemmelser i en ræk-
ke ILO-konventioner.
Herudover stilles der krav om, at medarbejdere, der er beskæftigede i Danmark,
ikke har løn- og arbejdsvilkår, som er mindre gunstige, end hvad der svarer til
gældende overenskomst
jf. ILO-konvention nr. 94 og Beskæftigelsesministeriets cirkulære
af 30. juni 2014 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.
Der kan imidlertid ikke anvendes arbejdsklausuler, der stiller krav om løn- og ar-
bejdsvilkår mindst svarende til de danske kollektive overenskomsters ved ruter
uden for Danmark, hvor flyselskabet alene har base i udlandet.
Moderniseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 8000 · www.modst.dk