Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
4. marts 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 151 (Alm. del) af 5. febru-
ar 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes opstille en tabel, der viser hvor meget den samlede indtægt for
en enlig pensionist vil være, hvis det forudsættes at folkepensionens beløb (sum-
men af det nuværende grundbeløb samt tillægspension) inden for den gældende
økonomiske statslige udgift opreguleres med summen af provenuet/besparelsen,
der er beregnet i FIU alm. del - spm. 149 og FIU alm. del - spm. 150, og der i
indtægten indregnes øvrige pensioner som arbejdsmarkedspension, andre private
pensioner og ATP samt lønindkomst og anden personlig indkomst. Tabellen be-
des opdelt i månedlig samlet indtægt før skat (fordelt på kilde) med 12.000 kr. og
opefter i intervaller på 1.000 kr., hvor der sker en gradvis modregning i folkepen-
sionen fra en månedlig indtægt på 15.000 kr. og hvor folkepensionen bortfalder
ved 25.000 kr. i månedlig samlet indtægt.
Svar
Virkningen på de offentlige finanser af hhv. den øgede indkomstmodregning i
folkepensionens grundbeløb i FIU nr. 149 og formuemodregningen i FIU nr. 150
er ikke indbyrdes uafhængige, og besparelserne kan derfor ikke blot summeres.
Gennemføres såvel indkomstmodregningen som formuemodregningen indebærer
det en besparelse på udgifterne til sociale pensioner på omkring 34,3 mia. kr.,
jf.
tabel 1.
Tabel 1
Virkning på offentlige finanser af en indkomstaftrapning af folkepensionens grundbeløb, 2016
Sparede
Samlet
Indkomstskat Umiddelbar
Virkning
Afledt ad-
offentlige
virkning efter
og
virkning på Tilbageløb efter tilbage- færdsvirk-
udgifter til
tilbageløb og
boligydelse off. finanser
løb
ning
1)
pension
adfærd
Øget modregning
(FIU 149 og 150)
Øget folkepension
Samlet
34,3
-20,9
13,4
-14,5
9,5
5,0
19,8
-11,4
8,4
-4,8
2,8
-2,0
14,9
-8,6
6,3
-5,2
-1,1
-6,3
9,7
-9,7
0,0
Anm.: Se anmærkning til tabel 1 i svarene på finansudvalgets spørgsmål 149 og 150 af 5. februar 2016.
1)
Reduktion i folkepensionen gennem øget indkomstmodregning skønnes at reducere arbejdsudbuddet
svarende til en reduktion i virkningen efter tilbageløb på 35 pct., mens øgede satser for folkepension skønnes
at reducere arbejdsudbuddet svarende en forøgelse af virkningen efter tilbageløb med 12�½ pct.
Kilde: Egne beregninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.