Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1607566_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
4. marts 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 150 (Alm. del) af 5. febru-
ar 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Hvor meget vil provenuet/besparelsen være, hvis alle former for formue tæller
med i beregningen af folkepension efter samme regler som er gældende i forhold
til beregning af efterløn.
Svar
I beregning af efterlønnen modregnes 60 pct. af summen af 5 pct. af pensionsde-
potet og 80 pct. af pensionstilsagnet
1
. I beregning af efterlønnen indgår alene pen-
sionsformuen og ikke andre former for formue som fx boligformue, værdipapirer
eller anden form for likvid formue.
Det er derfor lagt til grund, at der med henvisningen til reglerne for efterløn i
spørgsmålet alene tænkes på beregningsreglen og ikke formueafgrænsningen.
Dvs., at der i opgørelsen af folkepensionen indgår et fradrag på 3 pct. af formuen,
svarende til 60 pct. af 5 pct. af formuen.
Det lægges videre til grund, at pensionsudbetalinger i indkomstgrundlaget for fol-
kepensionen fortsat indgår med de faktiske udbetalinger og ikke erstattes af be-
regningsformlen fra efterlønsreglerne, der hovedsagelig har til formål at estimere
en mulig pensionsudbetaling i de tilfælde, hvor udbetalingen udskydes. Hvis både
udbetalingerne og et formuefradrag fra pensionsformue indgår i modregningen
ville det være udtryk for dobbelt modregning.
Det svarer samlet set til, at folkepensionen beregnes som efter gældende regler,
dog med et yderligere fradrag på 3 pct. af summen af boligformue og likvid for-
mue, men altså ekskl. pensionsformue, som allerede indgår gennem de løbende
udbetalinger
2
. Formuen er opgjort netto, dvs. med fradrag for gæld, og for ikke-
enlige pensionister er nettoformuen fordelt ligeligt på de to personer.
Med udgangspunkt i de regler, der med Tilbagetrækningsreformen gælder fremadrettet, dvs. for personer født efter 1.
januar 1956.
2
Boligformuen er baseret på den offentlige vurdering og der indgår alene ejendomsaktiver og ikke fx værdi af andelsboli-
ger. Den likvide formue er ekskl. kontantbeholdning.
1
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, hvor meget provenuet/besparelsen vil være, hvis alle former for formue tæller med i beregningen af folkepension, til finansministeren
1607566_0002.png
Side 2 af 2
Indførelse af en sådan formuemodregning i folkepensionen vil indebære en reduk-
tion i de offentlige udgifter til sociale pensioner på knap 26,8 mia. kr. i 2016,
jf.
tabel 1.
Tabel 1
Virkning på offentlige finanser af formuemodregning i folkepensionen, 2016
Sparede
Samlet
Indkomstskat Umiddelbar
Virkning
Afledt ad-
offentlige
virkning efter
og boligydel- virkning på Tilbageløb efter tilbage- færdsvirk-
udgifter til
tilbageløb og
se
off. finanser
løb
ning
1)
pension
adfærd
Mia. kr., 2016
26,8
-11,4
15,4
-3,8
11,6
-4,0
7,6
Anm.: Indkomstgrundlaget for aftrapning af pensionstillægget er tillagt et formuetillæg på 3 pct. af nettoformuen,
hvor der i formuen indregnes ejendomsaktiver opgjort ved ejendomsvurderingerne samt likvid formue
minus gæld. Kontantbeholdning og værdi af andelsbolig indgår ikke.
1)
Der er beregningsteknisk antaget en afledt adfærdsvirkning svarende til et provenutab på 35 pct. af
virkningen efter tilbageløb. Det svarer til den adfærdsvirkning, der blev indregnet i forbindelse med udspillet
til skattereformen ”Danmark i Arbejde” fra maj 2012, hvor der indgik et forslag om at omlægge en del af
folkepensionens grundbeløb til pensionstillægget.
Kilde: Egne beregninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.
Den lavere sociale pension har umiddelbart afledte virkninger på indkomstskatter
og udgifter til boligydelse
3
. Den samlede umiddelbare virkning på de offentlige
finanser udgør således knap 15,4 mia. kr., svarende til ca. 11,6 mia. kr. efter tilba-
geløb i form af moms og afgifter.
En omlægning i retning af en mere formueafhængig folkepension vil samlet set
medføre en negativ virkning på opsparing og arbejdsudbud blandt personer i den
erhvervsaktive alder. Det skal ses i sammenhæng med, at øget opsparing, fx afledt
af øget arbejdsindsats, vil medføre en større reduktion af den fremtidige folkepen-
sion sammenlignet med gældende regler.
Det skønnes, at adfærdsvirkningerne af en formuemodregning i folkepensionen
vil svække de offentlige finanser med i størrelsesorden 4,0 mia. kr. Den skønnede
adfærdsvirkning er baseret på en beregningsteknisk antagelse om, at provenutabet
ved det lavere arbejdsudbud kan opgøres til 35 pct. af den opgjorte saldovirkning
efter tilbageløb
4
. Det indebærer, at forslaget efter adfærd og tilbageløb skønnes at
ville bidrage til en styrkelse af de offentlige finanser med 7,6 mia. kr. Den indreg-
nede adfærdsvirkning er forbundet med betydelig usikkerhed.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Den afledte virkning på udgifterne til boligydelse udgør i størrelsesorden 200 mio. kr. og er således relativt begrænset,
hvilket bl.a. skal ses i lyset af, at en stor del af formuemodregningen kan henføres til boligejere.
4
Se anmærkning til tabel 1.
3