Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 449
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. august 2013 stillet følgende spørgsmål nr.
449 (alm. del), som hermed besvares.
11. oktober 2013
J.nr. 2013-6880
Spørgsmål nr. 449:
”Vil ministeren oplyse, dels hvor stor den direkte effekt af at genindføre VK-
regeringens kontanthjælpsloft vil være på de offentlige finanser i kraft af en redu-
ceret ydelse og lavere skatteindtægter, og dels hvor stor effekten på de offentlige
finanser vil være af de adfærdsændringer, som genindførelsen af kontanthjælpslof-
tet vil føre til med det større økonomiske incitament ved at arbejde.”
Endeligt svar:
Der henvises til besvarelsen af BEU 340 af 15. maj 2013, der omhandler virknin-
gen på de offentlige finanser ved en genindførelse af kontanthjælpsloftet, 500-
kroners nedsættelsen, starthjælpen, introduktionsydelsen og 225-timers reglen.
I besvarelsen af BEU 340 skønnes, at en genindførelse af alle ovenstående særord-
ninger på kontanthjælpsområdet tilsammen vil medføre direkte besparelser på 320
mio. kr. efter skat og tilbageløb, når der ikke tages højde for virkningen af den
kommende kontanthjælpsreform. Såfremt der foretages en isoleret genindførelse af
kontanthjælpsloftet, skønnes at der vil kunne opnås en direkte besparelse på om-
kring 60 mio. kr. efter skat og tilbageløb.
Adfærdsvirkningen ved en genindførelse af alle ovennævnte særregler på kontant-
hjælpsområdet skønnes tilsammen at styrke den strukturelle saldo med 150 mio.
kr., hvoraf hovedparten henføres til genindførelsen af starthjælpen og introdukti-
onsydelsen. En isoleret indførelse af kontanthjælpsloftet skønnes at øge den struk-
turelle beskæftigelse svarende til en forbedring af den strukturelle saldo på om-
kring 20 mio. kr.
En isoleret genindførelse af kontanthjælpsloftet vil hermed forbedre den strukturel-
le saldo med i alt omkring 80 mio. kr.
Det bemærkes, at der ikke er taget højde for kontanthjælpsreformen, som får virk-
ning fra 1. januar 2014. Den indebærer bl.a. ydelsesreduktioner for unge uddannel-
sesparate kontanthjælpsmodtagere og en udvidelse af den gensidige forsørgerpligt
til også at gælde for samlevende, hvilket alt andet lige vil reducere besparelsespo-
tentialet ved en genindførelse af kontanthjælpsloftet.