Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. januar 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 131 (Alm. del) af 18.
januar 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan en reduktion af topskatten med 5 procentpoint
vil påvirke gini-indkomstuligheden (målt ved hhv. markedsindkomst og disponibel
indkomst) og indkomstdecilernes markeds- og disponible indkomst, samt
deres indkomstandele?
I sit svar bedes ministeren oplyse, hvor meget af udviklingen i indkomsten,
der kan tilskrives adfærd og hvor meget der alene stammer fra umiddelbar
ændring af skatten.
Svar
Der tages udgangspunkt i Finansministeriets sædvanlige regneprincipper, hvor
effekten på indkomstfordelingen (målt ved Gini-koefficienten) opgøres før ad-
færd, og markedsindkomst påvirkes derfor ikke af en reduktion i indkomstskatten.
En reduktion af topskattesatsen med 5 pct.-point skønnes at føre til et umiddel-
bart mindreprovenu på 5,2 mia. kr. (i 2016-niveau og 2023-regler),
jf. besvarelsen af
FIU 121 af 6. januar 2016.
Denne reduktion vurderes at øge indkomstforskellene -
målt ved gini-koefficienten for ækvivaleret disponibel indkomst – med omkring
0,33 pct.-point. Til sammenligning udgjorde gini-koefficienten 26,2 pct. i 2013.
Tabel 1
Umiddelbar ændring i disponibel indkomst ved en reduktion af topskattesatsen på 5 pct.-point,
opgjort på indkomstdeciler (2023-regler i 2016-niveau)
Deciler for ækvivaleret disponibel
indkomst
Andel af samlet disponibel
indkomst (pct.)
Ændring disponibel indkomst
Andel (pct.-point)
Kr. pr. person
-0,0
0
-0,0
0
-0,0
0
-0,0
0
-0,0
0
-0,0
100
-0,0
200
-0,0
400
-0,0
1.100
0,3
8.400
1
3,4
2
6,1
3
7,1
4
7,9
5
8,8
6
9,6
7
10,6
8
11,8
9
13,7
10
20,9
Anm.: Indkomstdecilerne er opgjort på baggrund af ækvivaleret disponibel indkomst.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellen og en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk