Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1589558_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Finansudvalget har i brev af 14. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 13
(FIU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny
Engelbrecht (S).
18. januar 2016
J.nr. 2015-5332
Spørgsmål nr. 13:
”Vil ministeren oplyse, hvor meget en lavtlønnet på HK's mindsteløn vil få i må-
nedlig skattelettelse, hvis hele provenuet fra regeringens nye kontanthjælpsloft
bruges på at hæve beskæftigelsesfradraget? Ministeren bedes i forlængelse heraf
oplyse, hvad den givne skattelettelse svarer til per times arbejde for en fuldtidsbe-
skæftiget.”
Endeligt svar:
Det er vigtigt for regeringen, at det altid kan betale sig at arbejde. Både fordi der
skal være et incitament for ledige til at søge beskæftigelse, og fordi det kun er ret
og rimeligt overfor de personer, der hver morgen tager på arbejde og forsørger dem
selv og deres familier.
Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
indgik derfor den 18. november 2015 en aftale om et nyt kontanthjælpssystem, der
sikrer en væsentlig gevinst ved at være i beskæftigelse frem for at modtage kon-
tanthjælp. Det nye kontanthjælpsloft var en hjørnesten i denne aftale.
Til besvarelse af spørgsmålet om, hvor meget beskæftigelsesfradraget kan hæves,
hvis man alene bruger provenuet fra kontanthjælpsloftet, er der indhentet bidrag fra
Skatteministeriet, som har svaret følgende:
”Spørgsmålet er stillet før regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti indgik aftale om et nyt kontanthjælpsloft og vedrører der-
for regeringens udspil. I det følgende tages der udgangspunkt i det aftalte kontant-
hjælpsloft. Det lægges hermed til grund, at kontanthjælpsloftet vil forbedre den
strukturelle saldo med 420 mio. kr. (2016-niveau) efter skat, tilbageløb og adfærd.
Efter gældende regler udgør beskæftigelsesfradraget 8,30 pct. af arbejdsindkom-
sten, dog højst 28.000 kr. (2016). Frem til og med 2022 forhøjes beskæftigelsesfra-
draget gradvist. I 2022, når forhøjelsen er fuldt indfaset, udgør satsen 10,65 pct. og
det maksimale beskæftigelsesfradrag 35.800 kr. (2016-niveau).
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvor meget en lavtlønnet på HK's mindsteløn vil få i månedlig skattelettelse ift. kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
1589558_0002.png
En forhøjelse af beskæftigelsesfradraget med 0,3 pct.-point og det maksimale be-
skæftigelsesfradrag med ca. 1.000 kr. (2022-regler i 2016-niveau) skønnes at med-
føre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 575 mio. kr. Efter tilbageløb og adfærd
skønnes et mindreprovenu på ca. 400 mio. kr., jf. tabel 1. Idet det lægges til grund,
at medregnede adfærdsvirkninger indgår som finansiering, svarer mindreprovenuet
ved forhøjelse af beskæftigelsesfradraget omtrentligt til mindreudgifterne i forbin-
delse med det foreslåede loft over kontanthjælp.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Mio. kr.
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Anm: Selvfinansieringsgrad skønnes til 8,6 pct.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen.
-575
-435
-400
Minimallønnen for en ufaglært medarbejder pr. 1. marts 2015 er 17.735 kr., jf.
Landsoverenskomst for butikker, overenskomst 2014-17 indgået mellem DI over-
enskomst II og HK handel, svarende til en årsløn på ca. 212.800 kr.
Ved en forhøjelse af satsen for beskæftigelsesfradrag med 0,3 pct.-point vil en per-
son med en arbejdsindkomst på 212.800 kr. få en samlet skattenedsættelse på ca.
165 kr. årligt svarende til ca. 14 kr. pr. måned eller ca. 0,08 kr. pr. arbejdstime.
1
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
1
Forudsat en årlig arbejdstid på 1.924 timer
2