Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1592949_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. januar 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 125 (Alm. del) af 11.
januar 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse det samlede offentlige forbrug i mia. kr. (16-pl), og forbruget
fordelt på sektorerne: kommuner, regioner og stat, ligeledes i mia. kr. (16-pl)?
I sit svar bedes ministeren oplyse aftaleniveau, budgetniveau og regnskabsniveau
for årene 2011-2015 (i 2016-opgaveniveau), samt aftale, vedtaget budget for 2016
med udgangspunkt i finanslovsaftalen for 2016.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at der spørges til det offentlige forbrug i
national-
regnskabsmæssig sammenhæng
i første del af spørgsmålet, mens der i anden del spør-
ges til aftale-, budget- og regnskabsniveau i
budgetmæssig/regnskabsmæssig sammen-
hæng
1
.
Der er imidlertid ikke en direkte sammenhæng mellem opgørelsen af kommuner-
nes serviceudgifter samt statslige driftsudgifter og opgørelsen af det offentlige
forbrug i nationalregnskabet,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 53 af 5. november
2013 og svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 20 af 10. oktober 2014.
Det samme gør sig
gældende for regionale sundhedsudgifter mv., hvor afgrænsning- og metodemæs-
sige forskelle vil afvige i de to forskellige opgørelsesformer.
Første del af besvarelsen viser derfor det offentlige forbrug i
nationalregnskabsmæssig
sammenhæng.
Anden del af besvarelsen tager derimod afsæt hhv. kommunale ser-
viceudgifter, regionale sundhedsudgifter mv. og den statslige driftsramme, herun-
der på aftale-, budget- og regnskabstidspunktet.
Det offentlige forbrug fordelt på sektorer
Det offentlige forbrug fordelt på sektorer i 2011-2014 fremgår af
tabel 1.
Tallene
er baseret på Danmarks Statistiks opgørelse af det offentlige forbrug fordelt på
sektorer, hvor der ikke løbende korrigeres for den flytning af opgaver, der løbende
kan finde sted mellem de offentlige delsektorer.
1
Fx statsregnskabet fsva. de statslige driftsudgifter og regnskabs/budgetoplysninger for kommunale serviceudgifter.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om det samlede offentlige forbrug i mia. kr., og forbruget fordelt på kommuner, regioner og stat, til finansministeren
1592949_0002.png
Side 2 af 4
Der skønnes ikke særskilt over udgiftsområder eller det offentlige forbrug fordelt
på stat, kommuner og regioner i konjunkturvurderingerne,
jf. svar på bl.a. Finansud-
valgets spørgsmål nr. 90 af 27. november 2015.
For 2015-2016 er skønnet for det sam-
lede offentlige forbrug derfor vist i tabel 1.
Tabel 1
Realt offentligt forbrug fordelt på sektorer
1)
, 2011-2016
Mia. kr. (2016-priser)
Stat (inkl. fonde mv.)
2)
Regioner
Kommuner
I alt
2011
142,0
114,4
256,1
512,4
2012
143,2
118,0
255,6
516,8
2013
143,1
118,7
255,9
517,7
2014
142,5
121,2
258,8
522,6
2015
-
-
-
526,7
2016
-
-
-
530,9
Anm.: Opgørelsen af realvæksten i det offentlige forbrug er baseret på den såkaldte input-metode, der hidtil har været
anvendt i nationalregnskabet, og måler væksten i de ressourcer (pis- og lønkorrigeret), som tilføres den offent-
lige sektor.
1)
I nationalregnskabsmæssig sammenhæng er det kun tilnærmelsesvist muligt at beregne den reale udvikling i det
offentlige forbrug fordelt på sektorer, da pris- og lønudviklingen for det samlede offentlige forbrug anvendes.
Denne kan afvige fra den faktiske pris- og lønudvikling i sektorerne.
2)
Omfatter endvidere sociale kasser og fonde (A-kasser og Lønmodtagernes Garantifond).
Kilde: Danmarks Statistik,
Økonomisk Redegørelse,
december 2015 og egne beregninger.
Kommunale serviceudgifter
I opgørelsen er der taget højde for opgaveændringer fra 2011 til 2016, og service-
udgifterne er opgjort efter den gældende afgrænsning,
jf. tabel 2.
Det skal bemær-
kes, at opgørelsen ikke tager højde for løft af den kommunale service, som indgår
under det statslige udgiftsloft.
Der er bl.a. i 2014 og 2015 ikke korrigeret for, at der med finansloven for 2014 er
afsat et løft på 1 mia. kr. til en styrkelse af ældreområdet. Med aftalen om kom-
munernes økonomi for 2016 er løftet omlagt til kommunernes bloktilskud. Lige-
ledes er der i 2016 ikke taget højde for løftet på 1 mia. kr. til en værdig ældrepleje,
samt prioriterede midler til ældre medicinske patienter mfl. der følger af finanslo-
ven for 2016 og aftalen om satspuljen for 2016.
Endvidere tager opgørelsen ikke højde for, at der med finansloven for 2015 er
afsat 250 mio. kr. fra 2015 og frem til mere pædagogisk personale i dagtilbud, 75
mio. kr. i 2015 og 150 mio. kr. fra 2016 og frem til udbredelse af klippekort til
ekstra ugentligt hjemmebesøg i ældreplejen samt 25 mio. kr. i 2015-2017 til en
styrket indsats for inklusion i folkeskolen.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om det samlede offentlige forbrug i mia. kr., og forbruget fordelt på kommuner, regioner og stat, til finansministeren
1592949_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 2
Kommunernes serviceudgifter, aftale, budget og regnskab, 2011-2016
Mia. kr., 2016-pl og B16-
opgaveniveau
Aftale
Budget
Regnskab
2011
241,5
239,9
233,8
2012
241,3
238,7
233,2
2013
239,1
236,4
1
233,5
2014
236,6
236,5
234,1
2015
236,9
236,7
-
2016
237,4
237,2
-
Anm.: Serviceudgifter er defineret som kommunernes nettodriftsudgifter eksklusive udgifter vedrørende forsy-
ningsvirksomheder, almene ældreboliger, udgifter til aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes sund-
hedsvæsen, udgifter til overførsler og budgetgaranterede områder, udgifter vedrørende forsikrede ledige samt
ekskl. indtægter fra den centrale refusionsordning.
Der er korrigeret for opgaveændringer i medfør af DUT mv. til og med budget 2016-niveau samt ændrede
pris- og lønforudsætninger.
1) Budget 2013 er korrigeret for, at kommunerne efter aftale med regeringen valgte at prioritere et løft af in-
vesteringerne på samlet set 2,6 mia. kr. mod tilsvarende lavere serviceudgifter.
Kilde: Danmarks Statistik, aftaler om kommunernes økonomi, Finansministeriets meropgaveopgørelse, Finanslo-
ven for 2014, 2015 og 2016 samt egne beregninger.
Regionale sundhedsudgifter og udgifter vedr. regionaludvikling
I opgørelserne af regionernes udgifter til
sundhedsområdet
og
regionale udviklingsopgaver
er der taget højde for opgaveændringer fra 2011 til 2016, og driftsudgifterne er
opgjort efter den gældende afgrænsning,
jf. tabel 3 og 4.
Det skal bemærkes, at op-
gørelserne ikke tager højde for løft af regionernes driftsudgifter, som indgår under
det statslige udgiftsloft.
Tabel 3
Regionale nettodriftsudgifter til sundhed (inkl. medicintilskud), aftale, budget og regnskab 2011-2016
Mia. kr., 2016-pl og B16-
opgaveniveau
Aftale
Budget
Regnskab
2011
103,3
103,0
100,9
2012
104,6
103,9
102,8
2013
104,6
104,6
103,4
2014
105,0
105,0
104,7
2015
106,0
106,0
-
2016
107,4
107,4
-
Anm.: Der er korrigeret for ændrede pris- og lønforudsætninger samt opgaveændringer i medfør af DUT mv. (op-
gjort i budget 2016-opgaveniveau). Pris- og lønopregningsfaktoren for 2011 til 2012 er i den forbindelse ju-
steret, så metoden er konsistent med opregningsfaktorerne for 2012-2015.
Kilde: Danmarks statistik, Finansministeriets meropgavedatabase samt egne beregninger.
Der er i
tabel 3
dermed ikke korrigeret for, at der med finansloven for 2016 er
foretaget løft af sundhedsområdet med knap 1 mia. kr., hvoraf hovedparten ud-
møntes til regionerne målrettet bl.a. de ældre medicinske patienter og hurtigere
udredning og behandling.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om det samlede offentlige forbrug i mia. kr., og forbruget fordelt på kommuner, regioner og stat, til finansministeren
1592949_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 4
Regionale nettodriftsudgifter til regional udvikling, aftale, budget og regnskab 2011-2016
Mia. kr., 2016-pl
og B16-opgaveniveau
Aftale
Budget
Regnskab
2011
3,1
3,1
2,9
2012
3,1
3,1
3,1
2013
3,0
3,0
2,9
2014
3,0
3,0
3,0
2015
3,0
3,0
-
2016
3,0
3,0
-
Anm.: Der er korrigeret for ændrede pris- og lønforudsætninger samt opgaveændringer i medfør af DUT mv. (op-
gjort i budget 2016-opgaveniveau).
Kilde: Danmarks statistik, Finansministeriets meropgavedatabase samt egne beregninger.
Statslige driftsudgifter
For så vidt angår de statslige driftsudgifter er den taget afsæt i de statslige drifts-
rammer,
jf. tabel 5.
Af tabellen fremgår bevillinger på finansloven (inkl. indbudget-
teret forbrug af opsparing) samt regnskabsoplysninger.
Det bemærkes, at der på statens område ikke – som i opgørelsen for kommuner
og regioner – er korrigeret for eventuelle løbende ændringer i de statslige opgaver.
Tabel 5
Den statslige driftsramme
Mia. kr., 2016-pl
1)
Bevilling
2)
Regnskab
3)
2011
129,2
124,0
2012
128,6
129,0
2013
126,0
121,4
2014
125,2
121,9
2015
130,2
-
2016
128,3
-
Anm.: 1) Pris- og lønopregningen er foretaget med det generelle pris- og lønindeks. 2) Bevillingen er opgjort inkl.
indbudgetteret forbrug af opsparing. 3) Regnskabsoplysninger for 2015 og 2016 foreligger endnu ikke.
Kilde: Statens Koncern System.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister