Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1596652_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 8. februar 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 123 (Alm. del) af 6. januar
2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget med 5
procent vil påvirke:
– Arbejdsudbud
– Produktion
– Indkomst
– Beskæftigelse
– Skatteprovenu?
I sit svar bedes ministeren endvidere oplyse provenuvirkningen fordelt på ind-
komstdeciler efter markedsindkomst og disponibel indkomst.
Svar
De ønskede beregninger af virkningerne af en forhøjelse af beskæftigelsesfradra-
get forudsætter, at der gøres antagelser om, hvordan forhøjelsen påvirker den
maksimale værdi af fradraget og dermed den indkomst hvorved det maksimale
fradrag opnås.
1
Det er i beregningen lagt til grund, at den maksimale værdi af beskæftigelsesfra-
draget øges parallelt med forhøjelsen af fradragsprocenten (således at det maksi-
male fradrag fortsat opnås ved en arbejdsindkomst på 336.150 kr.).
Besvarelsen tager med andre ord udgangspunkt i en forhøjelse af beskæftigelses-
fradraget på 5 pct.-point. dvs. en forhøjelse af fradraget fra 10,65 pct. til 15,65 pct.
og en parallel forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag til 52.500 kr. (op-
gjort i forhold til 2023-regler i 2016-niveau). Denne ændring giver anledning til et
umiddelbart mindreprovenu på knap 9,7 mia. kr. og skønnes at øge arbejdsud-
buddet svarende til i alt godt 3.300 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Knap en tredjedel af denne stigning i arbejdsudbuddet kan tilskrives en positiv
timeeffekt,
der omregnet svarer til ca. 900 fuldtidspersoner, og som skyldes, at
marginalskatten sænkes for de personer som ikke optjener det fulde beskæftigel-
sesfradrag efter forhøjelsen. De resterende godt 2/3 af arbejdsudbudseffekten
I 2016-niveau og med 2023-regler udgør beskæftigelsesfradraget 10,65 pct. af arbejdsindkomsten, dog maksimalt 35.800
kr., og det maksimale fradrag på 35.800 kr. opnås ved en arbejdsindkomst på 336.150 kr..
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om, hvordan en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget med 5 procent vil påvirke arbejdsudbud, produktion, indkomst, beskæftigelse og skatteprovenu, til finansministeren
1596652_0002.png
Side 2 af 3
svarende til 2.400 personer kan tilskrives deltagelseseffekten, der kan henføres til
en forøgelse af beskæftigelsesfradraget øger gevinsten ved et være i arbejde sam-
menlignet med at være på offentlig forsørgelse.
Da den strukturelle beskæftigelsen er bestemt af de underliggende strukturer og
rammer i økonomien, svarer den strukturelle beskæftigelsesvirkning til den for-
ventede stigning i arbejdsudbuddet,
jf. Finansredegørelse 2014.
Det øgede arbejdsudbud vurderes at indebære en stigning i lønindkomsten på ca.
1,1 mia. kr., hvilket forbedrer den offentlige saldo med godt 0,6 mia. kr. via øgede
skatteindtægter, der sammen med faldende overførsler og tilbageløb fører til et
skønnet samlet mindreprovenu, efter tilbageløb og adfærd på 6,7 mia. kr.
Tabel 1
Virkning på offentlige finanser, arbejdsudbud, indkomst og BNP ved en forhøjelse af beskæftigelsesfradra-
get på 5 pct.-point
Mindreprovenu
Efter tilbage-
Umiddelbart løb og adfærd
Mia. kr.
9,7
6,7
Arbejdsudbud
Time-
Deltagelses-
effekt
effekt
Personer
900
2.400
Lønsumseffekt
1
I alt
Mia. kr.
3.300
1,1
BNP-effekt
2
Mia kr.
2,3
Anm: Beregningerne er foretaget med udgangspunkt i 2023-skatteregler i 2016-niveau I beregningen af provenu-
virkning efter tilbageløb er antaget en tilbageløbsfaktor på 24�½ pct. På grund af afrunding kan det ske, at ar-
bejdsudbudseffekterne ikke summer til totalen.
1) Lønsumseffekten kan opdeles i et bidrag fra timeeffekten og et bidrag fra deltagelseseffekten. Bidraget fra
timeeffekten er beregnet som summen af de individspecifikke ændringer i lønindkomsten som følge af øget
arbejdsudbud. Bidraget fra deltagelseseffekten er beregnet med udgangspunkt i deltagelseseffekten målt i fuld-
tidspersoner og gennemsnitslønnen for en fuldtidsbeskæftiget topskattebetaler. I tidligere beregninger er både
time- og deltagelsesbidraget beregnet med udgangspunkt i arbejdsudbudseffekten målt i fuldtidspersoner.
2) BNP-effekten tager udgangspunkt i den samlede lønsumseffekt. Denne opregnes til BNP-niveau med ud-
gangspunkt i bruttoværditilvæksten pr. person og lønindkomsten pr. person i de private byerhverv (ekskl. pen-
sion).
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellen og en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen.
Den forøgede arbejdsudbud skønnes at øge produktionen, målt ved strukturelt
BNP, med ca. 2,1 mia. kr.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om, hvordan en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget med 5 procent vil påvirke arbejdsudbud, produktion, indkomst, beskæftigelse og skatteprovenu, til finansministeren
1596652_0003.png
Side 3 af 3
En forhøjelse af beskæftigelsesfradraget påvirker den disponibel indkomst for alle
med arbejdsindkomst og dermed personer i alle deciler af den disponible ind-
komst. Da der er en tendens til, at beskæftigede har indkomster over middel, kan
den største del af provenuet fra en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget henføres
til den halvdel af befolkningen med de højeste indkomster,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Umiddelbar provenuvirkning fordelt på indkomstdeciler
Decilfordeling
Ækvivaleret disponibel
indkomst, mia. kr.
Ækvivaleret markeds-
indkomst, mia. kr.
1
0,2
0,0
2
0,3
0,0
3
0,4
0,2
4
0,6
0,6
5
0,9
1,0
6
1,2
1,3
7
1,4
1,5
8
1,5
1,6
9
1,6
1,7
10
1,6
1,7
Anm.: Markedsindkomst er her defineret som samlet indkomst (uden overførsler) før skat. På grund af afrunding
kan det ske, at de enkelte provenuer ikke summer til det samlede umiddelbare provenu.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellen og en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen.
Loftet over det maksimale fradrag indebærer dog, at provenuet ikke stiger nævne-
værdigt for de øverste indkomstdeciler. Det indebærer også, at den
relative
frem-
gang i disponibel indkomst er aftagende ved stigende indkomst (fra 5. decil og
op).
Det bemærkes desuden, at en stor del af arbejdsudbudseffekten af en forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget kan henføres til, at flere personer kommer i beskæftigelse
og derved typisk opnår højere indkomster, hvilket flytter dem fra en lavere til en
højere indkomstdecil.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister