Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Finansudvalget har i brev af 21. december 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 109
(alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny En-
gelbrecht (S).
21. januar 2016
J.nr. 16/00457-1
Spørgsmål nr. 109:
”Vil ministeren for de samme familietyper som er anført i svaret på spørgsmål
25 (L1) i tabelform oplyse, hvor meget deres rådighedsbeløb falder som følge af
boligydelsespakken i finanslovsaftalen? Ministeren bedes i sin besvarelse oplyse
faldet i rådighedsbeløbet i antal kr. i hhv. 2020, 2025, 2030 og 2050”.
Endeligt svar:
Der gøres for god ordens skyld opmærksom på at L67 er trukket tilbage.
Når der henvises til eksemplerne fra besvarelsen af spørgsmål 25 (L1) gøres desu-
den opmærksom på, at besvarelsen af spørgsmål 25 tager udgangspunkt i finans-
lovsforslaget, der ikke er identisk med L67. Der blev i L67 indarbejdet et forslag,
der skulle styrke forslagets sociale profil med en gradvis nedsættelse af den såkald-
te mindsteegenbetaling frem mod 2020. Det vurderes, at omtrent 95.000 boligydel-
sesmodtagere fortrinsvis med lave indkomster, ville have fået en større boligydelse,
hvis L67 var trådt i kraft.
Frem mod 2020 ville de fleste af de valgte familietyper have oplevet et fald i rå-
dighedsbeløb som følge af L67 sammenlignet med de gældende regler,
jf. tabel 1.
Det gælder dog ikke pensionisten med en indkomst på 149.544 kr., der som følge
af nedsat mindsteegenbetaling ville opleve en stigning i boligydelsen på ca. 300 kr.
årligt.
Virkningerne af L67 fortsætter efter 2020, fordi boligydelsens satser og beløbs-
grænser ændres til at følge udviklingen i forbrugerpriserne i stedet for tilpasnings-
procenten tillagt 2 pct.point, som er et udtryk for lønudviklingen. Der kan år for år
være forskel på afvigelsen mellem de to indekser. Det normale er dog, at lønindek-
set stiger hurtigere end forbrugerpriserne.
For at kunne udarbejde den ønskede tabel med den langsigtede virkning af L67
skal der gøres beregningsmæssige antagelser om, hvor stor forskellen mellem de
nævnte indeks vil være i hele den periode frem mod 2050, som der spørges til. Der
tages i beregningerne udgangspunkt i de skøn for udviklingen i løn og forbruger-
priser, som indgår i Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning. Det