Færøudvalget 2015-16
FÆU Alm.del
Offentligt
1618072_0001.png
Folketingets Færøudvalg
Sagsnr.
2016 - 2283
Doknr.
333492
Dato
7-4-2016
Folketingets Færøudvalg har d. 11. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 8 (alm.
del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Sjúrður Skaale (JF).
Spørgsmål nr. 8:
”Er ministeren enig i, at bekendtgørelse nr. 1153 af 23. november 2006 om folkeregi-
strering m.v. med senere ændringer, § 1, stk. 4, hjemler, at en dansk myndighed på
Færøerne kan få adgang til at tildele administrative personnumre til færøske borgere,
der har en vis tilknytning til offentlige myndigheder i Danmark, og at der tillige kan
etableres en registreringsenhed på Færøerne, som på baggrund af det administrative
personnummer
kan
tildele
NemID?
Der
henvises
til
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=10751”
Svar:
Efter CPR-lovens § 3, stk. 1, tildeles personnumre til personer, der skal folkeregistre-
res (bopælsregistreres) i CPR eller inddrages under ATP eller SKAT.
Efter CPR-lovens § 3, stk. 8, kan social- og indenrigsministeren fastsætte regler om
registrering af administrative personnumre i CPR for personer, der ellers ikke opfylder
lovens betingelser for at få tildelt et personnummer.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til CPR-lovens § 3, jf. lovforslag nr. L 3 om
Det Centrale Personregister fremsat den 6. oktober 1999, at hjemlen i lovens § 3, stk.
8, kan udnyttes, hvis der af andre grunde er behov for hos visse offentlige myndighe-
der at arbejde med et 10-cifret personnummer.
Tildeling af administrative personnumre er efter CPR-loven således betinget af et
myndighedsbaseret behov. Som eksempel herpå er i de specielle bemærkninger til
bestemmelsen nævnt, at dette f.eks. kan gælde i forhold til udlændinge, der indlæg-
ges på et sygehus her i landet.
Ved en ændring af bekendtgørelse om folkeregistrering, der trådte i kraft den 1. juli
2014, blev der indsat en bestemmelse i bekendtgørelsens § 1, stk. 4, hvorefter offent-
lige myndigheder til brug for myndighedens administrative sagsbehandling efter aftale
med Social- og Indenrigsministeriet kan få adgang til at tildele personnumre til nærme-
re angivne persongrupper og foretage registrering af disse i CPR, jf. lovens § 4.
Bekendtgørelsens § 1, stk. 4, forudsætter således, at der hos en offentlig myndighed
er behov for at tildele administrative personnumre i forbindelse med myndighedens
administrative sagsbehandling. Som eksempel på udnyttelse af bestemmelsen kan
nævnes, at Styrelsen for Videregående Uddannelser har fået adgang til at tildele ad-
ministrative personnumre ved ansøgning om SU, hvor ansøgeren ikke i forvejen er i
besiddelse af et personnummer.
FÆU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om en dansk myndighed på Færøerne kan få adgang til at tildele administrative personnumre til færøske borgere, der har en vis tilknytning til offentlige myndigheder i Danmark, til social- og indenrigsministeren
1618072_0002.png
Oprettelse af en enhed på Færøerne, der kan udstede NemID til personer, som bor på
Færøerne, og som har et dansk personnummer, herunder dansk administrativt per-
sonnummer, beror ikke på CPR-loven, men på indgåelsen af en aftale med Nets Da-
nID A/S, som på baggrund af et EU-udbud har vundet opgaven om udvikling og drift af
den offentlige digitale signatur i Danmark, NemID.
Kravene til udstedelse af NemID fremgår af en offentlig standard under Digitalise-
ringsstyrelsen.
Social- og Indenrigsministeriet har igangsat en undersøgelse af, hvilke løsninger der
bedst muligt løser de af Færøerne rejste problemstillinger relateret til udstedelsen af
administrative personnumre og NemID til personer, der er bosat på Færøerne. Mini-
steriet vil i den forbindelse inddrage relevante myndigheder og instanser i Danmark og
på Færøerne.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2