29. juni
Folketingets Færøudvalg
Christiansborg
Svar på Færøudvalgets spørgsmål nr. 13 (Alm. del – § 7.
Finansministeriet) af 16. juni 2016 stillet efter ønske fra Sjúrður
Skaale
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om personer, der har fået tildelt et administrativt
personnummer efter LBK 2013-01-09 nr. 5 om Det Centrale Personregister, § 3,
stk. 8, ligeledes har mulighed for at få udstedt NemID.
Spørgsmålet er oversendt fra social- og indenrigsministeren.
Svar
Personer, der har fået tildelt administrativt personnummer efter LBK 2013-01-09
nr. 5 om Det Centrale Personregister § 3, stk. 8, har mulighed for at få udstedt
NemID ved personligt fremmøde i en kommunes borgerservice. Online udstedel-
se af NemID forudsætter, at man har en folkeregisteradresse.
I forbindelse med udstedelse ved personligt fremmøde skal ansøger præsentere
gyldig legitimation med cpr.nr. og kunne svare på kontrol spørgsmål fra cpr-
registeret eller medbringe et vitterlighedsvidne, som på tro og love kan bekræfte
ansøgerens identitet.
Legitimation med billede
Du kan bruge en af nedenstående former for gyldig (ikke udløbet) billedlegitima-
tion:
Nationalt kørekort udstedt i et EU/EØS land, Grønland eller Færøerne*)
Pas udstedt af offentlig myndighed i hjemland
Forsvarets identitetskort (fra DK)
NATO pas
Politilegitimationskort (fra DK)
Opholdstilladelse/opholdskort med billede udstedt i Danmark
Asylkort, suppleret med visitationspapirer, samt cpr-dokumentation
Danske pengeinstitutters ID-kort
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk