Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del
Offentligt
1618805_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Europaudvalget har den 11. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 59 (Alm.
del) efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF) til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 59:
Vil ministeren oplyse, hvilke afledte rettigheder tyrkiske statsborgere vil få som
følge af tilbuddet fra EU om visumfrihed for tyrkiske statsborgere, og herunder
hvilke særregler, der i øvrigt er gældende for tyrkiske statsborgere i henhold til
tidligere aftaler (Schengen-kodekset, Ankara-aftalen mm.) mellem EU og Tyrkiet?
Svar:
1.
Såfremt det besluttes at optage Tyrkiet på listen over visumfri tredjelande, jf.
bilag 2 knyttet til Rådets forordning (EF) nr. 539/2001 af 15. marts 2001 om
fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse
af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis
statsborgere er fritaget for dette krav, vil tyrkiske statsborgere blive sidestillet
med øvrige visumfrie landes statsborgere i forhold til indrejse og kortvarige
ophold i Schengenområdet.
Efter udlændingelovens § 3, stk. 1, har en visumfri udlænding ret til at indrejse og
opholde sig i Danmark og det øvrige Schengenområde i op til 90 dage inden for en
periode på 180 dage, hvorved perioden på 180 dage forud for hver opholdsdag
tages i betragtning. I de nævnte 90 dages ophold fradrages den tid, hvori
udlændingen inden for de 180 dage har opholdt sig i Danmark eller et andet
Schengenland. Har udlændingen opholdt sig i Danmark eller et andet
Schengenland med opholdstilladelse eller med visum til ophold af mere end 90
dages varighed begrænset til dette Schengenland (langtidsvisum), fradrages
denne tid dog ikke.
Ligesom for visumpligtige udlændinge forudsætter et visumfrit ophold, at en
række grundlæggende betingelser er opfyldt. Det er således et krav, at
udlændingen har et gyldigt pas eller anden form for gyldig rejselegitimation, at
udlændingen har tilstrækkelige midler til opholdet og hjemrejsen, at udlændingen
kan sandsynliggøre og dokumentere opholdets formål, at udlændingen ikke er
8. april 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 2367
54554
Side
1/2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, hvilke afledte rettigheder tyrkiske statsborgere vil få som følge af tilbuddet fra EU om visumfrihed for tyrkiske statsborgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
registreret som uønsket i Schengeninformationssystemet, at udlændingen ikke er
udvist med indrejseforbud, og at udlændingen ikke er omfattet af EU’s eller FN’s
sanktionslister.
2.
Alle udlændinge, der ønsker at indrejse i Danmark for at opholde sig og arbejde
her i landet, skal opnå opholds- og arbejdstilladelse efter de nationale regler
herom. Dette gælder også for tyrkiske statsborgere.
Økonomisk aktive tyrkiske statsborgere kan dog have særlige rettigheder til at
fortsætte deres lovlige ophold i Danmark, selvom grundlaget for deres oprindelige
opholds- og arbejdstilladelse ikke længere er til stede. Dette følger af en
associeringsaftale undertegnet af Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og
Tyrkiet. Formålet med aftalen var at styrke de økonomiske og handelsmæssige
forbindelser mellem EU og Tyrkiet, herunder gradvist at gennemføre
arbejdskraftens frie bevægelighed. Associeringsaftalen er senere blevet suppleret
med en tillægsprotokol af 23. november 1970 og af Associeringsrådets afgørelse
nr. 1/80 af 19. september 1980, som blev vedtaget inden for rammerne af
associeringsaftalen.
En eventuel afskaffelse af visumkravet for tyrkiske statsborgere vil ikke medføre,
at tyrkiske statsborgere opnår yderligere rettigheder efter associeringsaftalen.
Tyrkiske statsborgere, der bor og arbejder i Tyrkiet, og som kan betegnes som
tjenesteydere, kan dog på baggrund af tillægsprotokollen til Associeringsaftalen
indrejse visumfrit i Danmark, hvis formålet med opholdet er at udføre
tjenesteydelser i Danmark af kortere varighed.
Den tyrkiske statsborger skal i forbindelse med kontrollen ved den danske grænse
kunne dokumentere, at vedkommende skal til Danmark med henblik på udførelse
af en tjenesteydelse her i landet eller med henblik på midlertidig beskæftigelse
som arbejdstager inden for ovennævnte områder.
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
2/2