Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1604084_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15
L 154 endeligt svar på spørgsmål 6
Offentligt
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
13. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 6 ad L 154 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 9. april 2015
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9/4-15 fra Mybanker.dk
jf. L 154 bilag 8.
Svar:
Som anført i besvarelsen af spørgsmål 5 gennemfører de i lovforslaget fo-
reslåede ændringer i lov om finansielle rådgivere direktivet om forbru-
gerkreditaftaler i forbindelse med fast ejendom til beboelse (boligkredit-
direktivet).
Ifølge lovforslaget er en boligkreditformidler en virksomhed eller en per-
son, der erhvervsmæssigt – det vil sige mod betaling – som hoved- eller
bibeskæftigelse præsenterer eller tilbyder boligkreditaftaler til forbrugere
på vegne af en kreditgiver eller bistår en forbruger med rådgivning, ad-
ministration eller andet forberedende arbejde forud for indgåelsen af en
boligkreditaftale.
Som anført i mit svar til spørgsmål 5 er rene prisoplysningsportaler om
boligkredit ikke omfattet af denne definition. Det medfører, at en virk-
somhed eller en person, som blot formidler generel information om bolig-
lån eller skaber kontakt til kreditgivere, som udbyder boliglån, ikke vil
være omfattet af lovforslaget. Modsat vil en virksomhed eller person væ-
re omfattet, i det omfang virksomheden eller personen mod vederlag præ-
senterer eller tilbyder kreditaftaler for forbrugeren, bistår forbrugeren
med at udføre andet forberedende arbejde eller anden administration for-
ud for aftaleindgåelse eller indgår kreditaftaler med forbrugere på kredit-
givers vegne.
At bistå en forbruger med at udføre andet forberedende arbejde skal i
denne forbindelse forstås således, at der redegøres for relevante oplysnin-
ger, herunder navnlig de vigtigste karakteristika ved de foreslåede pro-
dukter, for forbrugeren med udgangspunkt i den pågældendes personlige
forhold, så forbrugeren kan forstå de virkninger, som produkterne kan få
for dennes økonomiske situation. Med andre ord skal der være tale om
konkret rådgivning om det konkrete produkt i forhold til den enkelte for-
bruger og dennes økonomiske situation.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om ministeren vil sikre, at kommercielle prissammenligningsportaler, som mod vederlag kun sammenligner og sammenstiller priser på finansielle produkter over for forbrugerne, ikke blive anset som formidlere af kredit, forsikring eller lignende i medfør af den finansielle regulering, til erhvervs- og vækstministerne
2/2
Det er ikke muligt generelt at tage stilling til, om virksomheder, der ud-
over de nævnte aktiviteter udbyder tilknyttede tjenester, bliver omfattet af
loven. Det vil bero på en konkret vurdering af den enkelte tilknyttede
ydelse. Det gælder også den af Mybanker.dk udbudte skifte-bank-
tjeneste.
Som nævnt i mit svar til spørgsmål 5 kræver forsikringsformidling tilla-
delse fra Finanstilsynet. Sammenligningsportaler på forsikringsområdet
vil blive reguleret af forsikringsformidlingsdirektivet, der er under revisi-
on, hvorfor de endelige regler ikke endnu foreligger.
Som jeg også har anført i svar til spørgsmål 5, så er det vurderingen, at
hverken myndigheder eller organisationer i dag udøver boligkreditfor-
midling på et erhvervsmæssigt grundlag, hvorfor disse ikke bør omfattes
af lovforslaget.