Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1598070_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
10. februar 2016
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 64 alm. del stillet af udvalget den 13. januar
2016 efter ønske fra formand Morten Bødskov (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11/1-16 fra Det Økologi-
ske Råd vedrørende nye globale regler for svovlindholdet ved skibsfart,
jf. ERU alm. del - bilag 124.
Svar:
Den 1. januar 2015 trådte skærpede internationale krav til skibes udled-
ning af svovl i kraft i Nordsøen, Østersøen og i visse andre havområder
omkring bl.a. USA, ligesom der i udvalgte kinesiske havne er indført lig-
nende krav. De internationale regler er indrettet således, at der i forlæn-
gelse heraf kan indføres en global skærpelse af svovlgrænserne, som for-
ventes at træde i kraft i 2020.
I henvendelsen fra Det Økologiske Råd og Danmarks Rederiforening til
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget fremgår det, at en effektiv og ens-
artet håndhævelse på globalt plan af disse regler er en forudsætning for at
sikre fair konkurrence, samt at reglerne får den ønskede miljøeffekt.
Det overordnede ansvar for reglerne på området hører under miljø- og
fødevareministeren. Det er Miljøstyrelsen, der administrerer og håndhæ-
ver reglerne i Danmark. Søfartsstyrelsen bistår med den praktiske kontrol
af skibe i dansk havn og samarbejder med øvrige landes maritime myn-
digheder, ligesom styrelsen har en tæt dialog med erhvervet om investe-
ringsmulighederne på området. Der er en tæt dialog mellem de danske
myndigheder og Danmarks Rederiforening om håndhævelse af svovlreg-
lerne, da de har stor betydning for dansk international skibsfart.
Regeringen har fokus på udfordringerne med håndhævelsen af de nye,
globale regler om svovlindholdet i skibsbrændstoffer, som gælder fra
2020. Miljø- og Fødevareministeriet vil fortsat løfte denne dagsorden i
EU og IMO i samarbejde med Erhvervs- og Vækstministeriet. Konkret vil
Miljø- og Fødevareministeriet sørge for, at sagen om effektiv håndhævel-
se af svovlreglerne bliver taget op på et kommende møde i svovlkomitéen
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax.
CVR-nr.
EAN nr.
33 92 33 50
33 12 37 78
10092485
5798000026001
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/1-16 fra Det Økologiske Råd vedrørende nye globale regler for svovlindholdet ved skibsfart, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
i EU i maj 2016 og her arbejde for, at EU fremmer regler om håndhævel-
se i IMO´s Miljøkomité ved dens kommende møde i 2017.
Jeg kan desuden oplyse, at vi på globalt plan fra dansk side i en del år har
arbejdet for at få øvrige lande engageret i at dele viden og erfaring, udvik-
le nye metoder og øge kontrollen med håndhævelse af svovl.
På dansk initiativ blev der derfor i februar 2015 afholdt en workshop i
Helsingør om svovlhåndhævelse med deltagelse af myndigheder fra 16
lande. Her blev effektiv håndhævelse på tværs af grænserne sat på dags-
ordenen for første gang, og bl.a. Nederlandene har efterfølgende fulgt op
med et tilsvarende initiativ i efteråret 2015.
Senest har Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen i dialog med Danmarks Re-
deriforening udarbejdet en fælles handlingsplan for svovlhåndhævelse,
der netop er offentliggjort. Planen skal styrke håndhævelsen i danske far-
vande og bidrage til en styrket håndhævelse på globalt plan. Effektiv
håndhævelse af den globale svovlgrænse i 2020 indgår netop som et stra-
tegisk indsatsområde i planen.
Som et led i håndhævelsesindsatsen udmønter Miljøstyrelsen 7 mio. kr. i
2015 og 2016. Disse midler er afsat til styrket håndhævelse af svovlkra-
vene, herunder overvågning af svovlindholdet af skibes udstødningsgas
fra luften.
Ifølge Miljøstyrelsen viser data fra overvågningen indtil videre en høj
grad af efterlevelse. Således indikerer overvågningsdata fra 2015 med
relativt stor sikkerhed, at kun ca. 2 pct. af skibene ikke overholder regler-
ne i danske farvande. Indtil videre er én sag anmeldt til politiet på bag-
grund af analyse af en olieprøve, der viste, at skibet anvendte brændstof
med for højt svovlindhold.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen