Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1587241_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
12. januar 2016
Besvarelse af spørgsmål 43 alm. del stillet af udvalget den 15. decem-
ber 2015 efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål:
Med henvisning til de seneste ugers artikler i Jyllandsposten og Finans.dk
om udenlandske ejendomsinvestorers opkøb af ejendomme på Strøget og
Købmagergade m.v. til rekordhøje priser med meget store huslejestignin-
ger til følge for butikkerne, bedes ministeren redegøre for regelgrundlaget
indenfor dette område.
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at der spørges til reglerne om fastsættelse
af leje i erhvervslejemål. Reglerne herom findes i erhvervslejeloven, der
giver parterne en høj grad af frihed til at aftale betingelserne for leje af et
givent lejemål, herunder også huslejen.
Både lejer og udlejer har som følge af § 13 i erhvervslejeloven mulighed
for, hvis ikke andet er aftalt mellem parterne, at forlange lejen reguleret
til markedsleje, hvis den gældende leje er væsentligt lavere eller væsent-
ligt højere end markedslejen.
Det betyder i praksis, at hvis huslejeniveauet i et område stiger – fx fordi
der er stor interesse fra store internationale brands – så kan udlejerne
kræve regulering af lejen for de eksisterende lejere.
Det fremgår af bestemmelsen, at ”markedsleje” er den leje, som en kyn-
dig lejer og en kyndig udlejer på varslingstidspunktet ville aftale for det
pågældende lejeforhold, blandt andet under hensyntagen til vilkår, loka-
lernes beliggenhed, anvendelse, størrelse, kvalitet, udstyr og vedligehol-
delsestilstand.
Med kyndig lejer og udlejer skal forstås parter, der forudsættes at have -
eller kunne skaffe sig - oplysninger om markedet, både hvad angår lejens
størrelse, og hvad angår øvrige vilkår.
Ved vurderingen af markedslejen kan der bl.a. tages udgangspunkt i
sammenlignelige lejemål. Der skal dog blandt andet ses bort fra forbed-
ringer, som lejer har udført for egen regning med udlejers tilladelse, og
fra den del af lejen, der vedrører særlige forandringer af det lejede, som
udlejer har udført efter aftale med lejer.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om ministeren vil redegøre for regelgrundlaget om udenlandske ejendomsinvestorers opkøb af ejendomme på Strøget m.v. til rekordhøje priser med meget store huslejestigninger til følge for butikkerne, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
For at en af parterne kan varsle en regulering af lejen til markedsleje, skal
der være væsentlig forskel på den gældende leje og markedslejen. Det
følger af retspraksis, at der skal være en forskel på plus eller minus 10-15
pct. for, at der kan kræves en ændring.
Før der varsles markedsleje, har den varslende part ofte indhentet en vur-
dering fra en ejendomsmægler til vurdering af holdbarheden af varslin-
gen. Det er den, der varsler lejereguleringen, der har bevisbyrden for, at
den gældende leje på varslingstidspunktet er for lav eller høj.
Den part, der har modtaget en varsling om regulering til markedsleje, som
den pågældende ikke kan godkende, skal skriftligt gøre indsigelse senest
6 uger efter, at varslingen er kommet frem. Hvis parterne herefter ikke er
enige, kan varslingen indbringes for boligretten.
I praksis anses sammenligningslejemål for det primære bevismiddel in-
den for markedslejesager, men der er også mulighed for at anvende syn
og skøn samt sagkyndige vidner m.v.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen