Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1581813_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[Kun det talte ord gælder]
14. december 2015
Talepapir – ERU alm. del – samrådsspørgsmål C, D og E
vedr. bookingportalers prisklausuler stillet den 24. novem-
ber 2015 efter ønske fra Mette Reissmann (S) og Rasmus
Horn Langhoff (S)
[Indledning]
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Inden jeg besvarer de tre spørgsmål om bookingporta-
lernes prisklausuler, vil jeg sætte lidt ord på, hvorfor ho-
tellerne nogle gange vælger at sælge værelser gennem én
eller flere bookingportaler.
Hotellerne vil selvfølgelig gerne tiltrække så mange
kunder som muligt. Der er flere måder, de kan markeds-
føre sig på. Det kan fx ske gennem reklamer i aviser og
rejsemagasiner, eller det kan ske ved markedsføring i de
elektroniske medier og på nettet.
[Bookingportaler er et redskab til global markedsføring]
Bookingportaler som hotels.com og booking.com har
udviklet digitale platforme til global markedsføring af
hoteller. Gennem portalerne kan forbrugerne nemt finde
præcis det hotel, som passer til deres pengepung og be-
hov - uanset hvor i verden de rejser hen.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra det åbne samråd om bookingportaler og hotelindustrien, til erhvervs- og vækstministeren
2/11
Ifølge Horesta bookes 20-25 pct. af alle værelser i Dan-
mark gennem bookingportaler.
Danmark har de seneste år har haft et stigende antal turi-
ster fra fjerne egne som USA og Kina. Antallet af ame-
rikanske overnatninger er fx steget med 21 pct. i år,
mens antallet af kinesiske overnatninger er steget med
25 pct.
For det enkelte danske hotel kan det dog være svært selv
at nå ud til familier i New York eller i Shanghai.
En bookingportal kan derfor være en vigtig samarbejds-
partner, hvis et hotel ønsker at markedsføre sig bredt og
tiltrække kunder fra fjerne himmelstrøg. Men det er na-
turligvis frivilligt, om hotellerne vil bruge den mulighed.
[Pris for markedsføring gennem en bookingportal]
Hvis et hotel vælger at markedsføre sig gennem en
bookingportal, skal de betale en pris for den eksponering
og markedsføring, som portalen leverer. Ligesom det
også koster noget at have annoncer i avisen. Hotellet
skal derfor betale et gebyr til portalen, når en forbruger
booker et værelse på portalen.
Horesta har beregnet, at hotellernes udgifter til booking-
gebyrer i 2013 svarede til ca. 2 pct. af den samlede om-
sætning i hotelerhvervet. Det dækker også over gebyrer,
som hotellerne betaler, når der bookes via centrale
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra det åbne samråd om bookingportaler og hotelindustrien, til erhvervs- og vækstministeren
3/11
hjemmesider hos hotelkæder og markedsføringssamar-
bejder som fx
Small Danish Hotels
og
Best Western.
Udover at tage et gebyr kræver portalerne, at hotellerne
ikke tilbyder værelser til en lavere pris på deres egen
hjemmeside end på bookingportalerne. Det er den gæl-
dende prisklausul. En prisklausul er i sig selv ikke i strid
med konkurrencereglerne.
Det er hotellerne selv, der fastsætter deres værelsespriser
- både på bookingportalerne og på deres egne hjemmesi-
der.
Hvis hotellerne solgte værelserne billigere på deres egne
hjemmesider, kan portalen risikere kun at blive brugt
som søgemaskine til at finde det ønskede hotel. Hvor-
imod selve bookingen ville ske på hotellets egen hjem-
meside. I så fald vil hotellerne gratis kunne lukrere på
den markedsføring, som bookingportalerne leverer. Det
er dét, som bookingportalerne ønsker, at prisklausulen
skal modvirke.
Den gældende prisklausul gør det fortsat muligt for ho-
tellerne at annoncere med særtilbud andre steder end på
deres hjemmeside. Hotellerne kan også annoncere med
særtilbud på egne hjemmesider, når blot de tilbyder den
samme pris på bookingportalen.
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra det åbne samråd om bookingportaler og hotelindustrien, til erhvervs- og vækstministeren
4/11
Efter disse indledende bemærkninger vil jeg nu besvare
de konkrete spørgsmål.
Ad spørgsmål C:
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt regeringen ønsker at
indføre et forbud mod prisklausuler i kontrakter mellem hotel-
ler og bookingportaler, som man har gjort – eller er i færd
med – i eksempelvis Tyskland, Frankrig og Italien.
Der spørges for det første til, om regeringen vil indføre
et forbud mod prisklausuler.
Hertil kan jeg svare, at regeringen ikke ser et behov for
at indføre et forbud mod de prisklausuler, som booking-
portalerne i dag anvender.
[Gældende prisklausul ikke i strid med konkurrencereglerne]
Prisklausuler er ikke i sig selv i strid med konkurrence-
reglerne. Det vil altid være en konkret vurdering, om en
prisklausul kan føre til en negativ påvirkning af konkur-
rencen.
I Danmark er det Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
der uafhængigt af det politiske system håndhæver kon-
kurrenceloven
og
foretager
denne
vurdering.
Jeg ved, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tidligere
var betænkelig ved de mere omfattende prisklausuler,
som bookingportalerne benyttede. Disse klausuler betød
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra det åbne samråd om bookingportaler og hotelindustrien, til erhvervs- og vækstministeren
5/11
bl.a., at hotellerne ikke måtte tilbyde lavere priser på an-
dre bookingportaler. Det kunne hæmme konkurrencen
mellem bookingportalerne.
Efter forhandlinger med Frankrig, Italien, Sverige og
EU-Kommissionen har bookingportalerne imidlertid
ændret disse klausuler til kun at gælde prisen på hotel-
lernes egne hjemmesider.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderede i august
2015, at den nye prisklausul ikke er i strid med konkur-
rencereglerne. Det stemmer overens med vurderingen
fra EU-Kommissionen og konkurrencemyndighederne i
stort set alle andre EU-medlemslande.
[Uafklaret situation i Tyskland]
Jeg er opmærksom på, at den tyske konkurrencemyndig-
hed endnu ikke har truffet afgørelse om den nye pris-
klausul.
[Særregler i Frankrig og Italien]
Hvis vi vender os mod Frankrig og Italien, er situationen
en anden.
I Frankrig har konkurrencemyndigheden vurderet, at den
nye prisklausul ikke er i strid med konkurrencereglerne.
Derimod har man politisk indført særregler, som tilside-
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra det åbne samråd om bookingportaler og hotelindustrien, til erhvervs- og vækstministeren
6/11
sætter konkurrencereglerne og forbyder de nuværende
prisklausuler.
Italien overvejer at indføre en tilsvarende særlov.
Jeg kender ikke den nærmere årsag til, at man i Frankrig
– og måske i Italien – har fundet det hensigtsmæssigt at
indføre en særregel, som tilsidesætter konkurrencemyn-
dighedens afgørelse.
I øvrigt er jeg bekendt med, at den europæiske branche-
organisation ”European Technology and Travel Services
Association” har klaget til EU-Kommissionen over, at
den franske særlov er i strid med Traktatens konkurren-
ceregler.
Det kan derfor ikke udelukkes, at den franske særregel
kan føre til en traktatkrænkelsessag.
[Ingen særregel i Danmark, men udviklingen følges]
På den baggrund mener jeg ikke, at vi skal kopiere mo-
dellen fra Frankrig og indføre en særregel, der risikerer
at tilsidesætte de fælleseuropæiske konkurrenceregler
ved at forbyde de nuværende prisklausuler.
Jeg ved, at både Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og
EU-Kommissionen følger udviklingen på dette marked.
De vil gribe ind, hvis hotellernes og bookingportalernes
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra det åbne samråd om bookingportaler og hotelindustrien, til erhvervs- og vækstministeren
7/11
aftaler i praksis fører til en mærkbar begrænsning af
konkurrencen.
Ad spørgsmål D:
Ministeren bedes redegøre for, hvilken effekt på konkurrence-
situationen i overnatningsbranchen prisklausuler på booking-
portaler har. Herunder bedes ministeren redegøre for, hvor-
vidt prisklausulerne er til gavn for forbrugerne.
Der spørges for det andet til, hvilken betydning prisklau-
suler har for konkurrencen og for forbrugerne.
Som uafhængig myndighed er det Konkurrence- og For-
brugerstyrelsens opgave at vurdere, om konkrete aftaler
mellem virksomheder har betydning for konkurrencesi-
tuationen og for forbrugerne.
[Prisklausul påvirker ikke hotellernes indbyrdes konkurrence i
overnatningsbranchen]
Konkurrence i overnatningsbranchen handler om hotel-
lernes indbyrdes konkurrence på fx pris, service og kva-
litet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at hotel-
lernes individuelle aftaler med bookingportalerne - her-
under den gældende prisklausul – ikke svækker hoteller-
nes indbyrdes konkurrence. Hotellerne kan fortsat selv
bestemme, hvilken værelsespris de tager i forhold til de-
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra det åbne samråd om bookingportaler og hotelindustrien, til erhvervs- og vækstministeren
8/11
res konkurrenter. Ligesom de selv bestemmer værelses-
prisen på bookingportalerne.
Da Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tidligere var be-
tænkelig ved de mere omfattende prisklausuler, handle-
de det om klausulernes mulige begrænsning af konkur-
rencen mellem bookingportalerne. Altså ikke klausuler-
nes påvirkning af konkurrencen mellem hotellerne på
overnatningsmarkedet.
Denne opfattelse deles af EU-kommissionen og langt de
fleste andre europæiske konkurrencemyndigheder.
[Klausulernes betydning for forbrugerne]
Bookingportalerne gavner forbrugerne ved at tilbyde en
gratis søge- og sammenligningsfunktion, der gør det
nemt at finde det rette hotel.
For forbrugerne betyder prisklausulen blot, at de ikke
kommer til at betale en højere pris for værelset, hvis de
vælger at booke det via en bookingportal. Desuden
medvirker prisklausulen til, at portalerne fortsat har mu-
lighed for at tilbyde forbrugerne en nem og gratis søge-
platform.
Det er selvfølgelig nødvendigt at følge, hvordan de nye
prisklausuler i praksis anvendes. Jeg ved, at Konkurren-
ce- og Forbrugerstyrelsen følger udviklingen for at se,
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra det åbne samråd om bookingportaler og hotelindustrien, til erhvervs- og vækstministeren
9/11
om der på længere sigt skulle opstå uforudsete, skadeli-
ge virkninger som følge af prisklausulen.
Ad spørgsmål E:
Vil ministeren arbejde for, at der på europæisk plan etableres
ensartede juridiske forhold for hotelindustrien i Europa.
Endeligt spørges der til, om jeg vil arbejde for fælles
regler i EU.
Jeg mener, at danske virksomheder så vidt muligt skal
kunne agere under de samme regler som i vores nabo-
lande. Det gælder naturligvis også for hotelindustrien.
Aftalen om de nuværende prisklausuler er netop blevet
til i et samarbejde mellem EU-Kommissionen og kon-
kurrencemyndighederne i Frankrig, Italien og Sverige.
Resultatet var bookingportalernes stærkt reducerede
klausul, der alene gælder hotellernes egne hjemmesider.
Og som i dag gælder i langt de fleste europæiske lande.
Det er ganske vist stadig usikkert, om Tyskland og Itali-
en vælger at gå en anden vej, og Frankrig skiller sig ud
på grund af den vedtagne særlov. Selv om der er tale om
store markeder i turismesammenhæng, mener jeg at vi
skal afvente udviklingen. Jeg må igen henvise til, at EU-
kommissionen følger udviklingen nøje. Konkurrence-
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra det åbne samråd om bookingportaler og hotelindustrien, til erhvervs- og vækstministeren
10/11
kommissær Margrethe Vestager har så sent som i sidste
uge tilkendegivet dette.
For de øvrige EU-lande er der mig bekendt ingen forskel
i de juridiske forhold for hotelindustrien, når det gælder
deres aftaler med bookingportalerne.
Derudover følger Kommissionen som sagt også udvik-
lingen. På den baggrund mener jeg ikke, at det på nuvæ-
rende tidspunkt er nødvendigt at gøre yderligere på eu-
ropæisk plan.
[Afrunding]
Til sidst vil jeg minde om, at det er hotellerne selv, der
bestemmer prisen på deres værelser. Ligesom de frivil-
ligt beslutter, om de vil markedsføre sig på én eller flere
bookingportaler. Ifølge Horesta er det som sagt kun 20-
25 pct. af alle værelser i Danmark, som bookes gennem
bookingportaler.
Det er også hotellerne selv, der bestemmer, om de vil
sælge deres værelser med rabat til særligt loyale kunder,
eller om de vil køre en særlig tilbudskampagne. Men
hvis kampagnen lanceres på den åbne del af hotellets
hjemmeside, så skal bookingportalernes kunder have
samme gode tilbud.
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra det åbne samråd om bookingportaler og hotelindustrien, til erhvervs- og vækstministeren
11/11
Det eneste krav, der stilles fra bookingportalernes side,
er derfor, at hotellet ikke tilbyder deres værelser til lave-
re priser på deres egen hjemmeside. Det mener jeg ikke
er et urimeligt krav, da det er prisen for den eksponering
og markedsføring, som hotellet nyder godt af på porta-
len.
Jeg kan konstatere, at stort set alle europæiske konkur-
rencemyndigheder har vurderet, at de nuværende pris-
klausuler ikke er i strid med konkurrencereglerne.
EU-Kommissionen og Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen overvåger fortsat markedet og kan gribe ind, hvis
prisklausulen i praksis medfører uforudsete negative
konsekvenser,
Jeg mener på den baggrund, at der ikke er behov for
yderligere tiltag på nuværende tidspunkt.
Tak for ordet.
11