Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1586406_0001.png
J.nr. 15-3248836
Til Folketinget – Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 39 af 8. december 2015 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til præsentationen fra Investeringsfondsbranchens foretræde for udvalget den 10/12-15 om beskæftigelse og potentialer i investeringsfondsbranchen, til skatteministeren
1586406_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8/12-15 fra Investeringsfondsbranchen,
vedrørende beskæftigelse og potentialer i investeringsfondsbranchen, jf. ERU alm. del -
bilag 78.
Svar
Investeringsfondsbranchen (IFB) har den 8. december 2015 henvendt sig til Folketingets
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg i forbindelse med, at der er givet tilsagn om foretræ-
de for udvalget den 10. december 2015.
Baggrunden for IFB´s ønske om foretræde er, at Skatteministeriet har offentliggjort en
analyse af investeringsinstitutter og deres investorer. IFB anfører, at branchen i dag ikke
kan udnytte det store eksportpotentiale, hvorved Danmark ifølge IFB går glip af investe-
ringer, der kan skabe vækst og beskæftigelse. IFB vurderer, at en ændring af skatteregler-
ne vil medføre øget eksport af danske investeringsfonde og kapitalforvaltningsydelser, der
over en periode på fem år forventes at skabe et betydeligt antal arbejdspladser. IFB mener
derfor, at skattereglerne bør ændres, så danske investeringsfonde kan sælge deres produk-
ter i udlandet. IFB mener, at der kan etableres særregler i relation til analysens model 2,
som kan imødegå at modellen kan udnyttes af andre brancher. En ændring af skattereg-
lerne vil ifølge IFB gavne de danske forbrugere i form af større produktudbud, sikre og
udvikle den danske kompetenceklynge på området samt medføre vækst, beskæftigelse og
øgede skatteindtægter til gavn for det danske samfund.
IFB foreslår også, at der nedsættes en hurtigt arbejdende task force med deltagelse af
Erhvervs- og Vækstministeriet, Skatteministeriet, brancheorganisationer og uvildige ek-
sperter, der på baggrund af Skatteministeriets analyse og branchens forslag skal komme
med konkrete løsninger, der gennem justeringer af skattereglerne kan fremme dansk ek-
sport af investeringsfonde, vækst og beskæftigelse.
De konkrete løsninger skal blandet andet sikre:
At udenlandske investorer bliver neutralt beskattet og dermed ikke overbeskattet
af udbytter fra danske investeringsfonde
At branchen kan administrere europæiske investeringsfonde fra Danmark for at
fremme hjemflytning og forhindre udflytning af arbejdspladser
At forskellige investorers behov kan dækkes af samme investeringsfond, så dan-
ske forvaltere kan udnytte eksportpotentialet og udenlandske fonde kan få nem-
mere adgang til det danske marked
Hertil bemærkes:
Skatteministeriet har den 6. november 2015 offentliggjort en analyse af beskatningen af
investeringsinstitutter og deres investorer. Analysen undersøger en række modeller, der
bl.a. har til hensigt at løse en række af de problemstillinger, som IFB nævner. Skattemini-
Side 2 af
333
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til præsentationen fra Investeringsfondsbranchens foretræde for udvalget den 10/12-15 om beskæftigelse og potentialer i investeringsfondsbranchen, til skatteministeren
1586406_0003.png
steriet har i forbindelse med offentliggørelsen af analysen tilkendegivet, at man ønsker at
fortsætte dialogen med branchen.
Blandt de mulige ændringer, der undersøges i analysen er en ophævelse af beskatningen af
udbytter fra danske investeringsinstitutter til udenlandske investorer. Beskatningen af
udbytter fra danske aktier ved direkte investering bevares (model 2).
Indledningsvis kan jeg henvise til mit svar på SAU alm. del spm. 31 (2015-16), hvoraf det
bl.a. fremgår, at Skatteministeriets analyse konkluderer, at ændringer af udbyttebeskat-
ningsreglerne for udenlandske investorer i danske investeringsinstitutter ikke kan anbefa-
les, da de samfundsøkonomiske positive effekter er begrænsede. Herudover er det et
bærende princip, at Danmark beskatter udbytter, der føres ud af landet. Dette skyldes
bl.a. hensynet til at begrænse mulighederne for skatteplanlægning med henblik på at und-
gå dansk beskatning af investeringer i Danmark.
I relation til IFB´s bemærkninger om en justeret udgave af analysens model 2, skal det
bemærkes, at analysen tager forbehold for, at den i analysen angivne provenuvurdering af
model 2 er behæftet med stor usikkerhed, da der er en betydelig risiko for, at andre inve-
storer vil benytte investeringsfonde til at reducere beskatningen af udbytter fra investerin-
ger i Danmark. Det medfører en betydelig risiko for udhuling af skattegrundlaget. Skat-
teministeriet har ikke i forbindelse med analysen identificeret mulige værnsregler, som
effektivt kan forhindre en sådan udhuling.
Analysen konkluderer overordnet, at der ikke er grundlag for at gennemføre ændringer,
der går i retning af at lempe udbyttebeskatningen specifikt til fordel for udenlandske inve-
storer i investeringsfonde. Det er væsentligt, at de danske udbyttebeskatningsregler er
tilstrækkeligt robuste. Herudover konkluderer analysen, at styrkede rammevilkår for op-
sparing, formueforvaltning og investering i Danmark ikke bør søges opnået gennem se-
lektive ændringer af skattereglerne for specifikke anbringelsesformer, herunder investe-
ringsinstitutter.
Afslutningsvist peges der på, at Regeringen har besluttet at udvide Erhvervsbeskatnings-
udvalgets kommissorium, så udvalget også skal se på mulige skattepolitiske tiltag, der kan
bidrage til generelt at tiltrække udenlandske investeringer til Danmark.
Side 3 af
333