Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1678378_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
20. oktober 2016
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 312 alm. del stillet af udvalget den 30. sep-
tember 2016.
Spørgsmål:
Beregninger viser, at et kapitalbehov på f.eks. 15 mia. kr. i kapital til et
realkreditinstitut ifølge den anvendte beregningsmodel vil medføre, at
bidragssatsen kun skal hæves med 0,11 procentpoint eller 0,0011 pct., (jf.
side 69, og tabel 3, i ”Rapport fra ekspertudvalget om gennemsigtighed
og mobilitet på realkreditmarkedet”). Ministeren bedes kommenter på,
hvordan denne beregning står i forhold til de faktiske bidragsstigninger og
de eventuelt kommende kapitalkrav?
Svar:
Siden realkreditinstitutterne efter finanskrisen blev mødt med skærpede
markeds- og reguleringskrav er bidragssatserne steget fra et gennemsnit
på omkring 0,5 pct. til aktuelt knap 0,9 pct., jf. figur 1.
Figur 1. Gennemsnitlig bidragssats på husholdningernes udestående real-
kreditlån
Pct.
1
0,9
0,8
0,7
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
0
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
Kilde: Nationalbanken
2006M01
2006M06
2006M11
2007M04
2007M09
2008M02
2008M07
2008M12
2009M05
2009M10
2010M03
2010M08
2011M01
2011M06
2011M11
2012M04
2012M09
2013M02
2013M07
2013M12
2014M05
2014M10
2015M03
2015M08
2016M01
2016M06
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om, at beregninger viser, at et kapitalbehov på f.eks. 15 mia. kr. i kapital til et realkreditinstitut ifølge den anvendte beregningsmodel vil medføre, at bidragssatsen kun skal hæves med 0,11 procentpoint eller 0,0011 pct., til erhvervs- og vækstministeren
2/2
Beregningen i Ekspertudvalgets rapport af omkostningen ved et eksempel
på et højere kapitalbehov er gennemført på en model for et hypotetisk
realkreditinstitut.
Det er ikke korrekt, og fremgår heller ikke af Ekspertudvalgets rapport, at
stigningen i bidragssatsen for det hypotetiske realkreditinstitut på 0,11
procentpoint svarer til 0,0011 pct. Beregningen viser en stigning i bi-
dragssatsen på 31 pct.
Det skal understreges, at beregningens resultater ikke nødvendigvis kan
overføres direkte på konkrete institutter eller bruges som målestok for
faktiske bidragssatsstigninger, idet institutspecifikke forhold kan gøre sig
gældende.
Jeg har noteret mig, at de institutter, der har hævet bidragssatserne ikke
alene har begrundet bidragsstigninger med øgede kapitalkrav.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen