Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. december 2016
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 310 alm. del stillet af udvalget den 30. sep-
tember 2016.
Spørgsmål:
I forbindelse med ”Rapport fra ekspertudvalget om gennemsigtighed og
mobilitet på realkreditmarkedet” foreslår den finansielle sektor, at ting-
lysningsafgiften bortfalder (i stedet for kurtage og kursskæring) ved skift
af realkreditinstitut. Hvad vil finanssektorens forslag betyde for andre
borgere end de boligejere, der skifter realkreditinstitut?
Svar:
Forslaget skønnes med nogen usikkerhed, og under nedenstående forud-
sætninger, at medføre et provenutab i størrelsesordenen 15 mio. kr. i 2017
i forhold til gældende regler. Dette provenutab vil skulle finansieres ved
for eksempel at øge andre skatter/afgifter eller gennem besparelser på den
offentlige service.
Det er lagt til grund, at der alene spørges til bortfald af afgift ved skift
eller omlægning af lån i varslingsperioden ved en forhøjelse af bidrags-
satsen på et realkreditlån eller rentetillægget på et realkreditlignende lån i
et pengeinstitut.
Der skønnes således ikke at være provenutab forbundet med forslaget i de
år, hvor der ikke varsles prisstigninger på realkreditlån eller realkreditlig-
nende lån.
Det bemærkes, at provenutabet i de år, hvor der varsles prisstigninger, vil
falde over tid, da provenutabet som følge af forslaget alene vedrører pan-
tebreve, der er optaget før 1. juli 2007, hvor tinglysningsafgiftsstrukturen
blev ændret, jf. nedenfor. Disse pantebreve udfases løbende.
Det bemærkes, at Skatteministeriet, i forbindelse med analysearbejdet
vedrørende sanering af afgifterne, ser nærmere på mulighederne for at
forenkle de administrative byrder ved tinglysningsafgiften, herunder i
forbindelse med skift mellem penge- og realkreditinstitutter, med ud-
gangspunkt i forslag fra bl.a. den finansielle sektor.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk