Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1679910_0001.png
Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 493
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. oktober 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 493 (Alm. del) af 5.
september 2016 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål
Vil ministeren sende tabeller svarende til 2B og 2C i DK2025 side 68-69 opdelt
i dels umiddelbar effekt og tilbageløb, dels adfærd? Tabellerne bedes omfatte
årene 2017-2080, dog kun hvert femte år efter 2025.
Svar
Provenuoversigterne i
DK2025
er angivet efter tilbageløb og adfærd (hvor rele-
vant) svarende til virkningen på den strukturelle saldo, som er det primære sty-
ringsredskab i tilrettelæggelsen af finanspolitikken. Provenuerne efter tilbageløb
og adfærd fremgår af
DK2025 – Et Stærkere Danmark tabel 2B og 2C på s. 68-69.
I vedlagte tabel 1 og 2 vises de umiddelbare provenuer svarende til tabel 2B og 2C
i
DK2025 – Et stærkere Danmark.
I vedlagte tabel 3 og 4 er provenuer efter tilbageløb angivet.
For provenuvirkninger i perioden efter 2025 henvises til svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 492 af 5. september 2016.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om ministeren vil redegøre for provenuvirkningen i tabel A.1. i regeringens publikation Et stærkere Danmark – Vækst 2016 opdelt på henholdsvis før tilbageløb, efter tilbageløb og før adfærd og efter adfærd, til erhvervs- og vækstministeren
1679910_0002.png
Side 2 af 5
Oversigt over umiddelbare provenuer
Tabel 1
Oversigt over finansiering i 2017-2025 (umiddelbar virkning)
2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Mia. kr., 2017-priser
Råderum i grundforløb uden nye tiltag
1) 6)
Reserveret finansiering fra Jobreform fase I mv.
6)
Ramme til lempelser for erhvervslivet,
jf. Aftale om
Vækstpakke 2014 (juni 2014)
2) 6)
Afskaffelse af grøn check
Reduktion af rentefradrag
Beskæftigelsesfremmende justeringer af
overførselssystemet mv.
-
heraf justering af seniorjobordning
3)
-
heraf afvikling af revalideringsordning
- heraf justering af børne- og ungeydelse
- heraf dagpengekarens for dimittender
- heraf afdæmpet regulering af satsregulerede
overførsler i 2024-25
- heraf målretning af voksenlærlingeordning
Omlægning af SU-systemet
4)
-
heraf lige dele stipendium og lån, SU til
normeret tid og afdæmpet regulering
-
heraf rentefrit lån under uddannelse, forhøjet
fribeløb for studerende og forhøjet
beskæftigelsesfradrag for dimittender
Forøgelse af pensionsalderen med 6 måneder
5) 6)
Mindre stejl konsolideringssti muliggjort af langsigtet
styrkelse af de offentlige finanser
Finansiering i alt
2,4
1,2
0,2
4,1
-
0,3
0,0
0,1
0,2
0,0
-
-
-
-
-
0,0
0
8,3
7,1
1,1
0,2
4,0
-
0,8
0,0
0,2
0,5
0,1
-
-
-
-
-
0,0
2,8
16,1
10,1
1,0
0,2
3,8
-
0,8
0,0
0,2
0,5
0,1
-
-
0,3
0,4
-0,1
0,0
6,5
22,7
11,8
1,0
0,2
3,6
-
0,9
0,0
0,2
0,5
0,1
-
0,1
1,4
1,6
-0,3
0,0
5,3
24,2
17,6
1,0
0,2
3,5
0,7
1,0
0,0
0,2
0,5
0,1
-
0,1
1,9
2,7
-0,7
0,2
4,7
30,8
22,8
1,0
0,2
3,4
1,6
1,0
0,0
0,2
0,5
0,1
-
0,2
2,8
3,9
-1,1
0,5
9,4
42,8
28,3
1,0
0,2
3,3
2,8
1,0
0,0
0,2
0,5
0,1
-
0,2
3,2
4,3
-1,2
1,9
7,5
49,2
33,9
1,0
0,2
3,2
4,0
1,8
0,0
0,2
0,5
0,1
0,8
0,2
3,4
4,6
-1,2
1,6
3,1
52,2
39,5
1,0
0,2
3,1
5,0
2,5
0,0
0,2
0,5
0,1
1,5
0,2
3,5
4,8
-1,2
3,7
0,0
58,6
Anm: Besvarelsen tager udgangspunkt i grundlaget for Helhedsplanen, dog er enkelte tal konsolideret i forhold til
DK2025 – Et stærkere Danmark
primært vedrørende SU-omlægning (se note 4).
1)
Opgjort som væksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i et grundforløb med strukturel balance i
2020 og 2025.
2)
Rammen til lempelser for erhvervslivet blev afsat i forbindelse med Aftale om Vækstpakke 2014 (juni 2014). I
forbindelse med aftalerne om finansloven for 2016 blev der indgået aftale om at udmønte rammen i
forbindelse med et kommende udspil til en erhvervsbeskatningsreform.
3)
Tallene viser den del af provenuvirkningen, der ligger udover konsekvenserne for udgifter kategoriseret som
offentligt forbrug. Ligeledes indgår et forslag om effektivisering af a-kasser i regeringens udspil til Jobreform
fase II, som frigør midler til andre prioriteringer inden for det samlede råderum.
4)
I forhold til
DK2025 – Et stærkere Danmark
er der en mindre afvigelse i profilen for provenuet af SU-
omlægningen pga. en teknisk fejl, der er korrigeret,
jf. svar på Uddannelses- og Forskningsudvalget spm. 285 (alm. del)
af 2. september 2016.
5)
Inkl. provenuvirkningen af, at der indføres en seniorfleksjobordning.
6)
Angivet som den samlede virkning på den strukturelle saldo (dvs. efter tilbageløb og adfærd, hvor relevant) og
dermed svarende til provenuet i tabel 2B i
DK2025 – Et stærkere Danmark.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om ministeren vil redegøre for provenuvirkningen i tabel A.1. i regeringens publikation Et stærkere Danmark – Vækst 2016 opdelt på henholdsvis før tilbageløb, efter tilbageløb og før adfærd og efter adfærd, til erhvervs- og vækstministeren
1679910_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 2
Oversigt over prioriteringer i 2017-2025 (umiddelbare provenuer)
Mia. kr., 2017-priser
Jobreform fase II
-
heraf målrettet jobfradrag
-
heraf PensionsBonus
-
heraf lavere topskattesats
-
heraf afskaffelse af PSO-afgift
- heraf billiggørelse af vedvarende energi
-
heraf jobpræmie for langtidsledige
-
heraf socialt frikort
1)
Fortsat skattestop for punktafgifter
Vækst 2016
-
heraf fradrag for normalforrentning af
egenkapital (ACE)
-
heraf lavere skat på aktieindkomstskat
-
heraf til fremme af deleøkonomisk aktivitet
-
heraf til bedre vilkår for danskere, der investerer
i udenlandske investeringsinstitutter, samt for
kapitalforvaltning i Danmark.
-
heraf investorfradrag
-
heraf til bedre vilkår for iværksættere
-
heraf bonusfradrag for merinvesteringer i
forskning og udvikling
-
heraf lempelse af regler for placering af privat
administrerede pensionsordninger
Tryghed om boligskatten
Styrket pensionsopsparing
- heraf reduktion af restgruppeproblematik
- heraf øget incitament til opsparing sidst i livet
Vækst i udgifterne til offentlig service
1)
- heraf gennemsnitlig vækst på 0,5 pct. årligt
- heraf generel styrkelse af skattevæsenet
Løft af de offentlige investeringer
2)
1)
2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
7,9
3,0
2,0
1,9
0,8
-0,5
0,2
0,0
0,0
0,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,3
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2,5
2,5
0,0
0,0
0,0
10,9
15,8
5,8
3,8
3,7
2,1
-0,5
0,4
0,0
0,0
1,6
0,0
0,7
0,2
0,1
0,3
0,2
0,1
0,0
0,1
-2,1
0,2
-2,3
5,5
4,8
0,7
1,2
0,0
22,0
16,2
5,6
3,6
3,6
3,2
-0,4
0,1
0,0
0,0
2,1
0,4
0,7
0,2
0,1
0,3
0,3
0,2
0,0
1,0
-1,9
0,4
-2,3
8,8
7,2
1,6
3,5
0,0
29,7
16,9
5,6
3,6
3,5
4,3
-1,0
0,0
0,0
0,0
2,5
0,8
0,7
0,2
0,1
0,3
0,2
0,2
0,0
1,8
-1,8
0,5
-2,4
11,4
9,6
1,8
1,2
0,0
32,0
17,9
5,6
3,6
3,4
5,3
-1,6
0,0
0,0
0,3
3,1
1,4
0,7
0,2
0,1
0,3
0,1
0,3
0,0
5,6
-1,7
0,7
-2,4
11,9
11,9
0,0
3,5
0,5
41,1
18,7
5,6
3,6
3,4
6,1
-1,1
0,0
0,0
0,7
3,6
2,0
0,7
0,2
0,1
0,3
0,0
0,3
0,0
5,0
-1,6
0,9
-2,5
14,3
14,3
0,0
4,6
8,2
53,4
18,6
5,6
3,6
3,4
6,0
-1,1
0,0
0,0
1,0
4,0
2,4
0,7
0,2
0,1
0,3
0,0
0,4
0,0
4,6
-1,3
1,2
-2,5
16,7
16,7
0,0
5,7
10,5
59,8
18,6
5,6
3,6
3,4
6,0
-1,1
0,0
0,0
1,3
4,4
2,7
0,8
0,2
0,1
0,3
0,0
0,4
0,0
3,9
-1,0
1,4
-2,4
19,1
19,1
0,0
5,7
10,3
62,3
18,6
5,6
3,6
3,4
6,0
-1,1
0,0
0,0
1,5
4,8
3,1
0,8
0,2
0,1
0,3
0,0
0,5
0,0
3,7
-0,7
1,6
-2,3
21,5
21,5
0,0
5,7
13,4
68,3
Reserve til uforudsete hændelser
1)
Prioriteringer i alt
1)
2)
Angivet som den samlede virkning på den strukturelle saldo (dvs. efter tilbageløb og adfærd, hvor relevant) og
dermed svarende til provenuet i tabel 2C i
DK2025 – Et stærkere Danmark
.
De offentlige investeringer er i nationalregnskabet opgjort inkl. moms. Når der prioriteres 27 mia. kr., svarer
det til, at de offentlige investeringer på nationalregnskabsform øges med i størrelsesordenen 31 mia. kr.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om ministeren vil redegøre for provenuvirkningen i tabel A.1. i regeringens publikation Et stærkere Danmark – Vækst 2016 opdelt på henholdsvis før tilbageløb, efter tilbageløb og før adfærd og efter adfærd, til erhvervs- og vækstministeren
1679910_0004.png
Side 4 af 5
Oversigt over provenuer efter tilbageløb
Tabel 3
Oversigt over finansiering i 2017-2025 (efter tilbageløb)
2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Mia. kr., 2017-priser
Råderum i grundforløb uden nye tiltag
1) 6)
Reserveret finansiering fra Jobreform fase I mv.
6)
Ramme til lempelser for erhvervslivet,
jf. Aftale om
Vækstpakke 2014 (juni 2014)
2) 6)
Afskaffelse af grøn check
Reduktion af rentefradrag
Beskæftigelsesfremmende justeringer af
overførselssystemet mv.
-
heraf justering af seniorjobordning
3)
-
heraf afvikling af revalideringsordning
- heraf justering af børne- og ungeydelse
- heraf dagpengekarens for dimittender
- heraf afdæmpet regulering af satsregulerede
overførsler i 2024-25
- heraf målretning af voksenlærlingeordning
Omlægning af SU-systemet
4)
-
heraf lige dele stipendium og lån, SU til
normeret tid og afdæmpet regulering
-
heraf rentefrit lån under uddannelse, forhøjet
fribeløb for studerende og forhøjet
beskæftigelsesfradrag for dimittender
Forøgelse af pensionsalderen med 6 måneder
5) 6)
Mindre stejl konsolideringssti muliggjort af langsigtet
styrkelse af de offentlige finanser
Finansiering i alt
2,4
1,2
0,2
3,1
-
0,2
0,0
0,0
0,2
0,0
-
-
-
-
-
0,0
0
7,1
7,1
1,1
0,2
3,0
-
0,5
0,0
0,1
0,4
0,0
-
-
-
-
-
0,0
2,8
14,8
10,1
1,0
0,2
2,9
-
0,5
0,0
0,1
0,4
0,1
-
-
0,2
0,2
0,0
0,0
6,5
21,4
11,8
1,0
0,2
2,7
-
0,6
0,0
0,1
0,4
0,1
-
0,1
0,7
0,9
-0,2
0,0
5,3
22,4
17,6
1,0
0,2
2,7
0,5
0,6
0,0
0,1
0,4
0,1
-
0,1
0,9
1,4
-0,5
0,2
4,7
28,3
22,8
1,0
0,2
2,6
1,2
0,7
0,0
0,1
0,4
0,1
-
0,1
1,3
2,1
-0,8
0,5
9,4
39,7
28,3
1,0
0,2
2,5
2,1
0,7
0,0
0,1
0,4
0,0
-
0,1
1,5
2,3
-0,8
1,9
7,5
45,6
33,9
1,0
0,2
2,4
3,0
1,1
0,0
0,1
0,4
0,0
0,4
0,1
1,6
2,5
-0,9
1,6
3,1
47,9
39,5
1,0
0,2
2,4
3,8
1,4
0,0
0,1
0,4
0,0
0,7
0,1
1,7
2,6
-0,9
3,7
0,0
53,7
Anm: Besvarelsen tager udgangspunkt i grundlaget for Helhedsplanen, dog er enkelte tal konsolideret i forhold til
DK2025 – Et stærkere Danmark
primært vedrørende SU-omlægning (se note 4).
1)
Opgjort som væksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i et grundforløb med strukturel balance i
2020 og 2025.
2)
Rammen til lempelser for erhvervslivet blev afsat i forbindelse med Aftale om Vækstpakke 2014 (juni 2014). I
forbindelse med aftalerne om finansloven for 2016 blev der indgået aftale om at udmønte rammen i
forbindelse med et kommende udspil til en erhvervsbeskatningsreform.
3)
Den del af provenuvirkningen, der ligger udover konsekvenserne for udgifter kategoriseret som offentligt
forbrug. Ligeledes indgår et forslag om effektivisering af a-kasser i regeringens udspil til Jobreform fase II, som
frigør midler til andre prioriteringer inden for det samlede råderum.
4)
I forhold til
DK2025 – Et stærkere Danmark
er der en mindre afvigelse i profilen for provenuet af SU-
omlægningen pga. en teknisk fejl, der er korrigeret,
jf. svar på Uddannelses- og Forskningsudvalget spm. 285 (alm. del)
af 2. september 2016.
5)
Inkl. provenuvirkningen af, at der indføres en seniorfleksjobordning.
6)
Angivet som den samlede virkning på den strukturelle saldo (dvs. efter tilbageløb og adfærd, hvor relevant) og
dermed svarende til provenuet i tabel 2B i
DK2025 – Et stærkere Danmark.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om ministeren vil redegøre for provenuvirkningen i tabel A.1. i regeringens publikation Et stærkere Danmark – Vækst 2016 opdelt på henholdsvis før tilbageløb, efter tilbageløb og før adfærd og efter adfærd, til erhvervs- og vækstministeren
1679910_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 4
Oversigt over prioriteringer i 2017-2025 (efter tilbageløb)
Mia. kr., 2017-priser
Jobreform fase II
-
heraf målrettet jobfradrag
-
heraf PensionsBonus
-
heraf lavere topskattesats
-
heraf afskaffelse af PSO-afgift
- heraf billiggørelse af vedvarende energi
-
heraf jobpræmie for langtidsledige
1)
-
heraf socialt frikort
1)
Fortsat skattestop for punktafgifter
Vækst 2016
-
heraf fradrag for normalforrentning af
egenkapital (ACE)
-
heraf lavere skat på aktieindkomstskat
-
heraf til fremme af deleøkonomisk aktivitet
-
heraf til bedre vilkår for danskere, der investerer
i udenlandske investeringsinstitutter, samt for
kapitalforvaltning i Danmark.
-
heraf investorfradrag
-
heraf til bedre vilkår for iværksættere
-
heraf bonusfradrag for merinvesteringer i
forskning og udvikling
-
heraf lempelse af regler for placering af privat
administrerede pensionsordninger
Tryghed om boligskatten
Styrket pensionsopsparing
- heraf reduktion af restgruppeproblematik
1)
2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
5,8
2,3
1,5
1,5
0,4
-0,5
0,2
0,0
0,0
0,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,2
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2,5
2,5
0,0
0,0
0,0
8,7
11,7
4,4
2,8
2,8
1,4
-0,5
0,3
0,0
0,0
1,2
0,0
0,5
0,1
0,1
0,2
0,2
0,1
0,0
0,1
-2,1
0,2
-2,3
5,5
4,8
0,7
1,0
0,0
17,4
12,0
4,2
2,7
2,7
2,2
-0,4
0,1
0,0
0,0
1,8
0,4
0,5
0,1
0,1
0,2
0,3
0,2
0,0
0,6
-1,8
0,5
-2,3
8,8
7,2
1,6
3,0
0,0
24,3
12,4
4,2
2,7
2,6
2,9
-0,8
0,0
0,0
0,0
2,1
0,8
0,5
0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
0,0
1,2
-1,6
0,8
-2,4
11,4
9,6
1,8
1,0
0,0
26,5
13,1
4,2
2,7
2,6
3,5
-1,3
0,0
0,0
0,3
2,7
1,4
0,5
0,1
0,1
0,2
0,1
0,2
0,0
3,7
-1,5
1,0
-2,4
11,9
11,9
0,0
3,0
0,5
33,8
13,8
4,2
2,7
2,6
4,3
-0,8
0,0
0,0
0,6
3,2
2,0
0,6
0,1
0,1
0,2
0,0
0,3
0,0
3,3
-1,3
1,2
-2,5
14,3
14,3
0,0
4,0
8,2
46,2
13,7
4,2
2,7
2,6
4,2
-0,9
0,0
0,0
0,9
3,7
2,4
0,6
0,1
0,1
0,2
0,0
0,3
0,0
3,0
-0,9
1,6
-2,5
16,7
16,7
0,0
5,0
10,5
52,7
13,7
4,2
2,7
2,6
4,2
-0,9
0,0
0,0
1,2
4,1
2,7
0,6
0,1
0,1
0,2
0,0
0,4
0,0
2,6
-0,5
1,9
-2,4
19,1
19,1
0,0
5,0
10,3
55,5
13,7
4,2
2,7
2,6
4,2
-0,9
0,0
0,0
1,5
4,5
3,1
0,6
0,1
0,1
0,2
0,0
0,4
0,0
2,4
-0,1
2,3
-2,3
21,5
21,5
0,0
5,0
13,4
61,6
- heraf øget incitament til opsparing sidst i livet
1)
Vækst i udgifterne til offentlig service
1)
- heraf gennemsnitlig vækst på 0,5 pct. årligt
- heraf generel styrkelse af skattevæsenet
Løft af de offentlige investeringer
1)
Reserve til uforudsete hændelser
1)
Prioriteringer i alt
1)
Angivet som den samlede virkning på den strukturelle saldo (dvs. efter tilbageløb og adfærd, hvor relevant) og
dermed svarende til provenuet i tabel 2C i
DK2025 – Et stærkere Danmark