Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1673105_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2016
Forvaltningsretskontoret
Stine Maria Tolstrup Chri-
stensen
2016-0033-0846
2073135
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 1423, som medlem af Folke-
tinget Rune Lund (EL) har stillet til justitsministeren den 14. september
2016.
Søren Pind
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om hvorvidt det tidligere er sket, at en anmodning om aktindsigt fra en journalist afvises på baggrund af, at denne har forholdt sig kritisk til et beslægtet emne, jf. den verserende sag om Dagbladet Informations journalist Lasse Skou Andersens og hans dækning af eksport af overvågningsteknologi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. S 1423 fra medlem af Folketinget Rune Lund (EL):
”Hvad mener ministeren om, at afslag på aktindsigt begrundes
med, at en journalist skriver kritiske artikler?”
Svar:
1.
I begrundelsen for spørgsmålet har spørgeren anført, at erhvervs- og
vækstministeren har givet afslag på aktindsigt til journalist Lasse Skou An-
dersen, hvor der i afslaget indgår formuleringer om, at journalisten skriver
kritiske artikler.
Indledningsvis bemærkes, at sager om aktindsigt afgøres af ressortmyndig-
heden, bl.a. når der er tale om afgørelsessager. I andre sager træffes afgø-
relse af den myndighed, der har dokumentet i sin besiddelse, jf. offentlig-
hedslovens § 36, stk. 1.
Justitsministeriet kan ikke behandle klager over afgørelser om aktindsigt
uden for Justitsministeriets område. Justitsministeriet har i øvrigt ikke nær-
mere kendskab til sagen, der henvises til i spørgsmålet.
Justitsministeriet finder derfor ikke at burde tage stilling til den konkrete
sag, som der henvises til i spørgsmålet.
2.
Mere generelt kan Justitsministeriet imidlertid oplyse, at efter offentlig-
hedslovens § 7, stk. 1, tilkommer retten til aktindsigt ”enhver”. Der stilles
som udgangspunkt ikke nærmere krav til begrundelsen for at søge om ak-
tindsigt eller om en særlig interesse heri.
Der kan i den forbindelse bl.a. henvises til Mohammad Ahsan, Offentlig-
hedsloven med kommentarer (2014), side 168 f, hvor der er anført følgen-
de:
”Der gælder som udgangspunkt hverken et legitimationskrav (at
den aktindsigtssøgende oplyser sin nærmere identitet) … eller et
begrundelseskrav (at den aktindsigtssøgende giver en nærmere
begrundelse for aktindsigtsanmodningen).
Det kan af ordlyden af § 7, stk. 1, udledes, at det ikke kan kræ-
ves, at den, der anmoder om aktindsigt, giver en nærmere be-
grundelse for anmodningen, eller at den pågældende på anden
måde påviser en særlig interesse i sagen eller har en særlig fag-
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om hvorvidt det tidligere er sket, at en anmodning om aktindsigt fra en journalist afvises på baggrund af, at denne har forholdt sig kritisk til et beslægtet emne, jf. den verserende sag om Dagbladet Informations journalist Lasse Skou Andersens og hans dækning af eksport af overvågningsteknologi, til justitsministeren
lig indsigt i sagen eller oplysningerne. Dette skal ses i sammen-
hæng med de formål, som en offentlighedsordning understøtter,
herunder informations- og ytringsfriheden, jf. § 1, stk. 1. En
myndighed vil dog efter omstændighederne kunne anmode den
aktindsigtssøgende om at redegøre for den pågældendes interes-
se i at søge aktindsigt, idet der ved meroffentlighedsvurderingen
kan (og skal) lægges vægt på hensynet til de interesser, der lig-
ger bag aktindsigtsanmodningen.”
3.
Offentlighedsloven giver som udgangspunkt heller ikke grundlag for at
lægge vægt på den anvendelse af oplysningerne, som den aktindsigtssø-
gende måtte påtænke, herunder på (risikoen for), at den, der søger om ak-
tindsigt, vil skrive kritiske artikler eksempelvis om myndighedens håndte-
ring af en given sag.
Det bemærkes samtidig, at der efter flere af offentlighedslovens bestem-
melser om undtagelse af oplysninger fra aktindsigt kan lægges vægt på
skadevirkningen af at meddele aktindsigt i oplysningerne. Det gælder efter
offentlighedslovens § 30, nr. 2, hvorefter retten til aktindsigt ikke omfatter
oplysninger om bl.a. drifts- eller forretningsforhold, for så vidt det er af
væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysnin-
gerne angår, at anmodningen ikke imødekommes. Det gælder endvidere
bl.a. efter offentlighedslovens § 32, nr. 2, hvorefter retten til aktindsigt kan
begrænses, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige
hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser mv., herunder forholdet til an-
dre lande eller internationale organisationer mv.
4.
En anmodning om aktindsigt kan i øvrigt afslås, hvis anmodningen må
antages at skulle tjene et retsstridigt formål eller lignende, jf. offentlig-
hedslovens § 9, stk. 2, nr. 2.
3