Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1662392_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[Kun det talte ord gælder]
Talepapir – ERU alm. del – samrådsspørgsmål AG vedrø-
rende danske prioriteter på ministerens område i relation
til EU-arbejdet, samt om de for udvalget relevante sager i
forhold det slovakiske EU-formandskab stillet på udvalgets
vegne af formand Morten Bødskov (S).
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Udvalget har bedt mig orientere om danske prioriteter på
mit område i relation til EU-arbejdet, samt om de for
udvalget relevante sager i forhold til det aktuelle slova-
kiske EU-formandskab.
[Indledning]
Som det er udvalget bekendt, står vi midt i en udfor-
drende tid for det europæiske samarbejde. Den britiske
folkeafstemning har efterladt EU i en politisk og øko-
nomisk usikker situation. Samtidig fylder migrations- og
flygtningekrisen og terrortruslen også meget på den eu-
ropæiske dagsorden.
Det er vigtige spørgsmål, der skal prioriteres. Men hvis
vi skal bringe EU ud af krisen, er det vigtigt, at vi fortsat
fokuserer på, hvordan vi kan skabe vækst og arbejds-
pladser i Europa.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir til samråd 1/9-16 om danske prioriteringer under det slovakiske EU-formandskab, til erhvervs- og vækstministeren
1662392_0002.png
2/6
Det er derfor glædeligt, at arbejdet for et økonomisk
stærkt Europa og et moderne indre marked står højt på
det slovakiske formandskabs dagsorden. Formandskabet
har meldt ud, at et særligt fokuspunkt for dem bl.a. vil
være videreudviklingen af det digitale indre marked.
Jeg vil nu redegøre for de sager, vi særligt prioriterer fra
dansk side det næste halve år. Prioriteterne ligger inden
4 områder.
Det drejer sig om 1) det indre marked og digitalisering,
2) handelspolitik, 3) det finansielle område og 4) sø-
fartsområdet.
[Det indre marked og digitalisering]
Øget digitalisering er en vigtig prioritet for regeringen
og en grundpille i regeringens erhvervs- og vækstpolitik.
På europæisk plan arbejder regeringen for en bedre inte-
gration af det digitale indre marked ved at fjerne de ube-
rettigede barrierer, der forhindrer forbrugerne og virk-
somhederne i at købe og sælge på tværs af grænser. Re-
geringen støtter derfor også intentionen bag Kommissio-
nens forslag til en omfattende e-handelspakke, der blev
lanceret i maj 2015. Den vil udvalget høre mere om ved
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir til samråd 1/9-16 om danske prioriteringer under det slovakiske EU-formandskab, til erhvervs- og vækstministeren
3/6
den tekniske briefing om lidt, men lad mig her fremhæve
to elementer.
Kommissionen har meldt ud, at man vil afskaffe uberet-
tiget geografisk blokering. Vi støtter fra dansk side, at
forbrugerne skal have mulighed for at træffe velinforme-
rede valg, når de handler online. Omvendt er det vigtigt,
at virksomhederne ikke pålægges unødige byrder eller
tvinges til at sælge på markeder, hvor de ikke kan tjene
penge.
Herudover vil jeg nævne forslaget om forbrugerbeskyt-
telsessamarbejdet. Forslaget har til formål at sikre en
styrket og ensartet håndhævelse af forbrugerlovgivningen.
Det skal ske ved, at myndighederne får beføjelser til at
stoppe virksomheders grænseoverskridende overtrædelser
af forbrugerlovgivningen. Det har længe været en dansk
prioritet at styrke forordningen om forbrugerbeskyttelse.
Udover den digitale dimension er det også vigtigt, at vi
fortsætter med at forbedre det indre marked for varer og
serviceydelser. Et åbent marked i EU er entydigt i danske
virksomheders interesse, og regeringen arbejder kontinu-
erligt for et mere velfungerende indre marked.
I den forbindelse vil jeg fremhæve et kommende forslag,
der har til formål at mindske unødvendige nationale sær-
regler. Det skal ske ved at revidere systemet for indrap-
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir til samråd 1/9-16 om danske prioriteringer under det slovakiske EU-formandskab, til erhvervs- og vækstministeren
4/6
portering af nye særregler for serviceydelser. Det støtter
regeringen varmt. Færre nationale særregler vil gøre livet
nemmere for bl.a. danske eksportvirksomheder.
[Handelspolitik]
På det handelspolitiske område ser vi i øjeblikket ten-
denser til en mere protektionistisk tilgang i EU. En så-
dan tilgang er ikke i Danmarks interesse.
Bl.a. har Kommissionen sagt, at man inden udgangen af
2016 vil fremsætte et forslag om at tildele Kina mar-
kedsøkonomisk status i antidumping-undersøgelser. En
sådan beslutning medfører, at vi fremadrettet vil skulle
behandle Kina på samme måde som andre handelspart-
nere i antidumping-sammenhæng.
Aktualiseret af krisen i den europæiske stålsektor er der
opstået pres i EU for ikke at give Kina markedsøkono-
misk status. Det kan derfor ikke udelukkes, at Kommis-
sionen vil fremsætte et forslag, der godt nok giver Kina
markedsøkonomisk status, men samtidig indeholder an-
dre tiltag af protektionistisk karakter.
Det er naturligvis helt i orden, at EU har mulighed for at
indføre anti-dumpingtold, hvis Kina dumper priserne på
produkter, som eksporteres til EU.
Men EU skal gøre det klogt og ikke overkompensere de
europæiske producenter. Det handler kort sagt om at
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir til samråd 1/9-16 om danske prioriteringer under det slovakiske EU-formandskab, til erhvervs- og vækstministeren
5/6
skabe en balance mellem at sikre, at skadevirkningerne
elimineres for de europæiske producenter, samtidig med
at importørerne og Europas forbrugere ikke skal betale
højere priser for at importere fra tredjelande.
Denne generelle skærpelse af EU’s antidumping-regler
og tendenserne til øget protektionisme er generelt ikke i
dansk interesse. Danske virksomheder er afhængige af at
importere varer til videre forarbejdning, og danske for-
brugere nyder godt af adgangen til importvarer, som ik-
ke pålægges høje toldsatser.
Regeringen vil derfor arbejde aktivt for at sikre, at EU
bevarer sin handelsliberale tilgang.
[Det finansielle område]
På det finansielle område er regeringens primære priori-
tet de kommende nye kapitalkrav. Vi arbejder aktivt på
at sikre, at de ikke udformes på en måde, så de bliver en
væsentlig udfordring for blandt andet de danske realkre-
ditinstitutter og de danske boligejere.
Kommissionen har meldt ud, at den i slutningen af året
vil fremsætte et udspil til en revision af EU’s kapital-
kravsregler. Her forventer vi bl.a., at der foreslås et så-
kaldt gearingskrav, hvor der ikke tages højde for, hvor
risikable institutternes aktiver er.
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir til samråd 1/9-16 om danske prioriteringer under det slovakiske EU-formandskab, til erhvervs- og vækstministeren
6/6
Endelig fortsætter arbejdet med kapitalmarkedsunionen,
som jeg tidligere har fremhævet her i udvalget. Regerin-
gen støtter fortsat arbejdet, der har til formål at fremme
investeringer for særligt små og mellemstore virksom-
heder.
[Søfart]
Jeg vil afslutte med søfartsområdet. Kommissionen har
fremsat tre forslag om regelforenklinger for sikkerheden
på passagerskibe i EU. Det støtter regeringen og vil ar-
bejde for, at det medfører byrdelettelser for erhvervsli-
vet, samtidig med at der opretholdes et højt sikkerheds-
niveau for passagerne.
Forslagene flugter godt med regeringens løbende arbejde
for at skabe gode betingelser for det maritime erhverv,
der er med til at skabe arbejdspladser i hele landet. Det
er også baggrunden for, at jeg før sommeren nedsatte et
vækstteam for Det Blå Danmark.
Tak for ordet.
6