Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1662541_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
8. september 2016
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 272 alm. del stillet af udvalget den 19. august
2016 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Anders Johans-
son (KF)
Spørgsmål:
Er ministeren enig i, at der ikke vil være tale om ulovlig statsstøtte i hen-
hold til EU’s regler om statsstøtte, såfremt statsstøtten ydes til infrastruk-
tur, eksempelvis nye ydermoler i forbindelse med projektet om udvidelse
af Søby Havn, forudsat at Søby Havn, som det er tilfældet, kun udfører
aktiviteter, som kunne være udført i en kommunal havn?
Svar:
Det skal indledningsvist bemærkes, at jeg som erhvervs- og vækstminister
ikke finder det korrekt at udtale mig om den konkrete sag vedrørende Sø-
by Havn, idet en række myndigheder, herunder Kystdirektoratet samt
Trafik- og Byggestyrelsen pt. behandler en ansøgning om tilladelse til at
udvide havnen, hvori spørgsmål om statsstøtte også indgår.
Jeg kan derimod som minister svare generelt på, hvordan Kommissionen,
efter praksis vurderer statsstøttespørgsmål i forbindelse med havne. Det
bemærkes, at kun EU-Kommissionen har kompetence til at træffe afgø-
relse om forenelig statsstøtte i henhold til Traktaten under ansvar for EU-
domstolen i Luxembourg.
Det følger af EU-traktatens art. 107, stk. 1, at kun støtte til virksomheder
falder ind under statsstøttebegrebet. Kommissionen og EU-domstolen har
fortolket virksomhedsbegrebet bredt, således at virksomheder defineres
som enhver enhed, dvs. også offentlige og non-profit enheder, der udøver
økonomisk aktivitet. Økonomisk aktivitet består i at udbyde varer og/eller
tjenesteydelser på et marked i konkurrence med andre markedsdeltagere.
En havns organisering eller kommunale ejerskab vil således ikke i sig selv
undtage havnen fra at være omfattet af EU-statsstøttereglerne.
Investeringer i infrastruktur, som er nødvendige for de offentlige almen-
nyttige aktiviteter, som staten eller de offentlige myndigheder er ansvarli-
ge for, når de udøver offentlig myndighed, er ikke underlagt statsstøtte-
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: MFU spm. om ministeren er enig i, at der ikke vil være tale om ulovlig statsstøtte i henhold til EU’s regler om statsstøtte, såfremt statsstøtten ydes til infrastruktur, eksempelvis nye ydermoler i forbindelse med projektet om udvidelse af Søby Havn, forudsat at Søby Havn, som det er tilfældet, kun udfører aktiviteter, som kunne være udført i en kommunal havn, til erhvervs- og vækstministeren
1662541_0002.png
2/3
reglerne. Det drejer sig f.eks. om sikkerhedsforanstaltninger, overvågning
af søfarten, trafikkontrol m.m.
Derimod er det slået fast med Kommissionens og EU-domstolens afgørel-
ser i sagen om lufthavnen i Leipzig-Halle, at investering i infrastrukturan-
læg eller udvidelse af infrastruktur anses for kommerciel økonomisk akti-
vitet og vil indebære statsstøtte, såfremt infrastrukturen efterfølgende ud-
nyttes kommercielt på markedet. Når en kommunalt ejet havn modtager
offentlig støtte til udvidelse af anlægsinfrastruktur og denne efterfølgende
udnyttes kommercielt, kan det således ikke udelukkes, at der vil være tale
om statsstøtte.
1
Statsstøtte kan imidlertid udelukkes, hvis det kan påvises, at den offentli-
ge finansiering - f.eks. gennem offentlige lån og garantier - foretages på
markedsvilkår i overensstemmelse med, hvad en markedsøkonomisk in-
vestor ville acceptere i en lignende situation. Det skal i så fald påvises, at
der de facto ville være markedsøkonomiske investorer, der ville acceptere
de konkrete finansieringsvilkår og afkast på samme tidspunkt, som den
offentlige myndighed investerer i havnen.
Støtten til en havn ville derudover kunne indrettes foreneligt med stats-
støttereglerne, som en tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse,
hvis de nærmere vilkår i Kommissionen beslutning (2012/21/EU) herom
er opfyldt. Disse regler giver mulighed for at definere støtte til havne som
offentlig økonomisk kompensation for tildeling af en public service opga-
ve til en virksomhed ved en officiel retsakt, f.eks. en kontrakt. Anvendel-
se af Kommissionens beslutning forudsætter, at den gennemsnitlige årlige
trafik i de to regnskabsår, der går forud for det år, hvori tjenesteydelsen af
almindelig økonomisk interesse blev overdraget, ikke overstiger 300.000
passagerer for havnes vedkommende. Herudover kan kompensatio-
nen/støtten kun gives for 10 år ad gangen.
Herudover skal det bemærkes, at Kommissionen aktuelt arbejder på at
gruppefritage statsstøtte til havne i visse situationer. Afhængigt af den
endelige udformning af disse regler, der forventes vedtaget i foråret 2017,
kan det ikke udelukkes, at støtte til udvidelse af en havn, under nærmere
vilkår, ville kunne anses som forenelig statsstøtte.
Det skal endeligt bemærkes, at statsstøtte, der ikke forud for tildelingen
kan erklæres lovlig, med hjemmel i Kommissionens regler for forenelig
statsstøtte (som eksempelvis beskrevet ovenfor), vil skulle anmeldes til og
1
Se bl.a. Kommissionens afgørelser i sager; C 39/2009 offentlig finansiering af havneinfrastruktur
i Ventspils, Letland, SA.38302 af 27. marts 2014 Italien Havnen i Salerno, SA.30742 (N/2010) af
22. februar 2012 Litauen Opførelse af infrastruktur til passager- og fragtfærgeterminaler i Klaipeda
(EUT C 121 af 26.4.2012, s. 1), SA.35418 (2012/N) af 2. juli 2013 Grækenland - Udvidelse af
Piræus havn (EUT C 256 af 5.9.2013, s. 2).
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: MFU spm. om ministeren er enig i, at der ikke vil være tale om ulovlig statsstøtte i henhold til EU’s regler om statsstøtte, såfremt statsstøtten ydes til infrastruktur, eksempelvis nye ydermoler i forbindelse med projektet om udvidelse af Søby Havn, forudsat at Søby Havn, som det er tilfældet, kun udfører aktiviteter, som kunne være udført i en kommunal havn, til erhvervs- og vækstministeren
3/3
godkendes af EU-kommissionen i henhold til Traktatens art. 108, før
statsstøtten ville kunne ydes.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen