Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
13. september 2016
Besvarelse af spørgsmål 271 alm. del stillet af udvalget den 16. august
2016 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for restauranters mulighed for at opkræve de-
positum/gebyr ved bordreservation, som gæsten skal betale ved udebli-
velse, herunder hvorvidt der gøres forskel på om det er en bil, et hotelvæ-
relse eller en bord på en restaurant der reserveres. Herudover bedes mini-
steren svare på, om ministeren – såfremt der ikke er mulighed for det i
dag – vil sikre, at restauranter får mulighed for at opkræve et sådant de-
positum/gebyr gennem kreditkortoplysninger for gæster.
Svar:
Restauranter har, på lige fod med andre erhvervsdrivende i andre bran-
cher, mulighed for at opkræve udeblivelsesgebyrer, forudsat at visse be-
tingelser er opfyldt.
For det første gælder det altid, at opkrævning af et gebyr skal ske i over-
ensstemmelse med god markedsføringsskik i markedsføringslovens for-
stand. Det betyder, at det skal klart skal fremgå af aftalen med forbruge-
ren fx i forbindelse med, at reservationen gennemføres.
For det andet bestemmer kravet om god markedsføringsskik, at gebyret
ikke må være urimeligt højt eller på anden måde urimeligt. Der er ikke
fastsat regler for gebyrets størrelse. Det er således altid en konkret vurde-
ring i det enkelte tilfælde, om gebyret er rimeligt eller urimeligt. I forhold
til restauranter, kan denne vurdering være sværere at foretage end på ek-
sempelvis hotelområdet. Det skyldes, at rimeligheden af udeblivelsesge-
byret bl.a. skal ses i forhold til det beløb, som restauranten havde udsigt
til at tjene, hvis ikke kunden var udeblevet. Vurderingen kan således falde
forskelligt ud alt afhængigt af, hvad forbrugerene ville have købt. I mod-
sætning til hoteller, som primært tjener penge på værelsesudlejning til
faste priser, har restauranter et langt bredere vareudbud og har vanskeli-
gere ved at forudse, hvad regningen ville være endt på, såfremt forbruge-
ren var mødt op til reservationen.
Forbrugerombudsmanden – der håndhæver markedsføringsloven og an-
den relevant forbrugerbeskyttelseslovgivning – er af den opfattelse, at en
forudgående reservation af et beløb på et kreditkort først og fremmest
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk