Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
12. september 2016
Besvarelse af spørgsmål 269 alm. del stillet af udvalget den 6. juli
2016.
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvor meget erhvervslivets administrative byrder
er blevet lettet siden juni 2015?
Svar:
Siden starten af 2015 er erhvervslivets byrder blevet opgjort som de
erhvervsøkonomiske omkostninger. Heri indgår både
administrative
byrder,
der består af de direkte omkostninger virksomhederne har ved
at opfylde skriftlige dokumentationskrav i reguleringen samt ved at
stille informationer til rådighed for myndigheder eller tredjepart, og
øvrige efterlevelsesomkostninger,
der dækker over de direkte omkost-
ninger virksomhederne har, som følge af krav i reguleringen til fx pro-
duktion, indretning eller drift samt omkostninger/tabt indtjening, hvor
reguleringen direkte medfører produktionsbegrænsninger for virksom-
hederne. Denne opgørelsesmetode er en opfølgning på aftalen om
Vækstpakke 2014 (indgået af den daværende regering, Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti),
hvor det blev besluttet at styrke konsekvensvurderingerne af ny regule-
ring.
Denne bredere opgørelsesmetode benyttes, da det for virksomhederne
ikke gør nogen forskel om byrderne er kategoriseret som administrative
eller ej – en byrde er en byrde. Det er også denne tilgang, der ligger til
grund for
Redegørelse om Erhvervslivet, EU-implementering og regule-
ringen 2015,
hvoraf det fremgår, at de erhvervsøkonomiske byrder for
danske virksomheder lettes med op mod 1 mia. kr. årligt siden 2015.
Ser man isoleret på de administrative byrder, er der siden 1. juni 2015
vedtaget love og udstedt bekendtgørelser, som samlet set letter med ca.
86 mio. kr.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
www.evm.dk
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen