Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1576124_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
4. december 2015
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 26 alm. del stillet af udvalget den 12. novem-
ber 2015.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oversende et notat om status på EU-Kommissionens
arbejde med REFIT.
Svar:
Europa-Kommissionens indsats for bedre regulering er forankret i RE-
FIT-programmet (’Regulatory Fitness Programme’), som blev lanceret i
december 2012. Formålet med indsatsen er at fjerne unødige byrder for
erhvervslivet i eksisterende EU-lovgivning samt at undgå byrder i ny EU-
lovgivning uden at kompromittere formålet med lovgivningen og de
grundlæggende beskyttelsesniveauer.
REFIT-programmet
I REFIT-resultattavlen fra maj 2015 gør Europa-Kommissionen status
over implementeringen af de 164 initiativer til forenkling og byrdelettel-
ser, der er identificeret som led i REFIT-programmet. Kommissionen har
siden 2012 fremlagt 58 lovgivningsmæssige initiativer, hvoraf 25 er ved-
taget af Europa-Parlamentet og Rådet og 22 er implementeret i medlems-
landene. Som eksempel kan det nævnes, at der i 2013 blev indført digital
momsfakturering, hvilket af Kommissionen estimeres at spare europæiske
virksomheder for 18 mia. euro om året.
Der er desuden gennemført 11 evalueringer og såkaldte ’fitness-tjek’ af
eksisterende EU-lovgivning, og det ventes, at man inden udgangen af
2015 vil have afsluttet yderligere 31. Blandt andet vil Europa-
Kommissionen i fjerde kvartal 2015 afslutte evalueringer af den europæi-
ske standardiseringsindsats samt af direktivet om forsinkede betalinger.
Endvidere vil Kommissionen inden udgangen af 2016 afslutte en evalue-
ring af den mini one-stop-shop for momsbetalinger for digitale tjenester,
som trådte i kraft 1. januar 2015.
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil oversende et notat om status på EU-Kommissionens arbejde med REFIT, til erhvervs- og vækstministeren
1576124_0002.png
2/3
REFIT-resultattavlen kan findes på Europa-Kommissionens hjemmeside
1
.
I forbindelse med fremlæggelsen af Europa-Kommissionens arbejdspro-
gram for 2016 offentliggjorde Kommissionen en oversigt over 27 nye
REFIT-initiativer, som både omfatter lovgivningsmæssige tiltag og eva-
lueringer. Eksempelvis vil Kommissionen foretage et eftersyn af forord-
ningen om europæiske venturekapitalfonde samt følge op på det igangvæ-
rende fitness-tjek af den generelle fødevarelovgivning.
Konsekvensvurderinger
Europa-Kommissionen besluttede i maj 2015 at styrke sin indsats for at
højne kvaliteten af sine konsekvensanalyser. Indsatsen forankres i Kom-
missionens konsekvensvurderingsenhed, som ændrer navn til ’Udvalg for
Forskriftskontrol’. Samtidig ændres sammensætningen af udvalget såle-
des, at tre ud af i alt syv medlemmer vil være eksterne.
Udvalget skal fremover godkende et udkast til konsekvensanalyse, før
disse kan sendes i inter-service konsultation i Europa-Kommissionen.
Det kan derudover nævnes, at Europa-Kommissionen i sine nye retnings-
linjer for konsekvensvurderinger har introduceret en digital dimension.
For alle forslag skal det således vurderes, hvordan it-teknologi påvirker
forslagets hensigt og implementering.
Regelforenklingsplatform
Europa-Kommissionen har endvidere besluttet at etablere en europæisk
platform for regelforenkling. Platformen har bl.a. det danske Virksom-
hedsforum for enklere regler som forbillede. Platformen får deltagelse af
repræsentanter fra alle medlemslandes regeringer og fra en række europæ-
iske interessenter. Alle får mulighed for at sende forslag til regelforenk-
ling af EU-lovgivning direkte til platformen gennem en web-portal. Her-
efter behandler platformen de indkomne forslag og beslutter hvilke regel-
forenklingsforslag, der skal sendes videre til Kommissionen. Kommissio-
nen har forpligtet sig til at give en offentlig tilbagemelding på, om man
vil efterleve forslagene eller ej (et ’følg-eller-forklar’-princip). Det første
møde forventes afholdt i begyndelsen af 2016.
Med etableringen af Europa-Kommissionens regelforenklingsplatform
bliver det lettere at føde danske forslag til forenkling af EU-lovgivning
ind i den politiske beslutningsproces i EU. Det kan eksempelvis være
forslag fra Virksomhedsforum for enklere regler, som kræver ændring af
EU-regulering. Dermed knyttes den danske og europæiske indsats tættere
sammen, og det bliver lettere af fjerne unødige byrder for danske virk-
somheder, som følger af eksisterende EU-lovgivning. Den tidligere rege-
1
http://ec.europa.eu/smart-regulation/better_regulation/documents/swd_2015_110_en.pdf
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil oversende et notat om status på EU-Kommissionens arbejde med REFIT, til erhvervs- og vækstministeren
3/3
ring sendte i maj 2015 en række forenklingsforslag til Kommissionen,
som forventes behandlet af platformen.
Desuden vil regeringens nye EU-implementeringsudvalg bidrage til at
forebygge overimplementering af ny EU-lovgivning såvel som til at fjer-
ne unødvendig eksisterende overimplementering.
Danske prioriteter for EU’s arbejde med regelforenkling
Europa-Kommissionen har igangsat mange gode tiltag på området og
regeringen støtter generelt Europa-Kommissionens indsats for bedre regu-
lering. Herudover arbejder regeringen for navnlig tre tiltag, som kan styr-
ke indsatsen.
For det første arbejdes der for, at Europa-Kommissionen fastsætter reduk-
tionsmål på samme måde, som regeringen har en målsætning om at redu-
cere byrderne for erhvervslivet i Danmark med op mod 3 mia. kroner in-
den 2020.
For det andet arbejdes for en forbedring af Europa-Kommissionens RE-
FIT-resultattavle, så der i højere grad foretages kvantitative estimater af
de byrdelettelser, der er gennemført i det forløbne år.
For det tredje arbejdes for større fokus på digitaliseringsklar lovgivning,
idet digitalisering ofte er en effektiv måde at reducere byrder uden at for-
ringe de grundlæggende beskyttelsesniveauer.
Jeg kan i øvrigt henvise til grund- og nærhedsnotat af 17. juni 2015, som
nærmere beskriver indholdet i Europa-Kommissionens pakke om bedre
regulering fra maj 2015.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen