Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1653538_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
7. juli 2016
Svar på Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets spørgsmål nr. 259
(Alm. del) af 15. juni 2016
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-
rådsmøde den 12. juli 2016, som har relevans for udvalgets sagsområde.
Svar
På dagsordenen for ECOFIN 12. juli 2016 er en række punkter relevante for Er-
hvervs-, Vækst- og Eksportudvalget. Det gælder sagerne om: revision af hvid-
vaskdirektivet, det slovakiske formandskabsarbejdsprogram, investeringsplanens
tredje søjle, Basel-komitéen og Kommissionens meddelelse om gennemsigtighed
og skatteunddragelse mv. Sagen om opfølgning på Det Europæiske Råd 28.-29.
juni 2016 er udgået af dagsordenen. Der redegøres ikke for dagsordenspunktet om
implementering af bankunionen. Der henvises generelt til notatet om de relevante
sager for Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalget på dagsordenen for ECOFIN 12.
juli 2016, som blev oversendt til udvalget 1. juli 2016.
Revision af 4. hvidvaskdirektiv
På ECOFIN ventes en præsentation af Kommissionens forslag af 5. juli 2016 til
revision af 4. hvidvaskdirektiv, og evt. en overordnet drøftelse heraf, men ikke
forhandlinger.
Det gældende 4. hvidvaskdirektiv styrkede bl.a. kravene til de berørte virksomhe-
ders kundekendskab, interne kontroller og registreringer af data mv. som indsats
mod hvidvask. Kommissionens revisionsforslag indebærer yderligere stramninger
i hvidvaskreglerne bl.a. som led i det optrappede arbejde mod terrorfinansiering.
Formålet er bl.a. at udstrække hvidvaskreglerne til forudbetalte betalingskort og til
platforme, hvor der handles med virtuelle valutaer. Pga. anonymiteten har forud-
betalte betalingskort og virtuel valuta været brugt af kriminelle og terrorister.
Formålet er endvidere at stille krav til alle EU-lande om at oprette et nationalt
centralt register over bank- og betalingskonti samt forslag vedr. informationsud-
veksling og offentlighed om ejerskab til selskaber mv. Det er også et centralt tiltag
i EU’s samlede indsats mod skatteunddragelse og skattely, der er styrket efter Pa-
nama-sagen, jf. punkt om Kommissionens meddelelse vedr. kampen mod skatte-
unddragelse mv. nedenfor. Formålet er endeligt at styrke de nationale finansielle
efterretningsmyndigheder og deres indbyrdes samarbejde.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om ministeren vil redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 12. juli 2016, som har relevans for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 2 af 4
Fra dansk side støtter man generelt forslaget og ser frem til at gå ind i forhandlin-
gerne om sagen.
Præsentation af det slovakiske formandskabsarbejdsprogram
Det slovakiske formandskab for ECOFIN ventes at præsentere sit arbejdspro-
gram på rådsmødet.
Det slovakiske formandskabsarbejdsprogram ventes bl.a. at prioritere en styrkelse
af den Økonomiske og Monetære Union (ØMU), det videre arbejde med Den
Europæiske Investeringsplan, herunder investeringsfonden (EFSI) og aftalen om
EU’s budget for 2017. Der ventes også drøftelser af klimafinansiering mhp. forbe-
redelse af COP22 i Marrakesh.
På det finansielle område ventes formandskabet bl.a. at prioritere kapitalmarkeds-
unionen og arbejdet med styrkelse og færdiggørelse af bankunionen i opfølgning
på konklusionerne vedtaget på ECOFIN 17. juni 2016. Herudover ventes for-
mandskabet at prioritere arbejdet med bekæmpelse af terrorfinansiering.
På skatteområdet ventes formandskabet at prioritere kampen mod skatteundgåel-
se på selskabsområdet (jf. særskilt dagsordenspunkt). På momsområdet ventes
formandskabet at lægge vægt på arbejdet med Kommissionens kommende forslag
om moms og e-handel samt Kommissionens momshandlingsplan og kampen
mod momssvig. Der ventes fortsatte drøftelser af det forstærkede samarbejde om
en afgift på finansielle transaktioner (FTT).
Det ventes også, at ECOFIN under slovakisk formandskab vil følge de økonomi-
ske konsekvenser af den britiske folkeafstemning den 23. juni 2016.
Regeringen kan generelt støtte formandskabets prioriteringer. Der ventes generel
opbakning til prioriteringerne fra de øvrige lande på rådsmødet.
Investeringsplanens tredje søjle
ECOFIN ventes at drøfte rammebetingelserne for investeringer i EU og i EU-
landene – den såkaldte tredje søjle i EU-investeringsplanen.
Investeringsplanens tredje søjle handler om dels at fjerne barrierer for investerin-
ger på EU-plan og at styrke det indre marked, og dels at identificere og adressere
specifikke barrierer for investeringer i de enkelte EU-lande. Drøftelsen i ECOFIN
ventes bl.a. at fokusere på, hvordan implementeringen af landeanbefalinger med
fokus på at fjerne barrierer for investeringer kan styrkes, herunder gennem øget
overvågning af implementeringsindsatsen, bedre teknisk assistance til reformgen-
nemførelse og ved at linke EU-midler til reformgennemførelse.
Regeringen er generelt positiv overfor investeringsplanens tredje søjle og fokus på
at fremme rammebetingelserne for investeringer, herunder inden for rammerne af
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om ministeren vil redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 12. juli 2016, som har relevans for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 3 af 4
det europæiske semester. Regeringens ser den tredje søjle som en af de vigtigste
dele af investeringsplanen og lægger vægt på, at øvrige tiltag i investeringsplanen,
herunder den europæiske fond for strategiske investeringer (EFSI), understøttes af
tiltag til at forbedre rammebetingelserne for investeringer.
Det er en generel dansk prioritet, at EU’s dagsorden om at fremme investeringer
først om fremmest fokuserer på at fremme og mobilisere private investeringer.
Status for Basel-komitéens arbejde med reformforslag
På ECOFIN ventes en status for Basel-komitéens arbejde med reformforslag
efter den finansielle krise.
Revisionen af EU’s kapitalkravsregler (CRD IV/CRR), som blev vedtaget i 2013,
implementerer størstedelen af de såkaldte Basel III-standarder. Resterende Basel
III-standarder i form af et gearingskrav og krav om stabil finansiering (NSFR)
ventes gennemført i EU med en kommende revision af CRD IV/CRR, hvor for-
slag ventes fremsat ultimo i år. Forslaget vil efter fremsættelse skulle forhandles
mellem Rådet og Europa-Parlamentet.
Et gearingskrav er et krav til et kreditinstituts kapitalgrundlag ift. dets ikke-
risikovægtede eksponeringer, fx udlån, hvor der ikke ses på risikoen ved de enkel-
te eksponeringer. NSFR indebærer krav om bedre overensstemmelse mellem lø-
betider på kreditinstitutters udlån hhv. finansiering.
Basel-komitéen arbejder aktuelt også på at videreudvikle standarderne. Arbejdet
skal efter planen færdiggøres inden udgangen af 2016 på basis af en grundig kon-
sekvensanalyse. Resultatet ventes ikke at indgå i den kommende revision af CRD
IV/CRR, men ventes evt. først indført i EU senere. Arbejdet indebærer bl.a. et
revideret såkaldt kapitalgulv. Det er – ligesom gearingskravet – en form for ikke-
risikobaseret kapitalkrav, som i praksis er et minimumsniveau for kapital, uaf-
hængig af hvor lave instituttets risici ved udlån mv. er.
Der ventes på det kommende ECOFIN vedtaget rådskonklusioner om arbejdet
med Basel-standarderne. Udkastet til rådskonklusioner fremhæver, at ECOFIN
støtter dette arbejde, men understreger samtidig, at den finansielle regulering fort-
sat skal tage højde for forskelle i risiko, dvs. fastholde princippet om, at kapital-
krav som hovedregel skal være risikobaserede. Konklusionerne anfører også, at
videreudviklingen af Basel-standarderne ikke bør medføre væsentligt øgede kapi-
talkrav, ligesom betydningen for forskellige jurisdiktioner og bankforretningsmo-
deller skal tages i betragtning.
Regeringen vil kunne tilslutte sig de ventede konklusioner. Regeringen finder det
af største vigtighed, at forslag til at implementere Basel-standarder i EU tager hen-
syn til særlige europæiske forhold og velfungerende forretningsmodeller, fx dansk
realkredit.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om ministeren vil redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 12. juli 2016, som har relevans for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 4 af 4
Kommissionens meddelelse vedr. kampen mod skatteunddragelse mv.
Kommissionen ventes på ECOFIN at præsentere sin meddelelse af 5. juli 2016
om øget gennemsigtighed og styrket kamp mod skatteunddragelse og skatteund-
gåelse i form af aggressiv skatteplanlægning mv. Der ventes alene en overordnet
drøftelse af sagen, eftersom der endnu ikke er fremlagt nye konkrete forslag.
Meddelelsen opsummerer den hidtidige betydelige indsats mod skatteunddragelse
mv. og angiver mulige yderligere tiltag, herunder i lyset af ”Panama-sagen”.
Meddelelsen opfordrer derudover bl.a. til hurtig enighed om den kommende revi-
sion af hvidvaskdirektivet, herunder tiltag om udveksling af information mellem
myndighederne om ejerskab af selskaber mv., som også planlægges forankret i en
yderligere revision af direktivet om administrativt samarbejde mellem skattemyn-
dighederne (DAC5). Kommissionen henviser også til sit kommende reviderede
forslag til direktiv om en fælles konsolideret selskabsskattebase (CCCTB).
Kommissionen overvejer desuden aktuelt mulige tiltag rettet mod banker og andre
mellemmænd involveret i skattely-transaktioner. Kommissionen vil igangsætte en
høring herom i efteråret. Der lægges op til tæt samarbejde med OECD og andre.
Kommissionen har endelig fokus på, om der er behov for yderligere beskyttelse af
whistleblowers i tillæg til eksisterende beskyttelser i en række specifikke retsakter
(fx det gældende hvidvaskdirektiv). Det skal i givet fald ske under respekt for
nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister