Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1650605_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[kun det talte ord gælder]
10. juni 2016
16/02972-2
Samråd 8. juni 2016 i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget –
spørgsmål AE stillet af Morten Bødskov (S)
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd i dag om, hvordan re-
geringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet ventes at
påvirke udviklingen af dansk turisme og målsætningen om
at tiltrække udenlandske investeringer til Danmark.
Jeg vil indlede med at supplere udenrigsministerens besva-
relse med kommentarer om, hvordan regeringen arbejder
med at sikre endnu bedre rammevilkår for at kunne tiltræk-
ke udenlandske investeringer. Derefter vil jeg komme ind
på udviklingen i dansk turisme.
Ad spørgsmål AE:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringens nedskæringsplan i
Udenrigsministeriet ventes at påvirke udviklingen af dansk turisme og
målsætningen om at tiltrække flere udenlandske investeringer til Dan-
mark, jf. omtalen af regeringens nedskæringsplan i Politiken den 3. marts
2016.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren kan bekræfte, at de foretagne besparelser i Udenrigsministeriet ingen konsekvenser vil få for arbejdet med at fremme Danmarks eksport og handel med udlandet, herunder udenlandske investeringer i Danmark og for dansk turisme, til erhvervs- og vækstministeren kopi til udenrigsministeren
2/13
[Tiltrækning af udenlandske investeringer til Danmark]
Som det fremgår af regeringsgrundlaget er regeringen me-
get fokuseret på at tiltrække flere udenlandske investeringer.
Udenlandske investeringer i Danmark er vigtige for vækst
og skabelse af arbejdspladser. Internationale virksomheder,
som investerer og skaber arbejdspladser i Danmark, kom-
mer ofte med ny teknologi, ny viden og nye produkter. Det-
te bidrager til at øge produktivitet, vækst og konkurrence.
Det er derfor afgørende, at vi skaber gode rammevilkår og
et attraktivt investeringsklima for såvel danske som uden-
landske virksomheder, og dermed gør det attraktivt at drive
virksomhed i Danmark.
Og her gør vi det godt. I flere undersøgelser placerer vi os
helt i front, når det kommer til, hvor nemt det er at drive
virksomhed. Men vi kan selvfølgelig blive endnu bedre.
[Indsats for at skabe bedre vilkår for virksomheder i Danmark]
Hvis vi skal gøre det attraktivt at investere i Danmark, skal
vores virksomheder være attraktive partnere. Danske virk-
somheder skal have bedre vilkår for at investere og skabe
arbejdspladser. Og hele Danmark skal have del i fremgan-
gen.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren kan bekræfte, at de foretagne besparelser i Udenrigsministeriet ingen konsekvenser vil få for arbejdet med at fremme Danmarks eksport og handel med udlandet, herunder udenlandske investeringer i Danmark og for dansk turisme, til erhvervs- og vækstministeren kopi til udenrigsministeren
3/13
Regeringen har fra første dag indført et skatte- og byrde-
stop, der vil give virksomhederne tryghed for, at de ikke
bliver pålagt nye økonomiske byrder. Regeringen har end-
videre den ambition, at de erhvervsøkonomiske byrder skal
lettes med over 3 mia. kr. inden 2020.
Vi har sat et arbejde i gang med at styrke fokus på at undgå
unødigt restriktive regler og overimplementering.
Og vi har fremlagt strategien
Vækst og udvikling i hele
Danmark,
som vil skabe bedre muligheder for udvikling i
alle dele af landet. Det skønnes at give et varigt løft i BNP
på 2,5 mia. kr., hvis udspillet gennemføres én til én.
Derudover har regeringen sænket skatter og afgifter med 4
mia. kr. i 2016 i forbindelse med Finanslov 2016, herunder
en nedsættelse af NOx-afgiften.
Og helt aktuelt har vi fremlagt forslag om en afskaffelse af
PSO-afgiften, der vil give danske virksomheder besparelser
på op imod 3,5 mia. kr. ved fuld indfasning, og skære 20-25
procent af elprisen. Det er også noget, som vil styrke kon-
kurrencekraften, også i forhold til at tiltrække udenlandske
investeringer.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren kan bekræfte, at de foretagne besparelser i Udenrigsministeriet ingen konsekvenser vil få for arbejdet med at fremme Danmarks eksport og handel med udlandet, herunder udenlandske investeringer i Danmark og for dansk turisme, til erhvervs- og vækstministeren kopi til udenrigsministeren
4/13
Endeligt har vi i regeringsgrundlaget annonceret, at vi vil
fremlægge et udspil for, hvordan erhvervsbeskatningen kan
gøre det mere attraktivt at investere i Danmark.
[Danmark i Vækst]
Vi annoncerede for nogle måneder siden, at det næste skridt
i regeringens erhvervs- og vækstpolitik er projektet
Dan-
mark i Vækst,
som skal bidrage til opfyldelse af regeringens
kommende vækstmålsætning frem mod 2025. Her er de
centrale sigtelinjer Industrialisering 4.0, Generation vækst
og Ny global økonomi.
Erhvervs- og vækstpolitikken skal have blik både for de
konkrete udfordringer, som dansk erhvervsliv står over for
nu, og for de mere langsigtede globale udviklingstendenser,
som vi bliver nødt til at tage bestik af.
Derfor vil vi blandt andet udarbejde klare erhvervsstrategi-
er, så vi styrker danske virksomheder, der er internationalt
konkurrenceudsatte og skaber fundamentet for nye globale
erhvervssucceser.
Og vi vil også have fokus på, at Danmark har det rigtige
handelsmæssige fokus for at klare sig i den globale ver-
denshandel.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren kan bekræfte, at de foretagne besparelser i Udenrigsministeriet ingen konsekvenser vil få for arbejdet med at fremme Danmarks eksport og handel med udlandet, herunder udenlandske investeringer i Danmark og for dansk turisme, til erhvervs- og vækstministeren kopi til udenrigsministeren
5/13
Et stærkt internationalt kendskab til danske erhvervsmæssi-
ge styrkepositioner er en forudsætning for, at vi kan begå os
i den globale konkurrence om eksport og investeringer. Vi
skal derfor arbejde målrettet for at skabe international syn-
lighed om vores styrkepositioner, så vi kan øge afsætningen
og tiltrække vigtige investeringer og kompetencer til Dan-
mark.
Det glæder mig, at den danske eksport oplever en stabil
fremgang og at der er udsigt til en pæn vækst i basisvareek-
sporten. Men vi skal fortsat have fokus på dansk eksport.
Derfor har jeg inden for de seneste måneder deltaget i for-
skellige initiativer og besøg rundt om i verden. Jeg har to
gange besøgt Tyskland, der er vores vigtigste eksportmar-
ked, ikke mindst for SMV’erne - både i april i forbindelse
med Hannover industrimesse og i maj i forbindelse med
IFAT miljømessen i München. Og jeg kan også nævne, at
jeg var i Qatar i marts, hvor besøget bl.a. resulterede i et
genbesøg fra Qatars største investeringsbank.
Og så har jeg for kort tid siden været i Kina, hvor det store
fokus på blandt andet det Blå Danmark resulterede i, at
China Classification Society offentliggjorde, at de planlæg-
ger at åbne kontor i København. Også turisme var et vigtigt
element i mit besøg.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren kan bekræfte, at de foretagne besparelser i Udenrigsministeriet ingen konsekvenser vil få for arbejdet med at fremme Danmarks eksport og handel med udlandet, herunder udenlandske investeringer i Danmark og for dansk turisme, til erhvervs- og vækstministeren kopi til udenrigsministeren
6/13
Disse besøg er fremragende eksempler på, hvordan samspil-
let mellem Erhvervs- og Vækstministeriet og Udenrigsmini-
steriet og ministertilstedeværelse i udlandet og den efterføl-
gende opfølgning herhjemme kan bære frugt og være med
til at skabe nye muligheder.
Så alt i alt mener jeg, at regeringen gør meget og på mange
punkter også har søsat nye og gode initiativer, som skal gø-
re det mere attraktivt at lokalisere sig i Danmark.
[Turismens betydning for Danmark]
Udvalget har også bedt mig forholde mig til, hvordan rege-
ringens nedskæringsplan forventes at påvirke udviklingen
af dansk turisme.
Danmark er en stor turismenation. I 2013 skabte turismen i
Danmark en omsætning på knap 92 mia. kr. og mere end
111.000 arbejdspladser fordelt i hele landet. Det viser med
stor tydelighed, at turismen virkelig betyder noget for det
danske samfund.
Efter en årrække med tilbagegang er der igen heldigvis
vækst i dansk turisme. De nyeste tal viser, at 2015 var et
rekordår for dansk turisme, hvor der blev registreret ca. 49
mio. turismeovernatninger i Danmark.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren kan bekræfte, at de foretagne besparelser i Udenrigsministeriet ingen konsekvenser vil få for arbejdet med at fremme Danmarks eksport og handel med udlandet, herunder udenlandske investeringer i Danmark og for dansk turisme, til erhvervs- og vækstministeren kopi til udenrigsministeren
7/13
Og 2016 tegner indtil videre til at blive endnu et rekordår.
En opgørelse fra Danmarks Statistik fra 1. kvartal viser, at
både udenlandske og danske turismeovernatninger i årets
første måneder er gået betydeligt frem i forhold 2015.
Vi kan samtidig se, at der fortsat vil være et stort vækstpo-
tentiale frem mod 2025 i forhold til turisme, hvor der vur-
deres at være et potentiale for en vækst på op mod 15 mio.
ekstra overnatninger.
[Vækstinitiativer på turismeområdet]
Hvis vækstpotentialet skal indfries er der fortsat behov for
at udvikle dansk turisme, således at Danmark kan få del i
den globale vækst i turismen. Regeringen har derfor allere-
de taget en række initiativer, der kan styrke og ikke mindst
udvikle dansk turisme.
Lad mig nævne, at regeringen i efteråret sammen med de
partier, der stod bag de 10 forsøgsprojekter, gav tilladelse
til at der kunne udmøntes de konkrete tilladelser. Det er jo
et arbejde, som foregik under den tidligere regering, men
som den nuværende regering så har udmøntet. De tilladte
projekter er spredt over hele landet og omfatter bl.a. etable-
ringen af nye oplevelses- og feriecentre, nye aktivitets- og
overnatningsmuligheder samt styrkelse af eksisterende tu-
rismeattraktioner.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren kan bekræfte, at de foretagne besparelser i Udenrigsministeriet ingen konsekvenser vil få for arbejdet med at fremme Danmarks eksport og handel med udlandet, herunder udenlandske investeringer i Danmark og for dansk turisme, til erhvervs- og vækstministeren kopi til udenrigsministeren
8/13
Regeringen har også taget initiativ til at nedsætte færgetak-
sterne for passagerbefordring til og fra visse af småøerne og
ø-kommuner. Det skal gøre det billigere for turister at be-
søge en række danske øer, hvor færgerne er den primære
transportvej.
Det er også værd at nævne, at for at styrke adgangen til
bredbånd, som spiller en stadig større rolle for turisterne,
har regeringen taget initiativ til at oprette en statslig bred-
båndspulje, som skal rettes mod sammenhængende områder
af boliger, virksomheder og/eller sommerhuse med dårlig
dækning.
Regeringen har også taget initiativ til at gøre det billigere at
drive forlystelser i Danmark ved, at elforbruget til forlystel-
ser sidestilles med andre momsregistrerede virksomheder,
således de er omfattet af de samme regler om godtgørelse af
elafgift.
Derudover har regeringen, sammen med en lang række an-
dre partier, taget initiativ til at modernisere restaurationslo-
ven, således at unge fra 15 år må arbejde i fx familierestau-
ranter og cafeer. Ændringen forventes at lette arbejdstilret-
telæggelsen i turismeerhvervet, der benytter mange unge
mennesker som arbejdskraft, særligt i højsæsonen.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren kan bekræfte, at de foretagne besparelser i Udenrigsministeriet ingen konsekvenser vil få for arbejdet med at fremme Danmarks eksport og handel med udlandet, herunder udenlandske investeringer i Danmark og for dansk turisme, til erhvervs- og vækstministeren kopi til udenrigsministeren
9/13
Regeringen forhandler desuden også i de her dage om at
modernisere rammerne for planloven. Regeringen ønsker
blandt andet at skabe bedre udviklingsmuligheder i alle dele
af Danmark både i forhold til strandbeskyttelseslinjen og
kystnærhedszonen samt også give mulighed for udlæg af
nye kystnære sommerhusområder. Dette vil medvirke til at
skabe bedre rammer for udviklingen af kyst- og naturturis-
men.
Regeringen har desuden fulgt op på eksekveringen af initia-
tiverne i aftale om vækstplan for dansk turisme fra juni
2014, herunder bedre organisering af den offentlige turisme-
fremmeindsats, udarbejdelse af en kvalitetsvejledning for
dansk turisme samt en udvidelse af fleksboligordningen.
Jeg har nærmere redegjort for initiativerne, som er taget og
som fremgår i den turismepolitiske redegørelse, som blev
oversendt til Folketinget i slutningen af maj. Og derudover
vil jeg her inden sommer fremlægge en national turisme-
strategi baseret på arbejdet i Det Nationale Turismeforum.
Turisme er bestemt et prioriteret område, og vi kan glæde
os over, at der bliver skabt rigtig mange arbejdspladser, ik-
ke mindst i nogle af de dele af Danmark, som ellers er un-
der særligt pres.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren kan bekræfte, at de foretagne besparelser i Udenrigsministeriet ingen konsekvenser vil få for arbejdet med at fremme Danmarks eksport og handel med udlandet, herunder udenlandske investeringer i Danmark og for dansk turisme, til erhvervs- og vækstministeren kopi til udenrigsministeren
10/13
[Markedsføring af Danmark og de danske turismeprodukter]
I forhold til samrådsspørgsmålet, så vedrører det særligt den
internationale markedsføring af Danmark, som turistdesti-
nation, hvor der spilles på flere tangenter.
Private danske virksomheder gør et stort arbejde med at
markedsføre deres tilbud og dermed tiltrække udenlandske
turister til Danmark. Det gælder ikke mindst på vores nær-
markeder
Dertil kommer den offentlige markedsføringsindsats, som
koordineres af VisitDenmark. VisitDenmark arbejder mål-
rettet med at øge kendskabet til Danmark som turistdestina-
tion internationalt fx via digitale og online markedsførings-
kampagner og ved at skabe god international presseomtale
gennem presseture og presseevents.
VisitDenmark samarbejder også tæt med Udenrigsministe-
riet bl.a. når der arrangeres markedsføringsevents på priori-
terede markeder
Under mit besøg i Kina gjorde jeg i samarbejde med Visit-
Denmark og ambassaden i Beijing også en indsats for at
udbrede kendskabet til Danmark som turistdestination.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren kan bekræfte, at de foretagne besparelser i Udenrigsministeriet ingen konsekvenser vil få for arbejdet med at fremme Danmarks eksport og handel med udlandet, herunder udenlandske investeringer i Danmark og for dansk turisme, til erhvervs- og vækstministeren kopi til udenrigsministeren
11/13
Og jeg ser frem til at være med til at markedsføre Danmark
ved OL i Rio, hvor VisitDenmark med støtte fra staten og
en lang række private fonde opstiller en pavillon på Ipane-
ma stranden, som det eneste land, hvor Danmark bliver
markedsført over for besøgende og journalister fra alle dele
af verden.
[Fokus på de vigtigste turismemarkeder]
Hvis vi skal udnytte turismens vækstpotentiale og få mest
ud af de offentlige midler, skal vi lave en skarp prioritering
og fokusere vores markedsføringsindsats mod de markeder,
hvor der er det største potentiale.
Hvis vi ser på, hvor de udenlandske turister kommer fra, så
er det helt tydeligt, at det markante marked er Tyskland,
som i 2015 stod for 56 % af alle udenlandske overnatninger
i Danmark.
Blandt de 5 vigtigste turismemarkeder er også Norge, Sve-
rige, Holland og Storbritannien. Sammen med Tyskland
udgør de over 80 % af alle udenlandske overnatninger i
Danmark.
Hvis vi derudover også inkluderer USA, Frankrig, Italien,
Schweiz og Kina, så udgør top-10 landene tilsammen 86 %
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren kan bekræfte, at de foretagne besparelser i Udenrigsministeriet ingen konsekvenser vil få for arbejdet med at fremme Danmarks eksport og handel med udlandet, herunder udenlandske investeringer i Danmark og for dansk turisme, til erhvervs- og vækstministeren kopi til udenrigsministeren
12/13
af alle udenlandske overnatninger i Danmark. De er altså
vores primære markeder.
De fire ambassader, som lukkes i Nepal, Mozambique og
Zimbabwe og Bolivia ligger i områder i Asien, Afrika og
Sydamerika, hvor vi stort set ikke får turister fra. Derfor er
det min vurdering, at vores primære turismemarkeder ikke
bliver berørt af Udenrigsministeriets omprioriteringer.
Men det er selvfølgelig klart, at vi også skal have øje for de
turismemarkeder, som ikke er så store i dag, men hvor vi
kan se, at de har potentiale til at blive det. Derfor arbejder
VisitDenmark med et prioriteringsværktøj, som vurderer,
hvilke markeder der har det største potentiale for dansk tu-
risme med udgangspunkt i en række objektive kriterier om
bl.a. velstandsniveau, tilgængelighed med fly og antal ud-
landsrejser.
Jeg må konstatere, at der ikke er nogle af de lande, som be-
røres af ambassadelukninger, der er med på listen over de
44 vigtigste turismemarkeder for Danmark.
[Afrunding]
Afslutningsvis kan jeg konkludere, at der gøres en stor ind-
sats for at tiltrække udenlandske investeringer til Danmark.
En indsats, som regeringen fuldt kan stå på mål for.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren kan bekræfte, at de foretagne besparelser i Udenrigsministeriet ingen konsekvenser vil få for arbejdet med at fremme Danmarks eksport og handel med udlandet, herunder udenlandske investeringer i Danmark og for dansk turisme, til erhvervs- og vækstministeren kopi til udenrigsministeren
13/13
I forhold til dansk turisme er der ikke et sammenfald mel-
lem de lande og områder, hvor Udenrigsministeriet omprio-
riterer Danmarks tilstedeværelse og de områder og lande,
som har det største vækstpotentiale for dansk turisme.
Så alt i alt, er det min vurdering, at Udenrigsministeriet
omprioriteringer ikke vil have nogen reel betydning for ud-
viklingen af dansk turisme.