Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1651246_0001.png
NOTAT
6. juni 2016
16/04398-3
Notat om Finanstilsynets proces og oplysninger vedrørende konkrete
sager om GPS-sporing
Erhvervs- og Vækstministeriets departement har rette henvendelse til Fi-
nanstilsynet, der har oplyst følgende:
”Som led i Finanstilsynet undersøgelse af forsikringsselskabers efter-
forskning ved personskadesager anmodede tilsynet bl.a. selskaberne om
at oplyse, om de havde anvendt GPS-sporingsudstyr som led i deres efter-
forskning af personskadessager.
Syv selskaber oplyste, at de ikke havde anvendt GPS-sporing som led i
deres efterforskning. Et enkelt selskab oplyste, at GPS-sporing havde væ-
ret anvendt i to sager, den seneste i 2013, mens et andet selskab oplyste,
at GPS-sporing havde været anvendt i en enkelt sag i 2012.
I forlængelse af disse oplysninger anmodede Finanstilsynet de to selska-
ber om at redegøre for følgende:
1) Hvilken type GPS-sporing der blev anvendt?
2) Hvorledes sporingen foregik, og hvilke oplysninger selskabet havde
søgt at indhente ved GPS-sporingen?
3) Om der blev indhentet samtykke fra skadelidte, samt på hvilken måde
og på hvilket tidspunkt skadelidte blev orienteret om GPS-sporingen?
Selskab 1 oplyste følgende:
”I perioden 2009 frem til d.d. (vi har ikke anvendt GPS sporing siden ok-
tober 2013, idet vi henviser til vores tidligere svar på Finanstilsynets
spørgsmål 5) blev der anvendt GPS sporing i to personskadesager.
UT 10 trackeren
1
blev i begge tilfælde påsat skadelidtes bil, der befandt
sig på et offentligt tilgængeligt sted. Det var herved muligt at konstatere,
hvor skadelidte befandt sig, således at observationen kunne gennemføres.
1
Finanstilsynet oplyser: En UT 10 tracker er en GPS-sporingsenhed.”.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministeren vil oversende et notat, der uddyber fakta og proces omkring de sager, hvor der ifølge Finanstilsynets rapport om forsikringsselskabers efterforskning af personskader 2015 har været anvendt GPS-sporing af skadelidte i forsikringssager, til erhvervs- og vækstministeren
2/3
Det var i disse 2 sager forsøgt at foretage en observation af skadelidte,
men det var ikke muligt at foretage denne, når medarbejdere ansat i [sel-
skabets navn] skal overholde færdselsloven. Endvidere var der i begge
sager konstateret, at skadelidte var en meget aktiv bilist, hvorfor en nor-
mal observation ikke var mulig. I sagen fra 2013 skulle det bl.a. doku-
menteres, at skadelidte kunne køre bil og arbejde i et længere tidsrum end
angivet af skadelidte. Ved brug af GPS-sporingen var det muligt at kon-
statere, at skadelidte bl.a. kunne køre fra Vestjylland til København (hur-
tigere end vi lovligt kunne observere). Tilsvarende forhold var gældende i
2009 sagen.
Formålet med GPS-sporingen var lovligt at kunne observere skadelidte,
hvor denne måtte befinde sig.
I begge sager er der blevet anvendt eksterne advokat, og erstatningen blev
efterfølgende nedsat betragteligt. Skadelidte blev efter sagens afslutning
orienteret af den eksterne advokat om, at [selskabets navn] havde foreta-
get observation. Der blev ikke forinden indhentet samtykke vedr. brug af
GPS-sporingen, da formålet herved ville forspildes.”
Selskab 2 oplyste følgende:
”Ved GPS pejlingen/overvågningen blev anvendt en UT-10 satellitspo-
ringsenhed tilrettet med magneter, således enheden kunne monteres skjult
under køretøjet og dermed overvåge bilens placering på et kort på en
computer.
Sporingen/pejlingen foregik ved, at den på skadelidtes køretøj påmonte-
rede GPS-enhed blev anvendt som en støtte til den traditionelle visuelle
kørende observation, der foregik fra biler ført af [Selskabets navn]s med-
arbejdere. GPS-enheden blev påmonteret under skadelidtes køretøj, mens
denne holdt parkeret på et frit offentligt sted. I den aktuelle sag mistede
medarbejderne på et tidspunkt kortvarigt den visuelle kontakt til skadelid-
te og dennes køretøj, som nogle få minutter senere blev lokaliseret vha.
satellitsignalerne på GPS-enheden ved en adresse, hvor skadelidte foretog
rengøringsarbejde, hvilket han ifølge sagens lægelige og kommunale ak-
ter ikke var i stand til. Det var således anvendelsen af GPS-enheden, der i
dette tilfælde førte til opklaringen af sagen.
Der blev ikke forud for monteringen og anvendelsen af GPS-enheden
indhentet et samtykke fra skadelidte, idet en sådan anmodning ville være
uhensigtsmæssig i forhold til den efterforskning/undersøgelse, der blev
iværksat af [selskabets navn], og som mistænkte skadelidte for forsik-
ringssvindel. Det vil med andre ord umuliggøre observation mod skade-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministeren vil oversende et notat, der uddyber fakta og proces omkring de sager, hvor der ifølge Finanstilsynets rapport om forsikringsselskabers efterforskning af personskader 2015 har været anvendt GPS-sporing af skadelidte i forsikringssager, til erhvervs- og vækstministeren
3/3
lidte, hvis vi forud for observationerne skal anmode om skadelidtes sam-
tykke, der således vil være klar over, at han/hun bliver observeret.
Skadelidte blev efter endt observation skriftligt orienteret om de foretagne
observationer. Pågældende blev ikke specifikt orienteret om selskabets
brug af GPS- overvågning, idet GPS-overvågning sidestilles med almin-
delig observation.
Sporingen er foretaget i overensstemmelse med F&P’s kodeks.”
Finanstilsynet vurderede at de tre konkrete sager, hvor der havde anvendt
GPS-sporing, var udtryk for en generel misforståelse i branchen om lov-
ligheden af denne praksis. Dette skyldtes bl.a., at branchens daværende
kodeks for efterforskning nævnte GPS-sporing som en mulighed. I den
forbindelse skal det nævnes, at branchen efterfølgende har ændret kodeks
således, at det nu utvetydigt fremgår, at anvendelse af GPS-sporing af
kunder ikke er en metode, som forsikrings- og pensionsselskaberne skal
benytte.
Set i lyset af, at selskaberne ikke siden 2013 havde anvendt GPS-sporing i
deres efterforskningspraksis, fandt tilsynet det ikke hensigtsmæssigt at
give særskilte reaktioner på baggrund af de konkrete sager. Tilsynet valg-
te i stedet påtale denne praksis i forhold til hele branchen ved tilsynets
undersøgelsesrapport.
Tilsynet er ikke i forbindelse med tidligere klager eller andre sager stødt
på problemer om GPS-sporing af kunder, før undersøgelsen blev iværk-
sat.”