Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1571255_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[Kun det talte ord gælder]
Talepapir – ERU alm. del – samrådsspørgsmål A vedrø-
rende danske prioriteter på ministerens område i relation
til EU-arbejdet, samt om de for udvalget relevante sager i
forhold til kommissionens nye arbejdsprogram og det ak-
tuelle EU-formandskabs prioriteter, stillet på udvalgets
vegne af formand Morten Bødskov (S).
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Udvalget har bedt mig om at præsentere mine prioriteter
for EU-arbejdet samt de relevante sager i forhold til
Kommissionens arbejdsprogram for 2016 og prioriteter-
ne for det luxembourgske EU-formandskab.
[KOM’s arbejdsprogram og formandskabets prioriteter]
Den politiske dagsorden i EU er præget af en række væ-
sentlige udfordringer. Især fylder migrations- og flygt-
ningekrisen naturligvis rigtig meget.
Herudover har EU fortsat udfordringer med at skabe
vækst og arbejdsplader, hvilket særligt optager mig som
erhvervs- og vækstminister.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet om danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
2/14
Vi har en EU-Kommission, der arbejder meget fokuse-
ret. EU skal være mere ambitiøs på de væsentlige områ-
der og til gengæld fylde mindre på andre områder.
Regeringen støtter den tilgang. På den måde kan EU le-
vere på de områder, hvor det forventes, at EU kan gøre
en positiv forskel for borgere og virksomheder.
Med offentliggørelsen af sit arbejdsprogram for 2016
har Kommissionen taget konkrete skridt til at levere på
de prioriterede områder.
I arbejdsprogrammet fremgår det, at skabelse af vækst
og arbejdspladser er en topprioritet for Kommission.
Det skal blandt andet ske gennem et stærkere indre mar-
ked og et fokus på bedre regulering for at mindske barri-
erer og undgå unødige byrder for virksomhederne.
Disse fokusområder er i god overensstemmelse med de
prioriteter, som Luxembourgs EU-formandskab arbejder
for. Formandsskabet har især fokus på stimulering af in-
vesteringer, det digitale indre marked og de europæiske
virksomhedernes konkurrenceevne.
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet om danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
3/14
[Danske prioriteter – overordnet]
Regeringen har et stærkt fokus på at skabe vækst og ar-
bejdspladser i Danmark. En afgørende forudsætning for
det er, at vi har et velfungerende indre marked i EU.
Tusindvis af danske arbejdspladser er nemlig afhængige
af, at danske virksomheder har gode muligheder for at
gøre forretninger i EU.
I forlængelse af det, vil jeg nu beskrive mine fire hoved-
prioriteter for EU-arbejdet som erhvervs- og vækstmini-
ster: et bedre fungerende indre marked, smart og mindre
byrdefuld regulering, etablering af et digitalt indre mar-
ked og etableringen af en kapitalmarkedsunion.
[Indre Markeds Strategien]
En hovedprioritet for EU-arbejdet er, at der sker en reel
forbedring af, hvordan det indre marked fungerer i prak-
sis.
Kommissionen offentliggjorde den 28. oktober 2015 sin
strategi for det indre marked. Startegien lægger op til ini-
tiativer inden for en række områder, herunder deleøko-
nomi, offentlige indkøb, bedre rammevilkår for service-
ydelser og standardisering.
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet om danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
4/14
Kommissionens strategi stemmer i høj grad overens
med, hvad regeringen har arbejdet for, og vi støtter op
om Kommissionens ambition om at skabe et mere vel-
fungerende indre marked til gavn for forbrugere og virk-
somheder.
Regeringen har arbejdet for en ambitiøs og fokuseret
strategi, som skal gøre det lettere at drive virksomhed i
det indre marked og understøtte, at virksomheder arbej-
der under ens konkurrencevilkår.
I september fremsendte jeg sammen med 16 medlems-
lande (bl.a. UK, Holland og Polen) et fælles brev til
Kommissionen med ønsker til indholdet af strategien.
Jeg oversendte udvalget en kopi af brevet den 5. okto-
ber.
Brevet og Kommissionens strategi afspejler i høj grad
danske prioriteter. Det vil eksempelvis sige bedre im-
plementering og systematisk håndhævelse af de fælles
EU-regler med fokus på de sektorer, der har størst øko-
nomisk vægt.
Det er fx en dansk prioritet at gøre det lettere at gribe ind
overfor nye uhensigtsmæssige nationale særregler, før
de træder i kraft. Dette er afspejlet i strategien ved for-
slag om at styrke notifikationsproceduren for tjeneste-
ydelser.
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet om danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
5/14
Det er også vigtigt, at Kommissionens indsats fører til en
reel forbedring af håndhævelsen af servicedirektivet og
fremmer et reelt indre marked for serviceydelser, hvor
der fortsat ligger et stort uudnyttet potentiale for vækst.
Det er derfor regeringens prioritet, at Kommissionen in-
troducerer en forpligtende ’proportionalitetstest’, når
EU-lande indfører nye nationale særregler for varer og
serviceydelser. Eksempelvis bør det være et krav, at na-
tionale myndigheder dokumenterer, hvorfor der er et be-
hov for særregler i lige netop deres land.
Disse to overordnede prioriteter – altså bedre implemen-
tering og bedre håndhævelse af EU-regler – indgår nu i
Kommissionens indre markeds strategi. Af Kommissio-
nens arbejdsprogram for 2016 fremgår det desuden, at
Kommissionen næste år vil fremsætte konkrete initiati-
ver inden for stort set alle områderne i strategien.
Jeg vil derfor fortsat være i dialog med både Kommissi-
onen, Europa-Parlamentet og de andre medlemslande for
at skabe det bedste resultat til gavn for danske virksom-
heder.
Endnu en dimension er det indre marked for såkaldte se-
kundære råmaterialer. Det vil sige restprodukter, der kan
benyttes som ressourcer af andre virksomheder. Med
andre ord: cirkulær økonomi. Her vil Kommissionen
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet om danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
6/14
meget snart fremlægge en ny pakke til erstatning for
den, der blev trukket tilbage sidste år. Det ser jeg frem
til, for cirkulær økonomi er en meget vigtig og positiv
dagsorden, som vi fra dansk side bør støtte.
Sagen ligger traditionelt hos miljø- og fødevareministe-
ren, fordi det handler om reglerne for affald. Men cirku-
lær økonomi er også en vigtig erhvervsdagsorden. En
stor del af produktionsvirksomhedernes omkostninger
går til råvarer og materialer, så bedre handel med res-
sourcer og øget ressourceeffektivitet kan være en vigtig
kilde til at styrke virksomhedernes konkurrenceevne.
Desuden kommer vi også til at se på, hvordan produkter
designes, produceres, markedsføres og genanvendes,
hvis vi skal tænke hele cirklen med. Her skal vi selvføl-
gelig have erhvervet med.
Jeg vil arbejde for, at omstillingen til en mere cirkulær
økonomi bliver omkostningseffektiv og markedsbaseret,
så det bliver sund fornuft og de gode forretningsmodel-
ler, der kommer til at drive processen.
Vi skal også fjerne regler, der forhindrer eller bebyrder
virksomheder, som gerne vil gøre tingene på en smartere
måde. Det bringer mig videre til næste prioritet.
[
Bedre regulering og REFIT-Platformen
]
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet om danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
7/14
En anden vigtig prioritet for regeringen er bedre regule-
ring og arbejdet med at fjerne unødvendige administrati-
ve byrder for virksomhederne – det gælder også i EU
sammenhæng.
Regeringen finder det afgørende at få ryddet op i al
unødvendig lovgivning og bureaukrati og støtter en am-
bitiøs og målrettet europæisk indsats for bedre regule-
ring. Det er vigtigt, at indsatsen skaber reelle forenklin-
ger for virksomheder uden at forringe de grundlæggende
beskyttelsesniveauer i lovgivningen.
Kommissionen fremlagde i maj 2015 en pakke vedrø-
rende bedre regulering, som rummer en række nye ini-
tiativer. Pakken flugter i høj grad med de danske priori-
teter på området.
Kommissionens pakke om bedre regulering rummer
mange gode tiltag, eksempelvis den nye regelforenk-
lingsplatform og større inddragelse af interessenter. Men
vi ønsker at gå videre med en endnu mere ambitiøs ind-
sats.
For det første arbejder regeringen for, at der fastsættes
mål for reduktionen af administrative byrder på europæ-
isk niveau. Reduktionsmål er en løftestang, som både-
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet om danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
8/14
forpligter embedsapparatet og det politiske niveau til at
prioritere indsatsen og skabe resultater.
For det andet arbejder regeringen for, at effekterne af
den europæiske indsats kvantificeres i større omfang,
end tilfældet er i dag. Særligt bør der i den årlige RE-
FIT-resultattavle indgå et estimat over de samlede byr-
delettelser i det forgangne år.
For det tredje arbejder regeringen for yderligere tiltag til
at gøre europæisk lovgivning digitaliseringsklar. Digita-
lisering er en effektiv måde at gøre hverdagen lettere for
virksomhederne uden at gå på kompromis med de
grundlæggende beskyttelsesniveauer.
Som nævnt er regeringen særligt tilfreds med Kommis-
sionens beslutning om at etablere en regelforenklings-
platform med inspiration fra det danske Virksomhedsfo-
rum. Det er vigtigt, at platformen implementeres effek-
tivt og hurtigt kommer til at levere konkrete forslag til
forenkling af EU-lovgivningen.
Kommissionen lancerer i arbejdsprogrammet for 2016
en række områder, som vil være genstand for en gen-
nemgribende evaluering i 2016 – en såkaldt REFIT
øvelse. Inden for mit eget ministerium gælder det for ek-
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet om danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
9/14
sempel inden for søfartsområdet samt to forordninger
vedrørende venturefonde.
REFIT-evalueringerne er et vigtigt element i at drive ar-
bejdet med regelforenkling fremad. Jeg vil nøje følge
med i, at de fører til reelle forbedringer for virksomhe-
derne i Danmark og Europa.
[Det digitale indre marked]
Den tredje hovedprioritet for EU-arbejdet, jeg vil nævne,
er etableringen af et reelt digitalt indre marked.
Kommissionen fremlagde den 6. maj 2015 sin strategi
for at styrke det digitale indre marked. Kommissionen
vurderer, at et fuldt udbygget digitalt indre marked vil
kunne øge Europas økonomi med hele 415 mia. euro.
Fra regeringens side støtter vi op om Kommissionens
ambitioner.
Der er tre overordnede indsatsområder i strategien. Det
første område indeholder initiativer til at lette forbrugere
og virksomheders adgang til varer og tjenesteydelser on-
line. Det andet område handler om at skabe gunstige
rammer for digitale netværk og tjenester. Det tredje om-
råde vedrører initiativer til at realisere vækstpotentialet i
den digitale økonomi.
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet om danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
10/14
Et stærkere og mere sammenhængende digitalt indre
marked vil for det første være til gavn for danske virk-
somheder og forbrugere. Samtidig vil det gøre det mere
attraktivt for nye digitale virksomheder at skalere deres
forretning fra Danmark.
Regeringen arbejder for, at initiativer til at fremme det
digitale indre marked kendetegnes ved åbenhed overfor
digital innovation og konkurrence. Endvidere må virk-
somhederne ikke pålægges unødige byrder eller høje ad-
gangsbarrierer til nye markeder.
Regeringen støtter i den forbindelse tiltag, som kan gøre
det lettere at købe og sælge varer over nettet på tværs af
EU. Det vil give danske e-handelsvirksomheder større
muligheder for at sælge varer i hele Europa.
Regeringen støtter derudover et bedre samarbejde om
håndhævelse af forbrugerrettigheder på tværs af lande.
Regeringen kan også bakke op om Kommissionens in-
tentioner om at afskaffe uberettiget geografisk blokering
af forbrugere baseret på forbrugeres nationalitet eller
opholdssted. Regeringen lægger vægt på, at eventuelle
tiltag ikke påfører virksomhederne unødige byrder.
I forhold til rammerne for digitale netværk og tjenester,
imødeser regeringen Kommissionens analyse af, hvilken
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet om danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
11/14
rolle online platforme spiller i den digitale økonomi.
Regeringen forholder sig dog tilbageholdende overfor
yderligere regulering.
Regeringen er generelt positiv overfor tiltag, der frem-
mer en data-dreven økonomi i Europa. Regeringen ar-
bejder særligt for, at de såkaldte ’cookie-regler’ moder-
niseres, så brugernes privatliv beskyttes effektivt samti-
dig med, at virksomhederne ikke pålægges unødige byr-
der.
Gennemførelsen af et digitalt indre marked indgår i
Kommissionens arbejdsprogram for 2016. Kommissio-
nen vil bl.a. fremsætte en række konkrete forslag til EU-
regulering på området.
Det drejer sig bl.a. om et forslag, der skal hindre uberet-
tiget geografisk blokering samt et forslag om EU-
regulering vedrørende frie datastrømme.
[Kapitalmarkedsunion]
Endelig vil jeg fremhæve planerne om at etablere en så-
kaldt kapitalmarkedsunion i EU som en sidste hovedpri-
oritet for EU-arbejdet.
Kapitalmarkedsunionen er et langsigtet projekt for alle
28 EU-lande og en af Kommissionens hovedprioriteter
på det finansielle område.
11
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet om danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
12/14
Hensigten er at skabe mere velfungerende og integrerede
kapitalmarkeder for at fremme investeringer for særligt
små- og mellemstore virksomheder. Det skal ske ved at
styrke andre kilder til finansiering end banker, fx ved at
gøre det lettere for virksomheder at udstede aktier og ob-
ligationer og samtidig gøre det mere attraktivt at investe-
re i disse.
Konkret har Kommissionen den 30. september offent-
liggjort en handlingsplan for udviklingen af kapitalmar-
kedsunionen. Planen indeholder en række tiltag, som
Kommissionen vil sætte i gang frem mod 2019.
Et af de konkrete forslag i kapitalmarkedsunionen, som
allerede er fremlagt, er et forslag til styrkelse af såkaldte
sekuritiseringer, der er af høj kvalitet, gennemsigtige og
standardiserede.
Sekuritisering består i, at en udlåner - typisk et pengein-
stitut - udsteder værdipapirer med sikkerhed i en pulje af
aktiver, fx lån til virksomheder. Ved at styrke markedet
for sekuritiseringer af høj kvalitet er det formålet at
fremme virksomhedernes mulighed for finansiering.
Senere i år ventes desuden et forslag om en revision af
prospektdirektivet. Forslaget har til formål at gøre det
12
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet om danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
13/14
mindre byrdefyldt for små- og mellemstore virksomhe-
der at udstede værdipapirer ved at ændre på kravene til
de prospekter, som virksomhederne fx udarbejder i for-
bindelse med offentligt udbud af obligationer i virksom-
heden.
Kommissionen har ligeledes igangsat en høring mhp.
udvikling af en fælles europæisk ramme for ”dækkede
obligationer”, der blandt andet dækker over realkredit-
obligationer.
Kommissionen fremhæver, at eventuelle initiativer som
opfølgning på høringen skal bygge på og tage hensyn til
velfungerende nationale modeller. Det er ikke mindst
vigtigt for Danmark, hvor realkreditmarkedet som be-
kendt er en særdeles vigtig del af det finansielle økosy-
stem.
[Afslutning]
Jeg vil naturligvis nøje følge Kommissionens arbejde i
forhold til regeringens hovedprioriteter og søge at påvir-
ke indsatsen med henblik på at skabe vækst og beskæfti-
gelse i Danmark.
Det vil jeg bl.a. gøre på næste rådsmøde, der ligger den
30. november 2015. Formandskabet har annonceret, at
man vil indlede mødet med det såkaldte ”konkurrence-
13
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet om danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
14/14
evnetjek”. Det er en drøftelse af EU’s økonomiske udvik-
ling og mulighederne for at styrke EU’s konkurrenceevne.
Temaet bliver ikke oplyst på forhånd. Så jeg kan derfor
ikke redegøre for drøftelsen i detaljer i dag.
Herudover har formandskabet sat en række vigtige em-
ner på dagsorden, herunder den nye indre markedsstra-
tegi, bedre regulering samt Kommissionens anbefaling
om oprettelse af nationale konkurrenceevneråd i euro-
området.
Til sidst vil jeg nævne et andet område, som optager mig
som erhvervs- og vækstminister, og hvor regeringen vil
give bedre vækstbetingelser til danske virksomheder.
Regeringen vil nemlig gøre op med overimplementering
af EU-regler. Danske virksomheder skal ikke have dårli-
gere rammevilkår end deres europæiske konkurrenter.
Derfor
har
vi
i
regeringen
nedsat
et
EU-
implementeringsudvalg, der har til opgave at forebygge
unødvendige omkostninger for erhvervslivet i forbindel-
se med implementering af ny EU-regulering.
Herudover skal udvalget nedbringe eksisterende over-
implementering og styrke den tidlige interessevaretagel-
se, så vi kan forebygge unødvendige byrder i forbindelse
med forhandlingerne af ny EU-regulering.
Tak for ordet
14