Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1644349_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Dok.:
26. april 2016
1870225
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelse den 28. april 2016
af samrådsspørgsmål Y fra Folketingets Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget
Samrådsspørgsmål Y:
”I forlængelse af samråd i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 4. februar 2016 bedes ministeren,
med
afsæt
i
Finanstilsynets
rapport
om
ved
danner
et
forsikringsselskabers
Finder
ministeren,
at
efterforskning
undersøgelsen
personskadesager 2015, redegøre for følgende: a)
tilstrækkeligt sikkert grundlag til at konkludere, at der
ikke er behov for yderligere regulering på området, og
hvis det er tilfældet bedes ministeren uddybe dette? b)
Mener ministeren, at det står tilstrækkelig klart for alle
forsikringsselskaber,
at
det
1
jf.
erhvervs-
og
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/6-16 om rapport om forsikringsselskabers efterforskning ved personskadesager 2015, til justitsministeren
1644349_0002.png
vækstministerens udtalelser under samrådet den 4.
februar – ikke er lovligt at foretage GPS-overvågning af
selskabernes kunder? c) Finder ministeren ikke, at det
er
betænkeligt
i
forhold
til
risikoen
for
privatlivskrænkelser, at det er op til det enkelte
forsikringsselskabs fortolkning af et kodeks, hvilke
efterforskningsskridt der kan foretages?
d) Er politiet
underlagt strengere krav end forsikringsselskaber, før
de kan iværksætte personovervågning, og hvis ja,
finder ministeren, at det er hensigtsmæssigt?”
[Det
er aftalt med Erhvervs- og Vækstministeriet, at
justitsministeren afslutter med at besvare litra d, som
vedrører justitsministerens ressort.]
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/6-16 om rapport om forsikringsselskabers efterforskning ved personskadesager 2015, til justitsministeren
1644349_0003.png
[Indledning –
efter
erhvervs- og vækstministerens
tale]
1.
Jeg vil også gerne takke for spørgsmålet til erhvervs-
og vækstministeren og mig.
Delspørgsmål d)
handler om, hvorvidt politiet er
underlagt strengere krav end forsikringsselskaber i
forhold til at kunne iværksætte personovervågning.
Det spørgsmål hører under mit ansvarsområde. Og det
korte svar er ”nej” – politiet er ikke underlagt strengere
krav end forsikringsselskaber.
Tværtimod.
For det første
er forsikringsselskaber – som erhvervs-
og vækstministeren netop har redegjort for – underlagt
nogle rammer og regler, som særligt gælder for
forsikringsbranchen.
Og med Finanstilsynets rapport står det nu klart for alle
forsikringsselskaber, at det ikke er lovligt efter god
skik-reglerne
at
bruge
GPS-pejlingsudstyr
i
undersøgelser af mistænkelige forhold.
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/6-16 om rapport om forsikringsselskabers efterforskning ved personskadesager 2015, til justitsministeren
1644349_0004.png
For det andet
giver også de lovgivningsmæssige
rammer en videre adgang for politiet til at gøre brug af
GPS-pejlingsudstyr i forbindelse med undersøgelse af
mistænkelige forhold.
[De lovgivningsmæssige rammer]
2.
Jeg redegjorde under samrådet den 4. februar for de
lovgivningsmæssige rammer for brugen af GPS-
pejlingsudstyr. Derfor vil jeg i dag gøre det forholdsvis
kort.
Og altså igen understrege, at der for så vidt angår
forsikringsselskaber i og for sig er tale om en teoretisk
øvelse, da de efter reglerne ikke må bruge GPS-
pejlingsudstyr i undersøgelser af mistænkelige forhold.
3.
Men hvis man skal gå ind i den teoretiske øvelse og
se på de lovgivningsmæssige rammer, er det sådan, at
både politiet og forsikringsselskaber skal
holde sig
inden for rammerne af gældende lovgivning.
Det gælder
straffelovens
regler om beskyttelse af
privatlivets fred og
persondatalovens
regler om
behandling af personoplysninger. Det var også de
regler, jeg redegjorde for under samrådet i februar.
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/6-16 om rapport om forsikringsselskabers efterforskning ved personskadesager 2015, til justitsministeren
1644349_0005.png
[Persondataloven]
4.
Hvis jeg kort igen i dag skal knytte nogle
bemærkninger til persondataloven, bliver det, at lovens
§ 5 indeholder nogle grundlæggende principper for
behandling af personoplysninger, som altid skal
iagttages.
Blandt
disse
grundlæggende
principper
er
et
saglighedskrav
og et
proportionalitetskrav.
Kravene indebærer bl.a., at man kun må behandle
personoplysninger, hvis behandlingen har et sagligt
formål, og hvis behandlingen ikke går ud over, hvad der
er nødvendigt for at opfylde det saglige formål.
Der gælder som udgangspunkt de samme betingelser for
offentlige myndigheders og privates behandling af
personoplysninger.
Men for visse typer af oplysninger – f.eks. oplysninger
om
strafbare
forhold
gælder
der
forskellige
betingelser for henholdsvis offentlige myndigheders og
privates behandling.
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/6-16 om rapport om forsikringsselskabers efterforskning ved personskadesager 2015, til justitsministeren
1644349_0006.png
Kogt ned til én sætning kan man sige, at offentlige
myndigheder har en
videre adgang end private
til at
behandle personoplysninger, herunder om strafbare
forhold. Det gælder også politiet
Herudover er der f.eks. efter loven ikke en pligt for
politiet til at underrette borgere, som overvåges, hvis
overvågningen foretages som led i politiets løsning af
sine opgaver inden for det strafferetlige område.
[Straffeloven]
5.
Jeg redegjorde under samrådet i februar også for
bestemmelserne i straffeloven om privatlivets fred, som
kan komme i spil, når vi taler om GPS-pejling.
Det drejer sig navnlig om straffelovens § 264, hvorefter
man kan straffes, hvis man uberettiget skaffer sig
adgang til fremmed hus eller andet ikke frit tilgængeligt
sted. Bestemmelsen omfatter bl.a. uberettiget adgang til
biler.
Og
her
er der endnu en væsentlig forskel på henholdsvis
politiets og privates lovmæssige adgang til f.eks. at
bruge GPS-pejlingsudstyr.
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/6-16 om rapport om forsikringsselskabers efterforskning ved personskadesager 2015, til justitsministeren
1644349_0007.png
[Straffeprocessuelle tvangsindgreb]
6.
Private kan ikke i strid med straffelovens § 264 f.eks.
trænge ind i en bil for at placere GPS-pejlingsudstyr
inde i bilen.
Politiet vil derimod efter omstændighederne – som et
såkaldt
straffeprocessuelt tvangsindgreb
– kunne trænge
ind i bilen for at placere GPS-pejlingsudstyret der, hvis
ellers retsplejelovens betingelser for indgrebet i opfyldt.
Der vil i det konkrete eksempel med placering af GPS-
udstyr inde i en bil – som jeg også har været inde på i
flere skriftlige besvarelser – være tale om
observation
efter retsplejelovens § 791 a.
[Opsummering]
7.
Så det korte svar på spørgsmålet om, hvorvidt politiet
er underlagt strengere krav end forsikringsselskaber, er
som sagt ”nej
– tværtimod”.
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/6-16 om rapport om forsikringsselskabers efterforskning ved personskadesager 2015, til justitsministeren
1644349_0008.png
Forsikringsselskaber
skal overholde de regler, som
særligt
gælder
for
forsikringsbranchen.
Reglerne
betyder bl.a., at selskaberne ikke må bruge GPS-
pejlingsudstyr.
Hertil kommer, at
persondataloven
– som både politiet
og
forsikringsselskaber
skal
overholde
giver
offentlige myndigheder en videre adgang end private til
at behandle personoplysninger.
Endelig vil politiet – hvis betingelserne for et
straffeprocessuelt tvangsindgreb
er opfyldt – kunne gå
længere end forsikringsselskaber. F.eks. ved at trænge
ind i en bil for at placere GPS-pejlingsudstyr.
[Afrunding – regeringens indsats]
8.
Inden jeg overlader ordet til formanden og udvalgets
medlemmer, vil jeg blot for god ordens skyld igen i dag
nævne, at Straffelovrådet for tiden ser på nogle af de
lovgivningsmæssige rammer, jeg har været inde på.
Rådet er som bekendt blevet bedt om at overveje, om
der er et behov for at modernisere straffelovens regler
om krænkelse af privatlivets fred. Rådets overvejelser
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2/6-16 om rapport om forsikringsselskabers efterforskning ved personskadesager 2015, til justitsministeren
vil også omfatte spørgsmålet om privates brug af GPS-
pejlingsudstyr.
Tak for ordet.
9