Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1648576_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
22. juni 2016
Besvarelse af spørgsmål 241 alm. del stillet af udvalget den 30. maj
2016 efter ønske fra Mette Reissmann (S).
Spørgsmål 241:
Efter revisorlovens § 24 a, stk. 1, litra d, som vedtaget ved lovforslag nr.
L 146 den 19. maj 2016, kan en revisor eller revisionsvirksomhed, der
reviderer virksomheder af interesse for offentligheden, udføre skatteydel-
ser relateret til ”skatterådgivning om anvendelse af skattelovgivningen”
for revisionskunden og dens moder- og dattervirksomheder. Efter § 1, nr.
40, i det fremsatte lovforslag nr. L 146 omfattede forslaget til ny be-
stemmelse i revisorlovens § 24 a, stk. 1, litra e, alene ”skatterådgivning”.
I forlængelse heraf ønskes følgende spørgsmål besvaret: a) Vil ministeren
oplyse, hvad den indholdsmæssige forskel er på formuleringen ”skatte-
rådgivning” og på formuleringen ”skatterådgivning om anvendelse af
skattelovgivningen”? b) Vil ministeren oplyse, om revisor kan udføre
skatterådgivning om andet end anvendelse af skattelovgivningen og eller
om sådan rådgivning falder uden for bestemmelsens anvendelsesområde?
c) Vil ministeren oplyse, om det er i overensstemmelse med EU-retten at
anvende formuleringen ”skatterådgivning om anvendelsen af skattelov-
givningen”, jf. revisorlovens § 24 a, stk. 1, litra d, når der i artikel 5, stk.
1, 2. led, litra a, nr. vii, i forordning nr. 537/2014 alene anvendes formu-
leringen ”skatterådgivning”?
Svar:
Som udgangspunkt er det ifølge EU's nye forordning om specifikke krav
til lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden
(PIE-virksomheder) ikke tilladt for revisor for en PIE-virksomhed at leve-
re skatterådgivning til den virksomhed, som revisor reviderer.
Forordningen indeholder samtidig en option, hvorefter det nationalt kan
tillades revisor at yde bl.a. skatterådgivning, såfremt ydelsen kun har ube-
tydelig indvirkning på regnskabet og uafhængighedsbetingelserne i øvrigt
er opfyldt.
I det oprindeligt fremsatte lovforslag blev optionen udnyttet med indsæt-
telsen af ordlyden ”skatterådgivning”.
Som følge af et ændringsforslag er ordlyden i den vedtagne revisorlovs §
24, stk. 1, litra d, ”skatterådgivning om anvendelse af skattelovgivnin-
gen”.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om skatterådgivning, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
Med den ændrede ordlyd er der sket en indsnævring af den skatterådgiv-
ning, der tillades. ”Skatterådgivning” dækker således over en bred vifte af
ydelser, hvorimod ændringsforslaget medfører, at det kun er faktuelt ba-
seret rådgivning om skattemæssige konsekvenser af virksomhedens for-
retningsmæssige dispositioner og anvendelse af skattelovgivningen, der
er tilladt, jf. også bemærkningerne til ændringsforslaget.
Revisor kan som følge af indsnævringen ikke yde skatterådgivning om
andet end anvendelse af skattelovgivningen, da det kun er denne form for
rådgivning, der er tilladt i den danske lovgivning, mens al anden skatte-
rådgivning er forbudt ifølge forordningen.
Det står en medlemsstat frit for, om og i hvilken grad medlemsstaten vil
udnytte optionen i forordningen til nationalt at tillade revisor at yde skat-
terådgivning. Det er således i overensstemmelse med EU-retten, at det
nationalt bestemmes, at kun visse former for skatterådgivning tillades.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen